تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
6

نمک ید دار سبب سقط جنین نمی شود

  • کد خبر : 361
  • 08 تیر 1397 - 21:19
نمک ید دار سبب سقط جنین نمی شود

حسین دلشاد  فوق تخصص بیماری های غدد گفت : شایعه ای که درفضای مجازی مبنی بر سقط جنین و کم کاری و پرکاری تیروئید به واسطه مصرف نمک ید دار انتشار یافته، نادرست و پایه و اساس علمی ندارد. این فوق تخصص بیماری های غدد با بیان اینکه علل سقط جنین در زنان باردار بسیار […]

حسین دلشاد  فوق تخصص بیماری های غدد گفت : شایعه ای که درفضای مجازی مبنی بر سقط جنین و کم کاری و پرکاری تیروئید به واسطه مصرف نمک ید دار انتشار یافته، نادرست و پایه و اساس علمی ندارد.

این فوق تخصص بیماری های غدد با بیان اینکه علل سقط جنین در زنان باردار بسیار زیاد بوده و ۵۰ دصد سقط ها نیز علت شناخته شده ای ندارند، اظهار داشت: کمبود ید به خصوص در زنان باردار با عوارضی از جمله سقط جنین، تولد نوزاد مرده، ناهنجاری های مادرزادی، افزایش مرگ و میر نوزادان، عقب ماندگی ذهنی و اختلال رشد و نمو کودک همراه است.

وی با اشاره به اینکه مصرف بیش از مورد نیاز ید می تواند زیان باشد، گفت: تامین ید مورد نیاز مادر طی بارداری بسیار حیاتی است. مطالعات بسیار زیادی از چند دهه قبل وجود دارند که بر استفاده از نمک ید دار و حتی مکمل ید در بارداری حمایت می کنند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی بیان کرد: مصرف متعارف نمک ید دار با کم کاری یا پر کاری تیروئید همراه نیست.

وی گفت: براساس تحقیقات انجام شده در ایران در ۳۰ ساله گذشته که در مجلات علمی معتبر دنیا بچاپ رسیده اند ، تا سه دهه قبل شیوع گواتر و اختلال های ناشی از کمبود ید از جمله کم کاری تیروئید در حد هیپر آندمیک بوده و حدود ۸۰ درصد کودکان ، زنان، و مردان ایرانی مبتلا به گواتر (بزرگی غده تیروئید) در اثر کمبود یدبیودندکه پس از یک دهه ید رسانی همگانی، شیوع گواتر ناشی از کمبود ید به کمتر از ۵ درصد رسیده و ضریب هوشی دانش آموزان ایرانی نیز بطور قابل ملاحظه ای افزایش یافته است.

وی افزود: در حال حاضر کم کاری تیروئید ناشی از کمبود ید در جامعه ایرانی بسیار اندک است و بیمارانی که از کم کاری تیروئید رنج می برند مبتلا به نوعی اختلال خود ایمنی در بدن هستند که باعث کم کاری تیروئید آنها می شود.

دلشاد به همه افراد جامعه توصیه کرد که از نمک ید دار تصفیه شده استفاده کنند. بیماران مبتلا به بیماریهای قلبی عروقی، کلیوی یا سایر یبماران مقدار مصرف روزانه نمک خود را با پزشک معالج خود تنظیم کنند.

وی گفت: زنان باردار علاوه بر مصرف نمک ید دار از سه ماه قبل از بارداری و در طول بارداری و شیردهی نیاز به حداقل ۱۵۰ میکرو گرم ید اضافی در روز دارند که با مصرف فرآورده ای دارویی دارای حداقل ۱۵۰ میکرو گرم ید که توسط پزشک معالج تجویز می شود تامین خواهد شد.

دلشاد بیان کرد: مصرف نمک ید دار در حد توصیه شده برای تمام افراد جامعه ضروری بوده و با هیچگونه عارضه جانبی همراه نیست.

 

منبع : ایرنا

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=361

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰