تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13

فروشگاه ها کمبود کالا ندارند؛ پرهیز مردم از خرید اضافه

  • کد خبر : 2378
  • 13 مرداد 1397 - 13:11
فروشگاه ها کمبود کالا ندارند؛ پرهیز مردم از خرید اضافه

به گزارش جمهوریت، بعد از اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ماه درخصوص خروج از برجام و مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه برای بازگشت احتمالی تحریم ها، برخی این روزها در فضای مجازی، شایعات کمبود کالا و مواد غذایی رامطرح کردند که سبب شده شماری از شهروندان در فروشگاه ها بیش از […]

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

به گزارش جمهوریت، بعد از اظهارات «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در ۱۸ اردیبهشت ماه درخصوص خروج از برجام و مهلت ۹۰ و ۱۸۰ روزه برای بازگشت احتمالی تحریم ها، برخی این روزها در فضای مجازی، شایعات کمبود کالا و مواد غذایی رامطرح کردند که سبب شده شماری از شهروندان در فروشگاه ها بیش از نیاز معمول خود، اقدام به خرید کنند.

«امیر» که برای تهیه مواد غذایی به یکی از فروشگاه های بزرگ شهر مراجعه کرده بود، می گوید: فروشگاه شلوغ بود و بیشتر مردم روغن، برنج و ماکارونی می خریدند.
وی ادامه می دهد: ۹۰ درصد قفسه روغن خالی شده بود و مسوولان فروشگاه به هر نفر سه روغن می دادند.

این صحبت ها در اتوبوس، مترو و مکان های عمومی نیز شنیده می شود و نشان می دهد با وجود تاکید و اطمینان مسئولان مبنی بر وجود کالاهای مورد نیاز به میزان کافی، برخی از شهروندان براساس این شایعات، اقدام به خرید بیش از اندازه می کنند.

در این زمینه، نایب رییس اول اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای در گفت وگو با خبرنگار ایرنا تاکید کرد: در تامین کالاهای اساسی فروشگاه ها مشکلی نداریم و فقط درمورد برخی لوازم خانگی مشکلاتی رخ داده است.

«منصور عالی پور» افزود: احتکار مواد غذایی از سوی خود مردم رخ می دهد؛ زیرا در این روزها شاهدیم برخی سودجویان با مراجعه به فروشگاه ها بیش از حد معمول کالا می خرند.

وی ادامه داد: فروشگاه ها برای مقابله با این افراد به محدودسازی فروش برخی اقلام دست زده اند تا از سودجویی این افراد جلوگیری شود.
وی سخنان و شایعات بی اساس را عامل افزایش اشتهای خرید مردم دانست و گفت: اینکه کالایی در فروشگاه بماند و عرضه نشود به صورت سیستمی امکانپذیر نیست؛ وقتی کالایی تولید می شود باید وارد چرخه فروش شود.

** تغییرات روزانه قیمت، تخلف است

نایب رییس اتحادیه فروشگاه های زنجیره ای، تغییر لحظه ای قیمت اقلام در فروشگاه ها را رد کرد و آن را یک تخلف دانست.

عالی پور توضیح داد: فروشگاه های زنجیره ای نمی توانند مدام قیمت خود را تغییر دهند؛ چون اقلام آنها به طور سیستمی تهیه می شود و دخل و تصرفی در قیمت ها ندارند.

چندی پیش نیز رییس اتاق اصناف ایران در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا ادعای کمبود کالا در بازار را غیرواقعی و مصنوعی دانست و گفت: کمبود کالا در بازار محدود به برخی رسته ها است و در بخش کالاهای راهبردی و اساسی کمبودی نداریم.

ستاد تشدید مبارزه با احتکار و اختفای وزارت صنعت، معدن و تجارت نیز پیش از این در اطلاعیه ای با اعلام فهرست کالاهای مشمول طرح مبارزه با احتکار تاکید کرد «همه کالاهای مشمول باید پس از تولید یا ترخیص از گمرک های کشور، در انبارها ثبت و در سامانه انبارها و مراکز نگهداری کالا نگهداری شود».

به گزارش ایرنا، برخی فروشگاه های زنجیره ای در روزهای گذشته محدودیت های فروش تعیین کرده اند که اعتراض خریداران را به دنبال داشته است. آنها به سبب ارایه تخفیف روی قیمت کالاها همیشه با استقبال مردم و البته انتقاد برخی صاحبنظران روبرو بودند.

مهمترین دلیل مخالفت این دسته از کارشناسان، آسیب فروشندگان خُرد اطراف این فروشگاه ها، امکان تبانی با شبکه توزیع و اثرگذاری بر قیمت بازار است.

در شرایطی که برخی شرکت های تولیدی و عرضه کنندگان به دلیل نوسان های ارزی، قیمت کالاهای خود را بدون توجه به نهادهای نظارتی افزایش داده اند، انتظارات تورمی خریداران نیز زیاد می شود و در آن صورت برخی شهروندان برای حفظ قدرت خرید خود و تامین کالای مورد نیاز به سوی فروشگاه های تخفیف دار می روند تا نیازهای خود را با قیمت کمتری بخرند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=2378

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰