تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
3

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار شد

  • کد خبر : 20744
  • 17 دی 1397 - 12:09
نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار شد

به گزارش جمهوریت ; نخستین جشنواره و‌نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور تولیدکنندگان، تامین کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران روز دوشنبه ۱۷ مرداد در برج میلاد برگزار شد. به گزارش ایلنا، نخستین جشنواره و‌نمایشگاه ملی فولاد ایران غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت:جنگ تجاری فولاد بین آمریکا و‌چین بر سر […]

به گزارش جمهوریت ;

نخستین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران برگزار شد

نخستین جشنواره و‌نمایشگاه ملی فولاد ایران با حضور تولیدکنندگان، تامین کنندگان، بازرگانان و متخصصان زنجیره آهن و فولاد ایران روز دوشنبه ۱۷ مرداد در برج میلاد برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نخستین جشنواره و‌نمایشگاه ملی فولاد ایران غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو گفت:جنگ تجاری فولاد بین آمریکا و‌چین بر سر فولاد بود و این نشان از اهمیت این کالا است، ظرفیت فولاد ایران از بدو شروع تا به امروز به حدود ۳۵میلیون تن رسیده است و الان توان ساخت و طراحی کارخانه فولاد را داریم،صادرات فولاد در ۸ ماهه سال جاری بیش از ۳میلیارد دلار بوده است.

وی ادامه داد: امسال در حوزه فولاد یک میلیارد دلار طرح به بهره‌برداری رسیده است ‌ و سال آینده ۱.۵میلیارد دلار طرح راه اندازی خواهد شد. در شرایط تحریم و بازار باعث شده تا از ظرفیت فولاد بطور کاملا استفاده نشود.

وی با بیان اینکه تامین نیازفولاد سازان به سنگ آهن استراتژی جدی وزارت صمت است، افزود: توسعه اکتشاف استراتژی اصلی ایمیدرو است و سرمایه گذاری در پهنه ها با مشارکت بخش خصوصی پیگیری می شود.

غریب پور همکاری با تشکل‌ها را جز سیاست ایمیدرو دانست و افزود: باید با همکاری یکدیگر گره های کور را باز کنیم شاید امروز اگر تحریم ها نبود جشنواره ملی فولاد ایران هم بر گزار نمی شد.

وی ادامه داد؛ به دنبال تشکیل کنسرسیوم های بزرگ با هدف توسعه معادن ‌وصنایع فلزی و غیرفلزی در کشور هستیم با همکاری بخش خصوصی است.

ایمیدرو برنامه دارد مجری توسعه معدن و صنایع معدنی در کشور باشد

وی در خصوص سیاست های دیگر ایمیدرو گفت: توسعه زیر ساخت ها بخصوص حمل و‌نقل برنامه‌های جدی داریم، در شرایط تحریم ایمیدرو باید سازو کاری جدی برای تامین ارز و مواد اولیه داشته باشد و در دستور کار قرار داده ایم.

وی تصریح کرد: در این بین باید به مسائل زیست محیطی، توسعه پایدار و مسئولیت های اجتماعی توجه کرد

غریب پور از انعقاد قرارداد با دانشگاها خبر داد و گفت: ایمیدرو با بخش تحقیقات دانشگاه ها همکاری می‌کند و در این راستا از ایده ها حمایت خواهد کرد.

در ادامه این مراسم جعفر سرقینی معادن معدنی وزارت صمت گفت: با تلاش فولادگران و سرمایه گذاران ایران جز ۱۰تولید کننده برتر فولاد جهان تبدیل شده است، این در حالی است که سال ۹۲ رتبه ایران ۱۵ بود.

وی پی ریزی اصلی توسعه فولاد را در دولت مرحوم هاشمی دانست و گفت: در سال ۹۲، زنجیره فولاد کشور ۱۲۰ میلیون تن بوده اما اکنون به ۲۰۵ میلیون تن رسیده است.

سرقینی اظهار کرد: شرط خرید فولاد صرفا از طریق سامانه بهین یاب برداشته شد. امید می‌رود که با تغییرات آتی، شاهد اتفاقات خوبی در زمینه صادرات باشیم.

وی افزود: میزان ارزبری صادرات هر تن فولاد، با تاسیس واحدهای تولیدی جدید به حداقل خواهد رسید.

وی ادامه داد: ظرفیت فولاد ایران هم اکنون ۳۴میلیون تن است با توجه به این امر تا سال ۱۴۰۴ به ۵۵میلیون تن خواهیم رسید.

وی با بیان اینکه وجود تحریم ها و نوسانات ارز باعث شد بازار فولاد با تنش رو به رو شود، افزود: در شرایطی اگر بازار فولاد را رها می کردیم به اهداف این صنعت نمی رسیدیم چرا که نباید با برخورداری از سنگ آهن و انرژی ارزان طبق قیمت جهانی بفروشیم.

سرقینی از صادرات فولاد بدون هیچ محدودیتی خبر داد و افزود: عرضه آهن اسفنجی ‌‌اسلب در بورس اختیاری است و برای سایر محصولات بزودی این اقدام انجام خواهد شد.

وی با ابراز امیدواری از افزایش صادرات فولاد خبر داد و گفت: صادرات فولاد در سال جاری با افت روبرو نشده است و در حال حاضر ۱۰ درصد از لحاظ وزنی و ۲۳ درصد از لحاظ ارزشی افزایش داشته ایم. فولاد سازان باید تلاش جدی برای صادرات داشته باشند

وی با ابراز ناراحتی از ارز بری صنعت فولاد گفت: هرتن فولاد ۱۰۰دلار ارزبری دارد و این رقم باید کاهش یابد،برگشت ارز حاصل از صادرات یک تکلیف قانونی است.

وی با بیان بازگشت ارز گفت: برگشت ارز یک تکلیف قانونی است، مقرر شد فولاد سازان بزرگ برای نحوه بازگشت ارز الگویی ارائه دهند تا طی یک دستور العملی به دولت پیشنهاد دهیم.

وی‌توسعه اکتشافات را بعنوان یک اصل عنوان کرد و افزود: برای جبران مواد اولیه تا سال ۱۴۰۴ بحث اکتشاف پیگیری خواهد شد امیدواریم با کشف ذخیره جدید توسعه معادن ادامه یابد.

بهرام سبحانی، رئیس انجمن فولاد در این همایش گفت: از سال ۴۶ که کلنگ فولاد به زمین زده شد تا به امروز ۵۰ سال از ایجاد این صنعت می‌گذرد.امروز ظرفیت فولاد به ۳۰میلیون تن رسیده و امسال تولید ۲۵ میلیون تن را پشت سرخواهیدگذاشت، در حال حاضر توسعه معدن تا فولاد بخوبی شکل گرفته است.

وی ادامه داد: به دلیل نیاز به فاینانس خارجی مجبور به واردات تجهیزات فولادی هستیم و این شرط خارجی ها است اما ایران توانایی ساخت کارخانه فولاد در داخل را دارد.

سبحانی ادامه داد: بعد از انقلاب اتفاقات خوبی در صنعت فولاد رخ داد و شرکت های دولتی و خصوصی متعددی در ایران برای ساخت کارخانه های فولادی شکل گرفته اند و گام مهمی در این حوزه برداشته شده است. ایران در تولید سنگ آهن ،کنسانتر آهن تا تولید احیای مستقیم تا محصول نهایی خود کفا شده است وتوسط شرکت های داخلی انجام می شود.

وی با بیان اینکه بومی سازی صنعت فولاد در حال شکل گیری است، تصریح کرد: بطوریکه برخی از قطعات وارداتی به دلیل تحریم ها در داخل ساخته می شود.و فولاد مبارکه و خراسان در این خصوص پیشگام هستند. الان نسوز و کاتالیست در داخل تولید می شود و در این حوزه به خودکفایی رسیده ایم. باید تلاش کنیم صفر تا صد یک کارخانه فولاد در داخل ساخته و‌تو‌لید شود و‌برخی تجهیزات را فقط اگر مجبور شدیم وارد کنیم.اکنون در شرایطی هستیم که نباید با پول نفت کار خانه فولاد وارد کنیم .

وی دلیل برگزاری این همایش را آشنایی بیشتر فعالان این حوزه عنوان کرد و افزود: علیرغم اینکه بسیاری از قطعات و ماشین آلات در ایران تولید می‌شود اما بسیاری از کارخانه داران از آن اطلاعات ندارند ما با برپایی این همایش قصد داریم این افراد را با یکدیگر آشنا کنیم.

وی از رونمایی سامانه نرم افزاری در این همایش خبر داد و گفت: در این سامانه شرکت های فنی و‌مهندسی که توانایی تولید و طراحی خدمات و یا تجهیزاتی که دارند اعلام خواهند کرد از طرفی فولاد سازان نیاز نیازهای خود را در این سامانه اعلام می‌کنند، در واقع این سامانه پل ارتباطی بین شرکت‌های فنی و مهندسی و صنعتگران است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=20744

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰