تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
2

قانون تعرفه پرستاری ضمانت اجرایی ندارد/افزایش خشونت علیه پرستاران

  • کد خبر : 36072
  • 17 بهمن 1397 - 11:35

به گزارش جمهوریت ; به گزارش خبرنگار مهر، مریم حضرتی، صبح چهارشنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای حوزه پرستاری در چهل سالگی انقلاب، اظهارداشت: پیشرفت های پرستاری در بعد از انقلاب بسیار چشمگیر بوده است. وی افزود: ۱۹۴ دانشکده پرستاری داریم که ۱۰۹دانشکده آن دولتی است. حضرتی ادامه داد: در حدود ۲۰۰۰ عضو هیأت علمی […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش خبرنگار مهر، مریم حضرتی، صبح چهارشنبه در نشست خبری تشریح دستاوردهای حوزه پرستاری در چهل سالگی انقلاب، اظهارداشت: پیشرفت های پرستاری در بعد از انقلاب بسیار چشمگیر بوده است.

وی افزود: ۱۹۴ دانشکده پرستاری داریم که ۱۰۹دانشکده آن دولتی است.

حضرتی ادامه داد: در حدود ۲۰۰۰ عضو هیأت علمی دانشگاه داریم و هر سال ۱۱ هزار دانشجوی جدید پرستاری پذیرفته می شود.

وی افزود: ۱۶ مرکز تحقیقات پرستاری در قالب شبکه ملی تحقیقات پرستاری در کشور فعال هستند که با سازمان جهانی بهداشت در ارتباط است.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که در قبل از انقلاب، ۷۵ درصد نیروهای پرستاری را بهیار و کمک بهیاران تشکیل می دادند، تاکید کرد: در حال حاضر پرستاران در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری تربیت می شوند.

وی به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور اشاره کرد و افزود: قرار است ۱۹ هزار نیروی پرستاری در سال های ۹۸ و ۹۹ توسط وزارت بهداشت جذب شوند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، به فعالیت ۱۰۰۰ مرکز خدمات پرستاری در منزل اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از برنامه های ما، پرستاری جامع نگر است.

وی بر ضرورت تربیت پرستار تخصصی در کنار نیروهای کمک پرستاری تاکید کرد و افزود: ما می بایست به ازای هر ۴ پرستار، یک کمک پرستار جذب کنیم.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، از جذب تدریجی ۲۰ هزار نیروی کمک پرستاری توسط دانشگاه های علوم پزشکی کشور خبر داد و ادامه داد: در سه سال گذشته ۲۷ هزار نیروی پرستاری جذب شده اند که ۱۵ هزار نفر آنها نیروهای رسمی هستند.

حضرتی در ادامه به وقوع سونامی سالمندی در کشور اشاره کرد و گفت: در ۳۰ سال آینده با جمعیت سالمندی مواجه خواهیم شد که به مراقبت های پرستاری نیاز دارند.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، به کمبود شدید نیروی پرستاری در کشور اشاره کرد و افزود: این کمبود باعث اضافه کاری های اجباری پرستاران شده است. 

حضرتی، عدم اجرای قانون بازنشستگی پیش از موعد برای پرستاران را ناشی از کمبود نیروی پرستاری دانست و گفت: ۹۰ درصد پرستاران ما در بیمارستان ها فعال هستند، در حالی که به پرستاری جامع نگر نیاز داریم.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه چرا قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری اجرا نمی شود، گفت: قانونی که اعتبار آن دیده نشود، ضمانت اجرایی ندارد.

حضرتی ادامه داد: حدود ۲۰۰۰ میلیارد تومان از سوی رئیس سازمان نظام پرستاری برای اجرای تعرفه های پرستاری به وزارت بهداشت پیشنهاد شد و وزارتخانه نیز این پیشنهاد را به مجلس ارائه داد که تصویب نشد.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، افزود: در حال حاضر وزارت بهداشت نمی تواند از محل درآمد اختصاصی بیمارستان ها برای اجرای تعرفه پرستاری، بودجه ای تخصیص دهد. چون درآمد برخی بیمارستان ها آنقدر نیست که بتوانند تعرفه پرستاری را اجرا کنند.

حضرتی در واکنش به مهاجرت پرستاران، گفت: مهاجرت پرستاران یک مسئله جهانی است و ما هم از این قاعده مستثنی نیستیم. 

وی ادامه داد: بررسی ها نشان می دهد آمار مهاجرت پرستاران از کشور بین ۵۰۰ تا ۵۰۰۰ پرستار است. اما بر اساس گزارش سازمان نظام پرستاری، در سال ۲۰۰ پرستار درخواست مهاجرت می دهند.

حضرتی به درآمد پرستاران در بخش های دولتی و خصوصی اشاره کرد و گفت: حقوق پرستار در بخش خصوصی، ۱.۵ میلیون تومان به اضافه کارانه است. پرستاران در بخش دولتی به طور میانگین ۲.۴ میلیون تومان حقوق می گیرند که کارانه و اضافه کار نیز به آن افزوده می شود.

معاون پرستاری وزارت بهداشت، میانگین کارانه پرستاری را ۸۰۰ هزار تومان اعلام کرد.

وی در ارتباط با خشونت علیه پرستاران، گفت: موارد خشونت علیه پرستاران در چند سال اخیر زیاد شده است. اما آمار دقیقی نداریم.

حضرتی، در عین حال افزود: گزارش ها و تحقیقات نشان داده است که ۵۰ درصد پرستاران همواره با درجاتی از خشونت های کلامی و فیزیکی مواجه می شوند. 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=36072

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰