تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

آنچه بیشتر از طلا و جواهر می ارزد

  • کد خبر : 22030
  • 19 دی 1397 - 19:33

به گزارش جمهوریت ; عقیق:اصلاح سبک زندگی و تکمیل صحیح قطعات پازل آن به گونه ای که سبب درک حیات طیبه شود، راهکارهایی آسان دارد که تنها با اندک تلاش و توجه، می توان طعم شیرین آن را چشید.   برای مثال این روزها که اغلب مردم از بی اخلاقی ها گلایه مند هستند و […]

به گزارش جمهوریت ;

عقیق:اصلاح سبک زندگی و تکمیل صحیح قطعات پازل آن به گونه ای که سبب درک حیات طیبه شود، راهکارهایی آسان دارد که تنها با اندک تلاش و توجه، می توان طعم شیرین آن را چشید.

 

برای مثال این روزها که اغلب مردم از بی اخلاقی ها گلایه مند هستند و پرخاش ها و کاهش آستانه آرامش افراد در مواجهه با کوچکترین ناملایمات، آثار سوء خانوادگی اجتماعی را سبب شده است، تنها با توجه به یک توصیه در آموزه های دینی می توان بسیاری از این مشکلات را برطرف کرد.

 

یکی از توصیه های دین برای این مهم آراسته شدن به زینت ادب است که در روایات معصومان علیهم السلام نیز در این باره توصیه فراوان است.

ادب آن است که انسان از گفتار زشت و رفتار ناپسند و برخورد نسنجیده و سبک با دیگران پرهیز کند و گفتارش نیکو و رفتارش سنگین و قدرشناسانه باشد.

 

امیرمومنان امام علی(ع) در این باره می فرمایند: «برترین شرافت، ادب است.»۱

و نیز از ایشان است که «مردم به تربیتِ نیک نیازمندترند تا به زر و سیم».۲

حضرت امیر(ع) همچنین درباره فواید ادب می فرمایند: «سه چیز است که بالاتر از آنها وجود ندارد: تربیت نیکو، دورى از شبهه، و خویشتندارى از حرام ها».۳

ایشان همچنین فرمودند: «تمام شرافت ها (افتخارات خانوادگى) پایان مى پذیرد و فقط عقل و ادب مى ماند.»۴

 

امیرالمومنین(ع) در عین توصیه به ادب و بیان آثار آن، درباره عواقب بی ادبی هم تصریحاتی دارند که به برخی از آنها اشاره می شود.

 

امیرمومنان امام علی(ع) می فرمایند: «آدم بد زبان، ادب ندارد».۵

و نیز از ایشان است که: «هر آن کس که پَستى اَدَبش او را پست گرداند شرافت تبارش او را بلندى نمى بخشد.»۶

 

بنابر آنچه بیان شد آراستگی به زینت ادب یکی از مهمترین عوامل رشد آدمی است و سبب می شود تا در مواجهه با شخصیت ها و سلایق مختلف دچار چالش نشویم. علاوه بر این، این ادب است که سبب عزت و حرمت و کرامت آدمی می شود نه نسب خانوادگی، پول و قدرت چنان که سعدی شاعر و حکیم ایرانی می گوید: «ادب مرد به ز دولت اوست».

 

پی نوشت ها:

۱- غرر الحکم: ۲۹۰۳؛

۲- غرر الحکم: ۳۵۹۰؛

۳- غرر الحکم: ۴۶۵۹؛

۴- غرر الحکم : ۶۹۱۲؛

۵- غرر الحکم : ۱۰۵۹۶؛

۶- غرر الحکم : ۸۱۴۲٫

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=22030

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰