تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

آثار زنان کیفیت نداشت، هیچیک انتخاب نشدند/برای انتخاب گروه‌های پاپ هیچ فشاری وجود نداشت/امسال جایزه باربد نداریم

  • کد خبر : 35181
  • 15 بهمن 1397 - 14:09
آثار زنان کیفیت نداشت، هیچیک انتخاب نشدند/برای انتخاب گروه‌های پاپ هیچ فشاری وجود نداشت/امسال جایزه باربد نداریم

به گزارش جمهوریت ; نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه با حضور عوامل اجرایی و اصحاب رسانه در شاهین در تالار وحدت برگزار شد. به گزارش ایلنا، نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، صبح امروز (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) با حضور شاهین فرهت (دبیر هنری […]

به گزارش جمهوریت ;

آثار زنان کیفیت نداشت، هیچیک انتخاب نشدند/برای انتخاب گروه‌های پاپ هیچ فشاری وجود نداشت/امسال جایزه باربد نداریم

نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر صبح امروز دوشنبه ۱۵ بهمن ماه با حضور عوامل اجرایی و اصحاب رسانه در شاهین در تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش ایلنا، نشست خبری سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، صبح امروز (دوشنبه ۱۵ بهمن ماه) با حضور شاهین فرهت (دبیر هنری جشنواره)، شهرام صارمی (دبیر اجرایی جشنواره)، علی ترابی (مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) و امیر بهاری (مدیر روابط عمومی جشنواره) در تالار وحدت برگزار شد.

شاهین فرهت در ابتدای مراسم گفت: به نظرم همه کارها و امور جشنواره موسیقی فجر امسال تاکنون خوب پیش رفته و آنچه در ذهن‌مان بوده تا حدودی انجام شده است. من نیز خسته نشده‌ام و خوشحالم که به تم‌هایی که در ذهن داشته‌ام عمل شده و در نهایت شاهد جشنواره‌ای با کیفیت خواهیم بود.

فرهت افزود: هیئت انتخاب آثار در هر ژانر، اعضای متخصص دارد و آثار انتخابی با در نظر گرفتن کیفیت انتخاب شده‌اند، و با توجه به اینکه موضوع اصلی جشنواره حضور آهنگسازان ایرانی بوده، ما نیز بر این موضوع متمرکز شده‌ایم. به اضافه اینکه در تمام ادوار، این نخستین بار است که تم اصلی جشنواره، آهنگسازان ایرانی هستند و تلاش شده همه نسل‌ها مورد توجه قرار گیرند و من نیز از انتخاب‌های هیئت انتخاب راضی‌ام.

در ادامه نشست علی ترابی گفت: به جز موسیقی پاپ که شاخصه انتخابش جداست.، هیچ شخصی را پیدا نمی‌کنید که خارج از نظارت هیئت انتخاب به جشنواره آمده باشد؛ یعنی حتی اعضای گروه‌ها نیز مورد بررسی قرار گرفته‌اند و سپس انتخاب شده‌اند.

شاهین فرهت نیز درباره حذف جایزه باربد از جشنواره موسیقی فجر امسال توضیح داد: من جایزه باربد را نمی‌شناسم و در جریان آن نیستم تا بخواهم درباره بود یا نبودش تصمیمی بگیرم. در واقع من برای این آمده‌ام که آثار آهنگسازان ایرانی اجرا شود و همین موضوع نکته مثبتی است.

فرهت افزود: جشنواره‌ها هرساله تغییراتی می‌کنند. تم و موضوع هر جشنواره نیز با توجه به شرایط می‌تواند تغییر کند اما اگر جایزه باربد مهم است خب باید باشد.

ترابی در ادامه سخنان شاهین فرهت گفت: کدام جشنواره معتبر را می‌شناسید که جایزه بدهد و ما نمی‌توانسیم جشنواره‌های خارجی را مدنظر قرار ندهیم. به هرحال موسیقی استانداردهای جهانی دارد و اینکه قرار نیست وزارت ارشاد با بخش خصوصی رقابت کند.

شهرام صارمی نیز درباره عدم حضور موسیقیدان‌های زن در جشنواره امسال گفت: چهار اثر توسط خانم‌ها به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که کیفیت لازم را نداشتند و در نتیجه انتخاب نشدند.

صارمی با اشاره به اینکه تمام گروه‌ها توسط فراخوان به جشنواره نمی‌آیند، گفت: ارکسترهای بزرگ و ملی و برخی گروهای دیگر  با فراخوان به جشنواره نمی‌آیند و به نوعی پیشنهاد داده شده‌اند و پس از تایید در جدول قرار گرفته‌اند.

علی ترابی در  جهت تکمیل سخنان صارمی گفت: در جشنواره‌های قبلی به خصوص سه دوره قبلی آیین نامه‌ای وجود نداشت و حال جشنواره آیین‌نامه دارد و در آیین نامه نیز نامی از جایزه برده نشده است.

ترابی در ادامه، درباره عدم تبلیغات میدانی در جشنواره امسال گفت: تبلیغات ضعیف بوده و سازمانی که مسئولیت این بخش را به عهدها دارد، گفته به دلیل ایام خاص از تبلیغات میدانی معذور هستند، با این حال طرح‌ها و لوگو و پوسترها و بنرهای جشنواره آماده است.

ترابی درباره چگونگی انتخاب آثار پاپ در جشنواره امسال نیز گفت: بخش پاپ امسال بخش مردمی جشنواره است و گروه‌ها و خوانندگان حاضر در این بخش با دو فاکتور انتخاب شده‌اند یکی از فاکتورها استقبال مردم است و فاکتور بعدی حضور خوانندگان در ایران بود.

مدیرکل دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره چگونگی تسویه حساب با گروه‌های حاضر در دوره‌های قبلی جشنواره موسیقی فجر گفت: هر خبری مبنی بر عدم پرداخت دستمزدها را تکدیب می‌کنم زیرا همه گروهای قبلی دستمزدشان را از سه دوره اخیر گرفته‌اند.

ترابی درباره چگونگی انتخاب گروه‌های پاپ نیز گفت: برای انتخاب گروه‌های پاپ هیچ فشاری وجود نداشته است، گرچه ما در حوزه دستمزدها رقم‌های کمتری را به گروه‌های این بخش می‌پردازیم، اما به‌طور حتم هیچ گونه فشاری از سوی ستاد برگزاری جشنواره و دفتر موسیقی وزارت ارشاد به گروه‌ها اعمال نشده است.

شهرام صارمی درباره حضور مراکز آکادمیک در جشنواره امسال گفت: مراکز آکادمیک که موزیسین تربیت می‌کنند باید در جشنواره حضور داشته باشند و به همین دلیل قرار شد دانشگاه‌های موسیقی و هنرستان‌ها نیز در جشنواره امسال حضور داشته باشند و به اجرای برنامه بپردازند.

مدیر اجرایی جشنواره موسیقی فجر در انتهای سخناننش درباره برنامه جشنواره موسیقی فجر  برای پاسداشت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی نیز گفت:  موسیقی اقوام ایرانی در سالن حوزه هنری به روی صحنه می‌رود و قطعات انقلابی به خوانندگی اسفندیار قره‌باغی توسط ارکستر ملی اجرا خواهد شد؛ و اینکه  گروه «همنوازان سایه» نیز به اجرای چند قطعه ملی میهنی خواهند پرداخت. ضمن اینکه جشنواره موسیقی فجر استانی در هفت استان برگزار خواهد شد.

در پایان نشست شاهین فرهت گفت: در حال حاضر سولیست‌ها و ارکسترهای ما تمایل دارند که  آثار آهنگسازان جهانی را اجرا کنند درحالی‌که ما از چهار نسل آهنگسازی موسیقی ایران در جشنواره امسال نمونه داریم.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=35181

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰