تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

از روی حیات وحش یزد مثل آب خوردن می‌گذرند!

  • کد خبر : 32596
  • 10 بهمن 1397 - 5:09

به گزارش جمهوریت ; متلاشی شدن زیستگاه‌های استان یزد به وسیله جاده‌ها تهدید بزرگی است که می‌تواند آثار منفی چشمگیری بر گونه‌های نادر حیات وحش در مناطقی نظیر کالمند بهادران داشته باشد. راه‌ها از عناصر مهم زندگی انسانی به شمار می‌روند که در کنار فراهم کردن زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اثرات مخربی نیز بر […]

به گزارش جمهوریت ;

متلاشی شدن زیستگاه‌های استان یزد به وسیله جاده‌ها تهدید بزرگی است که می‌تواند آثار منفی چشمگیری بر گونه‌های نادر حیات وحش در مناطقی نظیر کالمند بهادران داشته باشد.

راه‌ها از عناصر مهم زندگی انسانی به شمار می‌روند که در کنار فراهم کردن زمینه رشد و توسعه اقتصادی، اثرات مخربی نیز بر روی محیط زیست دارند. جاده‌ها به عنوان یکی از مهمترین عوامل تکه تکه کردن زیستگاه‌ها به شمار می‌روند که در سال‌های اخیر منجر به کاهش چشمگیر جمعیت حیات وحش شده است.

حضور جاده‌ها در مناطق حفاظت شده، تردد روزانه گونه‌ها را با خطر مرگ مواجه کرده که این امر در اثر بی توجهی، انقراض شماری از گونه‌های نادر حیات وحش را به دنبال خواهد داشت.

با توجه به این که در بیشتر مواقع شاهد تصادفات جاده‌ای گونه‌های حیات وحش هستیم، ضروری است در هنگام احداث طرح‌های راه سازی، مسائل محیط زیست در اولویت قرار گیرد تا با محافظت از این گونه‌ها، نسل‌های آینده از داشتن حیات وحش محروم نشوند.

نیره پورملائی در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با بیان این‌که توجه نکردن به گونه‌های حیات وحش، انقراض آنها را در پی دارد، اظهار کرد: با توجه به این که سازمان حفاظت محیط زیست اقدامات زیادی در راستای حفظ گونه‌های نادر انجام داده است، در صورت عدم همکاری مردم اثربخش نخواهد بود.

وی با اشاره به این که نهادینه کردن فرهنگ حفاظت از عرصه زیست محیطی و رعایت حقوق گونه‌های جانوری، اجازه نمی‌دهد طبیعت دچار خسارت و بحران شود، افزود: کوتاهی در این زمینه نسل آینده را از داشتن طبیعت زیبا با گونه‌های متفاوت محروم می‌کند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با بیان این که خشکسالی، توسعه معادن، ساخت جاده و تصادف جاده‌ای مهمترین مشکلات طبیعت استان یزد است، گفت: طبق گزارشات به دست آمده تلفات جاده‌ای نقش مهمی در مرگ گونه‌های حیات وحش دارند.

وی با اشاره به این که سقوط در استخرهای بدون حصار از دیگر عوامل تلف شدن این گونه جانوری در استان است، خاطرنشان کرد: در استان یزد گونه‌هایی از جانوران یافت می‌شود که در سطح کشور و دنیا کم نظیر است به همین دلیل نباید با سهل انگاری‌های خود عامل تلف شدن این گونه‌ها شویم.

محمدرضا خواجه، رئیس اداره محیط زیست تفت نیز با بیان این که تصادفات جاده‌ای یکی از علل قابل توجه مرگ و میر حیات وحش است، اظهار کرد: متأسفانه هر ساله در مسیر جاده‌های کمربندی و روستایی تعدادی از حیوانات وحشی تلف می‌شوند که در صورت ادامه این روند خطر انقراض این حیوانات را تهدید خواهد کرد.

وی با بیان این که گزارشات زیادی مبنی بر تلف شدن گونه‌ای حیات وحش به دست این اداره می‌رسد که جای تأسف دارد، خاطرنشان کرد: اخیراً نیز همیاران محیط زیست گزارشی مبنی بر مصدومیت شدید یک قلاده کفتار در مسیر جاده سانیج ارسال کردند که به دلیل جراحت شدید این گونه در هنگام انتقال تلف شد.

پیش از این مدیرکل حفاظت محیط زیست استان یزد با اشاره به این که توجه نکردن به گونه نادر آهو، انقراض آن را در پی دارد، گفته، براساس گزارشات بدست آمده تلفات جاده‌ای و سقوط در استخرهای بدون حصار مهم‌ترین عوامل مرگ آهو در مهریز است.

نیره پورملائی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به این که طبق آخرین سرشماری انجام شده ۸۵۰ رأس آهو در منطقه کالمند بهادران زندگی می‌کنند، اظهار کرد: با توجه به این که بیشترین تعداد آهوهای استان در منطقه حفاظت شده بهادران زندگی می‌کنند، توجه نکردن به آنها انقراض این گونه را در پی دارد.

وی با بیان این که طبق گزارشات بدست آمده تلفات جاده‌ای نقش مهمی در مرگ این گونه دارند، افزود: ساخت جاده در منطقه حفاظت شده کالمند جان این گونه را تهدید کرده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست یزد با اشاره به این که سقوط در استخرهای بدون حصار از دیگر عوامل تلف شدن این گونه جانوری در استان است، گفت: در مواردی مأمورین اجرایی متوجه تلف شدن آهو داخل استخر مزارع شدند.

این مسئول با بیان این که اخیراً مأمورین پاسگاه محیط بانی مهدی آباد در منطقه حفاظت شده آثار خون، موی آهو و یک تکه آرم پراید مشاهده کردند، خاطرنشان کرد: تحقیقات جهت شناسایی وسیله نقلیه با هماهنگی نیروی انتظامی در حال انجام است.

گزارش از مهتاب محمدیان، خبرنگار ایسنا

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=32596

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰