تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
3

ریابکوف: آمریکا نمی‌تواند بدون توافق با روسیه امنیتش را تضمین کند

  • کد خبر : 33746
  • 12 بهمن 1397 - 16:09

به گزارش جمهوریت ; سرگئی ریابکوف تاکید کرد، واشنگتن نمی‌تواند بدون توافق با مسکو امنیتش را تضمین کند. وی نسبت به احتمال خروج واشنگتن از مهمترین پیمان کنترل تسلیحاتی ابراز نگرانی کرد. به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف به خبرگزاری تاس اخیرا گفته بود که قصد دارد تا موضع روسیه را درباره پیمان ۱۹۸۷ به تامپسون […]

به گزارش جمهوریت ;

سرگئی ریابکوف تاکید کرد، واشنگتن نمی‌تواند بدون توافق با مسکو امنیتش را تضمین کند. وی نسبت به احتمال خروج واشنگتن از مهمترین پیمان کنترل تسلیحاتی ابراز نگرانی کرد.

به گزارش ایسنا، سرگئی ریابکوف به خبرگزاری تاس اخیرا گفته بود که قصد دارد تا موضع روسیه را درباره پیمان ۱۹۸۷ به تامپسون بگوید و بر اهمیت حفظ این پیمان تاکید کند.

وی در گفت‌وگویی تلویزیونی امروز (جمعه) گفت: این به آمریکا بستگی دارد که بتواند گفت‌وگویی سازنده را درباره این مساله انجام دهد. آمریکا پیش از نشست پکن آمادگی خود را برای حضور در چنین گفت‌وگویی اعلام نکرد درحالیکه قصد دارد از پیمان ۱۹۸۷ خارج شود.

این دیپلمات روس همچنین به این مساله اشاره کرد که مسکو مساله حفظ سایر توافقات مهم را مطرح می‌کند که شامل توافق استارت جدید (پیمان کاهش تسلیحات استراتژیک) و ان.پی.تی (پیمان منع گسترش اتمی) می‌شود و نگران آنهاست. روسیه پیشنهاد کرده این توافق برای پنج سال تمدید شود اما آمریکا همچنان از مذاکره به بهانه‌های مضحک طفره می‌رود. ما نگرانی جدیدی نسبت به توافق استارت داریم که سرنوشت آن هم مثل پیمان موشکی شود چراکه احتمالا اجرای آن نیز در پنج فوریه ۲۰۲۱ بدون اینکه تمدید شود خاتمه یابد.

معاون وزیر خارجه روسیه اظهار کرد، خروج واشنگتن از معاهده منع موشک‌های میان برد و کوتابرد اتمی امری قطعی است و طرف آمریکایی هیچ دلیلی درباره ادعایش مبنی بر نقض پیمان از سوی روسیه ارائه نکرده و تنها به ارائه چند تصویر منتشر شده در اینترنت بسنده کرده است.

وی ایده دونالد ترامپ برای تامین امنیت تمامی شهرهای آمریکا در برابر حمله موشکی را غیرقابل اجرا دانست و گفت، امنیت آمریکا به طور کامل تنها با دستیابی به توافقاتی با روسیه تضمین خواهد شد.

ریابکوف هشدار داد، نمی‌توان چشم را در برابر قدرت‌نمایی آمریکا در صورت تحقق بدترین سناریو بست چرا که درصورت استقرار موشک‌های تاماهاوک که حامل کلاهک‌های اتمی هستند بخش اروپایی روسیه در معرض ۴۸ موشکی که آمریکا احتمالا بعد از خروج از پیمان مستقر خواهد کرد، قرار می‌گیرد.

وی تاکید کرد، توانمندی موشکی ارتش روسیه برای تضمین امنیت روسیه صرف نظر از گام‌هایی که آمریکا در راستای خروج قریب‌الوقوع از پیمان موشکی برمی‌دارد، کافی است. روسیه از سلاح‌های مافوق صوت و سامانه‌های موشکی “کینجال” (خنجر) و آوانگارد برای خنثی کردن تهدیدات احتمالی استفاده می‌کند.

این مقام روس افزود، آمریکا اقتصاد خود را از طریق کشیده شدن به رقابت تسلیحاتی دچار اصطکاک نمی‌کند و روسیه هرگز طرف اقدام کننده به رقابت تسلیحاتی و افزاش تنش در جهان نخواهد بود.

این اظهارات ریابکوف چند ساعت قبل از کنفرانس خبری مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مطرح شد که احتمال می‌رود در آن خروج کشورش از پیمان موشکی با روسیه را اعلام کند.

در همین حال سخنگوی وزارت خارجه آلمان با اشاره به اقدامات روسیه درباره این پیمان گفت:‌ ما تغییری در رفتار روسیه در ۶۰ روز گذشته ندیده‌ایم. آلمان بر این باور است که تنها راهی که روسیه می‌تواند این توافق را حفظ کند، رسیدگی و توجه به نگرانی‌های مربوط به سیستم موشک کروز است که باعث شده تا آمریکا تصمیم بگیرد از این پیمان خارج شود.

سخنگوی وزارت خارجه آلمان اعلام کرد، روسیه باید به مفاد توافق منع تسلیحات اتمی میان برد مصوب ۱۹۸۷ با آمریکا پایبند بماند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=33746

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰