تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

ساخت اولین بیمارستان سبز کشور در یزد

  • کد خبر : 32416
  • 09 بهمن 1397 - 17:35

به گزارش جمهوریت ; مدیر عامل بیمارستان مغز و اعصاب و روان امید یاسین یزد از طراحی و ساخت اولین بیمارستان سبز کشور خبر داد و گفت: این بیمارستان که اولین بیمارستان سهامی استان نیز محسوب می‌شود، مورد توجه بنیاد جهانی انرژی نیز قرار گرفته است. «مهین ذوالفقاری» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا‌، در این […]

به گزارش جمهوریت ;

مدیر عامل بیمارستان مغز و اعصاب و روان امید یاسین یزد از طراحی و ساخت اولین بیمارستان سبز کشور خبر داد و گفت: این بیمارستان که اولین بیمارستان سهامی استان نیز محسوب می‌شود، مورد توجه بنیاد جهانی انرژی نیز قرار گرفته است.

«مهین ذوالفقاری» در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسنا‌، در این رابطه اظهار کرد: طرح بیمارستان «امید یاسین یزد» که در مجاورت جاده یزد- تفت تعریف شده، از سال ۸۸ تاکنون مورد مطالعه قرار گرفته و طرح آن به نحوی پایه‌ریزی شده تا برای اولین بار شاهد راه‌اندازی اولین بیمارستان سبز کشور در یزد باشیم.

وی با اشاره به بهره‌برداری از این بیمارستان پاک تا دو سال آینده، تصریح کرد: این بیمارستان تخصصی اعصاب و روان و مغز و اعصاب، از قابلیت انجام تمامی عمل‌های جراحی مرتبط به این تخصص‌ها در سطح بین‌المللی برخوردار خواهد بود.

ذوالفقاری اضافه کرد: این بیمارستان همچنین دارای اورژانس‌های زمینی و هوایی خواهد بود تا بتواند با بهره‌مندی از تمامی امکانات بیماران دچار سوانحی مانند مرگ مغزی را در زمان طلایی مورد درمان قرار دهد چرا که بسیاری از این سانحه‌دیدگان به دلیل از دست رفتن زمان طلایی ۵ تا ۸ دقیقه‌ای، دچار مرگ مغزی می‌شوند و حیات خود را از دست می‌دهند.

وی، ظرفیت کنونی این بیمارستان را حدود ۲۰۰ تخت دارای مجوز عنوان کرد و گفت: البته این بیمارستان سبز امکان ارتقای ظرفیت تا ۵۰۰ تخت را نیز دارد.

این مسئول از مهم‌ترین ویژگی‌های شاخص این بیمارستان در کشور را طراحی آن براساس استانداردهای بین‌المللی، برخورداری از سیستم بازچرخانی آب، سیستم بازیافت زباله‌ها و پسماندهای بهداشتی بیمارستان و تبدیل آن به الکل و متان جهت استفاده به عنوان سوخت، کنترل ترافیک در برخی بخش‌های بیمارستان به منظور تولید کمتر گاز مونوکسید کربن و آلودگی هوا اشاره کرد.

وی ادامه داد: برق مورد نیاز این بیمارستان از طریق پنل‌های خورشیدی تولید می‌شود و این یکی از ویژگی‌های بارز این بیمارستان سبز به حساب می‌آید.

ذوالفقاری وسایل حمل و نقل این بیمارستان را مجهز به سپر حرارتی عنوان و تصریح کرد: این عامل از هدر رفت گرما و انرژی ممانعت می‌کند و از طرفی دمای محوطه بیمارستان نیز در طول سال به روش‌هایی خاص حفظ و متعادل می‌ماند تا انرژی زیادی صرف گرم و سرد کردن محیط نشود.

وی در رابطه با دیگر ویژگی‌های این بیمارستان سبز، تصریح کرد: کارگاه‌هایی شامل آموزش صنایع دستی مانند خاتم‌کاری و منبت‌کاری و انواع نساجی سنتی ویژه سالمندان و کودکان کار تدارک دیده شده که روزانه ضمن پذیرش افراد بتوان آنها را با تولید صنایع دستی به استقلال مالی رساند. ضمن این که در بخشی از بیمارستان نیز بازارچه‌‌ای برای فروش این اجناس و دستاوردها تعبیه شده است.

وی معماری این بنا را یکی از معیارهای قابل توجه این بیمارستان دانست و گفت: این بیمارستان از معماری پایداری برخوردار است و المان‌های شهری یزد مانند بادگیر به ویژه در قسمت ورودی و نمای این بنا بکار گرفته شده است.

ذوالفقاری یکی از مهمترین ویژگی‌های قابل توجه این بیمارستان را برخورداری آن از مراکز اقامتی ویژه بیماران میهمان و توسعه گردشگری سلامت استان مطرح کرد که علاوه بر توسعه زیرساختی بیمارستان، منجر به صرفه اقتصادی برای استان نیز خواهد شد.

وی از مرکز نگهداری کودکان این بیمارستان نیز یاد کرد و گفت: در بخشی از این بیمارستان ساختمانی برای نگهداری کودکان در نظر گرفته شده تا به ویژه کودکانی که نمی‌توانند وارد برخی از بخش‌ها شوند، در این محل سرگرم شوند.

مدیر عامل بیمارستان مغز و اعصاب و روان امید یاسین یزد از توجه بنیاد انرژی اروپا به طراحی این بیمارستان خبر داد و گفت: در بازدید تیرماه مسئولان این بنیاد، طرح پایلوت این بیمارستان به عنوان بیمارستان سبز کشور با شعار «سلامتی پایدار و آسیب کمتر زمین به پاس بیمارستان سبز ایران زمین» مطرح شد.

ذوالفقاری اعتبار برآورد شده برای ساخت این بیمارستان را بیش از ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: البته از سهامداران و متخصصان نیز دعوت به سرمایه‌گذاری در این بیمارستان شده و در حقیقت این بیمارستان اولین بیمارستان سهامی استان یزد به حساب می‌آید که اشتغال بسیاری از قشر متخصص و کادر درمانی را فراهم خواهد کرد.

انتهای پیام

دبیر: زهرا حبیب پور

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=32416

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰