تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
1

پژوهشگاه عروه الوثقی کار خود را آغاز کرد

  • کد خبر : 20922
  • 17 دی 1397 - 19:34

به گزارش جمهوریت ; رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این مطلب که ما در پژوهشگاه عروه الوثقی تمام تلاشمان این است که مباحث را به زبان انگلیسی بر ای جوانان خارج از کشور بیان کنیم گفت: برای راه‌اندازی این موسسه هیچ بودجه دولتی نداشته و نداریم اما در این موسسه بنای ما بر […]

به گزارش جمهوریت ;

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این مطلب که ما در پژوهشگاه عروه الوثقی تمام تلاشمان این است که مباحث را به زبان انگلیسی بر ای جوانان خارج از کشور بیان کنیم گفت: برای راه‌اندازی این موسسه هیچ بودجه دولتی نداشته و نداریم اما در این موسسه بنای ما بر این است که بتوانیم یک دایره المعارفی از مبانی اسلام را برای جوانان و نوجوانان خارج از کشور ارائه بدهیم.

به گزارش ایسنا،حجت‌الاسلام و المسلمین محمدحسین مختاری در مراسم افتتاحیه پژوهشگاه عروه الوثقی که با حضور جمعی از نمایندگان مجلس ، اعضای هیات علمی دانشگاه مذاهب اسلامی ، برخی از قضات تهران،برگزار شد، در مورد پژوهشکده عروه الوثقی اظهارکرد:‌ امروز ما در عصری زندگی می‌کنیم که به اسلام بیش از هر زمان دیگری ستم شده است و اسلام مظلوم واقع شده است. استکبار جهانی  که با اصل دین عناد و لجاجت دارد و می‌خواهد آموزه‌های وحیانی اسلام را از بین ببرد و اعتقادات و گرایشات بشر به دین را از جهان محو کند و از دیر باز دشمنان این هجمه را شروع کرده‌اند که دین را از متن جامعه خارج کنند.

وی یاد آور شد: نکته‌ی دومی که در رابطه با مظلومین اسلام باید به آن اشاره شود این است که گروههای  افراطی در جهان اسلام از طریق اندیشه‌های نابخردانه خلق شد . آنها به ظاهر داعیه پیروی از اسلام را دارند و با تفسیر و قرائت نادرست از اسلام چهره‌ی رحمانی اسلام را مشوش جلوه دادند و می‌توان گفت که تا حدودی در این امر موفق بودند. مبارزه با استعمار کار راحتی نیست. علما از هزاران سال پیش در جبهه علمی در برابر استکبار ایستادند و برخی از آنها شرب شهادت را نوشیدند. صاحبان اندیشه‌های ناب در این راه از جان خود گذشتند اما آنچه که مهم است این نکته است که شاهد مولود یک پدیده‌ای هستیم که توسط استعمار انگلیسی رخ داده است.مقام معظم رهبری در دو پیام تاریخی که به جوانان اروپا داشتند این نکته را گوشزد کردند و فرمودند که این طایفه خشن مولود دست انگلیسی‌ها است.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با تاکید بر این مطلب که رسالت و ماموریت عالمان دین و صاحبان فکر و اندیشه این است که با جبهه کفر مبارزه کنند تصریح کرد: تفسیرها و قرائت‌های این گروه‌های افراطی از متن دین به گونه‌ای است که با عقلانیت و فطرت بشری سازگاری ندارد. آنها یک فکر منجمد و یک تفکری رابه جهانیان ارائه می‌دهند که هیچ ربطی به اسلام نداشته و قرائت خود آنها از دین است. که می‌خواهند این قرائت را حق جلوه بدهد. مخصوصا در عرصه‌هایی همچون جهاد یک چهره‌ی دیگری از اسلام رابرای جهانیان معرفی کرده‌اند.این گونه رفتارها مانع گرایش نسل جوان به اسلام نشده است. بنده در چند سالی که در دانشگاههای خارج بودم به وضوح می‌دیدم که جوانان علی رغم تمام فعالیت‌های دشمنان اسلام چگونه به اسلام بیش از گذشته گرایش دارد.

مختاری تاکید کرد: دشمنان تمام تلاش خود را کردند که از ظرفیت‌های ترویج اسلام پیشگییری کنند اما خوشبختانه در این عرصه موفق نشدند. در سال ۷۸ موسسه‌ای تحت عنوان پژوهش‌های عروه الوثقی در قم تاسیس شد که در رأس بزرگان این حوزه آیت‌الله فاضل لنکرانی حضور داشتند و در این پژوهشگاه ما به دنبال این هستیم که یک تبیینی از مبانی اسلامی برای خارج از کشور داشته باشیم. ایشان به این نکته اشاره داشتند که ای کاش یک موسسه تربیتی باشد که معارف ناب ائمه (ع) از طریق آن منتقل شود. ما در جهان امروز باید با زبان تحقیق و فکری که تغییر کرده است همسو شویم و از طریق زبان انگلیسی و یا عربی کار این مجموعه را آ؛از کردیم. زبان فکری که به معنی امروز نیاز جامعه است  در این موسسه به آن پرداخته می‌شود.

وی گفت: ما به مباحثی همچون اقتصاد و مدیریت و سیاست و … در این موسسه می‌پردازیم. برخی از فرزندان ایرانیان خارج از کشور نیز چیزی از اسلام نمی‌دانند چرا که زبان فارسی را کمتر فرا گرفتند و ما مطالبی که بتواند با زبان آنها برای جوانان و نوجوانان برنامه ارائه بدهد را نداشته‌ایم. بر همین اساس در صدد برآمدیم دایره المعارفی با زبان جوانان و نوجوانان بنویسیم که انشاء الله ماه آینده چاپ می‌شود.حتی نوشته‌های ما در افغانستان هم آن گونه که باید مورد توجه نیست. علوم اهل بیت (ع) معجزه آسا است  و در جامعه می‌تواند بسیار اثر گذار باشد. ما باید دستورات ائمه را متناسب با فطرت انسانی و به زبانی که برای همگان قابل فهم باشد ارائه بدهیم. در این موسسه تمام تلاش ما این است که مباحث به زبان انگلیسی نوشته شود و کرسی‌های اسلام شناسی در داخل و خارج از کشور برگزار کرده‌ایم.

رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی تاکید کرد:‌ برای این موسسه ما هیچ بودجه دولتی نداشتیم و از همان سالهای ابتدایی که این موسسه در قم افتتاح شد ۳ یا ۴ خیر بودند که در این موسسه ما را حمایت می‌کردند. ما اعتقاد داریم کاری برای اهل بیت (ع) در زمین نمی‌ماند و در همین جا دست نیاز خود را به سوی جامعه روحانیت دراز می کنیم.این پژوهشگاه می‌تواند برای نسل جوان نافع و سودمند باشد. امیدواریم در آینده نزدیک بتوانیم در این پژوهشگاه به شبهات و سوالات دینی جوانان داخل و خارج از کشور به سوالات مجازی پاسخ گو باشیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=20922

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰