تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ورقه‌های الکترونیکی نازک برای شارژ تلفن همراه

  • کد خبر : 32929
  • 10 بهمن 1397 - 17:34

به گزارش جمهوریت ; به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین ، دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) در پژوهش اخیرشان مواد بسیار نازک و خمیده را ایجاد کرده‌اند که اینترنت بیسیم و دیگر امواج الکترومغناطیسی هوا را جذب کرده و آنها را به برق تبدیل می‌کند. “توماس پالاسیوس“(Tomás Palacios) پژوهشگر ارشد این مطالعه و همکارانش، […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین ، دانشمندان مؤسسه فناوری ماساچوست(MIT) در پژوهش اخیرشان مواد بسیار نازک و خمیده را ایجاد کرده‌اند که اینترنت بیسیم و دیگر امواج الکترومغناطیسی هوا را جذب کرده و آنها را به برق تبدیل می‌کند.

“توماس پالاسیوس“(Tomás Palacios) پژوهشگر ارشد این مطالعه و همکارانش، یک آنتن خم شدنی و انعطاف پذیر را به یک لایه نیم رسانای انعطاف پذیر به ضخامت تنها سه اتم متصل کردند. این آنتن، وای‌-فای و دیگر سیگنال‌های فرکانس رادیویی را جذب و آنها را به یک جریان متناوب تبدیل می‌کند و سپس به مولیبدن دی‌سولفید نیم رسانا که به یک جریان الکتریکی مستقیم تبدیل می‌شود، متصل می‌شود.

سیگنال‌های وای‌-فای محیط می‌توانند یک دفتر را با قدرت بیش از ۱۰۰ میکرو وات پر کنند که این توسط دستگاه‌های برداشت انرژی، برداشت می‌شود. سیستمی که مؤسسه ام. آی. تی توسعه داده‌اند، دارای بازدهی بین ۳۰ تا ۴۰ درصد است و هنگامی که در معرض سیگنال‌های ۱۵۰ میکرووات برق در آزمایشات قرار داشت، حدود ۴۰ میکرووات انرژی تولید کرد.

محققان پیشتر “آنتن یک‌سو کننده”(rectennas) برداشت انرژی را ساخته‌اند اما دستگاه‌های موجود از نیم رساناهای معمولی که سفت، شکننده هستند، ساخته شده‌اند. در مقابل، مولیبدن دی‌سولفید می‌تواند در ورق‌های “ماشین آلات رول و رول صنعتی” (industrial roll-to-roll machines) تولید شود، به این معنی که آنها به اندازه کافی برای جذب انرژی مفید عظیم هستند.

آنتن یک‌سو کننده، آنتن تصحیح کننده یا آنتن اصلاح شونده، نوع خاصی از آنتن است که برای تبدیل انرژی مایکروویو به برق جریان مستقیم(DC) کاربرد دارد. آنها در سیستم انتقال قدرت(توان) بی‌سیم استفاده می‌شوند که انتقال قدرت توسط امواج رادیویی انجام می‌شود. عنصر ساده‌ی آنتن یک‌سو کننده متشکل از یک آنتن دوقطبی با یک دیود RF است که در سراسر عناصر دو قطبی متصل شده است. دیود، جریان متناوب(AC) ناشی از آنتن‌های مایکروویو را یک‌سو می‌کند، برای تولید برق DC، قدرت بار در سراسر دیود متصل می‌شود.

یافته‌های این مطالعه در مجله “Nature” منتشر شد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=32929

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰