تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ماجرای آنفلوانزای خوکی در ایران/ وزارت بهداشت تکذیب می کند

  • کد خبر : 37424
  • 20 بهمن 1397 - 8:34

به گزارش جمهوریت ; به گزارش خبرنگار مهر، دو روز قبل خبری از قول همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر روی خروجی سایت خانه ملت قرار گرفت، مبنی بر اینکه مواردی از ابتلا به آنفلوانزای خوکی در کشور مشاهده شده است. اما، یک روز بعد، این با انتشار خبری بر روی خروجی […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش خبرنگار مهر، دو روز قبل خبری از قول همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، بر روی خروجی سایت خانه ملت قرار گرفت، مبنی بر اینکه مواردی از ابتلا به آنفلوانزای خوکی در کشور مشاهده شده است. اما، یک روز بعد، این با انتشار خبری بر روی خروجی سایت وزارت بهداشت(وبدا)، این نقل قول تکذیب شد.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، گفت: تمامی تمهیدات لازم برای مواجهه با همه گیری آنفلوانزا از ابتدای فصل سرما تاکنون بکار گرفته شده است.

وی با عنوان این مطلب که در حال حاضر آنفلوانزایی به نام آنفلوانزای خوکی در ایران نداریم، افزود: ویروس های آنفلوانزای فصلی که همه ساله در جهان در فصل سرما شایع می شوند، شامل سه نوع آنفلوانزای H۱N۱(در گذشته اصطلاحا به این نوع آنفلوانزای خوکی گفته می شد)، آنفلوانزای H۳N۲ و آنفلوانزای نوع B، است که هر سه نوع این ویروس ها می توانند منجر به ایجاد همه گیری های آنفلوانزای فصلی در فصل سرما در همه جای دنیا شوند.

این در حالی است که همایون هاشمی عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، گفته است که به تازگی یک سری گزارش‌هایی رسیده که نشان می‌دهد تعدادی از افراد در ایران به این بیماری مبتلا شده‌اند، بنابراین در این شرایط رعایت بهداشت عمومی باید مورد توجه قرار گیرد و آموزش‌های لازم ارائه شود.

در همین حال، رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، شدت بیماری زایی آنفلوانزای H۱N۱، را اندکی شدیدتر از دو نوع ویروس شایع آنفلوانزا دانست و گفت: در هر فصل سرما، ممکن است یک یا دو یا هرسه نوع این ویروس ها باعث ایجاد همه گیری در انسان شوند. در سال جاری در ایران ویروس آنفلوانزای شایع، نوع H۳N۲ بوده و اکثریت قریب به اتفاق موارد ابتلا را شامل می شود.

به گفته وی، آزمایشگاه ملی آنفلوانزای کشور و ١٣ آزمایشگاه منطقه ای کشوری به صورت شبانه روزی، به رصد این ویروس در کل کشور مشغول هستند و اطلاعات آن به صورت هفتگی در اختیار مسئولان و صاحب نظران امر قرار می گیرد.

در همین حال، عضو کمیسیون بهداشت و درمان، خواستار ورود وزارت بهداشت به این موضوع شده درخواست کرده است، موارد مشکوک را شناسایی کند تا اقدامات درمانی به سرعت برای افراد مبتلا به این بیماری انجام شود.

هاشمی، بر ضرورت نظارت بر  اماکن عمومی همچون مهدهای کودک‌، مدارس و دانشگاه‌ها، تاکید کرد و گفت: آنفلوانزای خوکی از نوع H۱N۱ یک بیماری ویروسی بوده که در چند دهه گذشته همچون آنفلوانزای پرندگان به طور اختصاصی از حیوان ناقل این ویروس، که در این مورد خوک بوده، قابل انتقال است، کما اینکه بیشتر در جاهایی که مردم با خوک زندگی می‌کنند یا محل سکونت آنها به این مناطق نزدیک باشد، مشاهده می‌شود.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، تاکید کرد: این بیماری از انسانی به انسان دیگر هم قابل سرایت است که اغلب از راه تنفس، بزاق و سرفه صورت می‌گیرد و با نشانه‌هایی همچون تب، گلودرد، سرگیجه، خستگی، درد در ناحیه مفاصل و عضلات تظاهر پیدا کرده و در موارد جدید تهوع و اسهال هم مشاهده شده است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا این بیماری قابل درمان است، یادآورشد: مداخله دارویی، دوره این بیماری را کوتاه می‌کند، بنابراین بیمارانی که با علائم سرماخوردگی مواجه می‌شوند در فاز اول می‌توانند تنها به پزشک عمومی مراجعه کنند و چنانچه تشخیص این بیماری قطعی شد باید به متخصص بیماری‌های عفونی مراجعه شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=37424

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰