تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
7

معرفی نوعی بیماری عجیب که استخوان ها را درگیر می کند

  • کد خبر : 3888
  • 05 شهریور 1397 - 11:02
معرفی نوعی بیماری عجیب که استخوان ها را درگیر می کند

به گزارش جمهوریت ؛ مسعود میرکاظمی با اشاره به اینکه دسته ای از تومورها در سنین بالای ۵۰ سال بروز می‌کنند که شایع ترین آنها سارکوم های اولیه بافت است و معمولا این نوع تومورها درد ندارند و بیشتر به‌صورت توده بروز می‌کنند، اظهار داشت: این تومورها معمولا در اندام تحتانی بیماران مخصوصا ران دیده می‌شوند، از طرفی در سنین بالاتر متاستازهای […]

به گزارش جمهوریت ؛ مسعود میرکاظمی با اشاره به اینکه دسته ای از تومورها در سنین بالای ۵۰ سال بروز می‌کنند که شایع ترین آنها سارکوم های اولیه بافت است و معمولا این نوع تومورها درد ندارند و بیشتر به‌صورت توده بروز می‌کنند، اظهار داشت: این تومورها معمولا در اندام تحتانی بیماران مخصوصا ران دیده می‌شوند، از طرفی در سنین بالاتر متاستازهای استخوانی نیز شایع ترین تومورهای استخوانی است.

وی افزود: درمان این بیماری در کشور در اوایل راه بوده و افراد اندکی در این مسیر فعالیت می‌کنند اما تمامی مراحل درمان آن در کشور امکان‌پذیر است. برای این تومورها بر اساس نتیجه پاتولوژی، شیمی درمانی و رادیوتراپی می‌تواند کمک کننده باشد اما درمان اصلی آن جراحی است.

میرکاظمی افزود: این بیماری معمولا دلیل مشخصی ندارد و در کودکان عوامل ژنتیکی می‌تواند در بروز آن موثر باشد و در بزرگسالان نیز، عواملی مانند داشتن سابقه رادیوتراپی قبلی می‌تواند در ایجاد آن موثر باشد. مثلا رادیوتراپی استفاده شده در درمان سرطان پستان بعد از گذشت ۵ تا ۱۰ سال و یا عفونت‌های مزمن و طولانی مدت، می‌تواند زمینه ساز ابتلا به سارکوم باشد.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این بدخیمی‌ها  خیلی شایع نیست و غربالگری ندارند، توصیه می‌شود برای افرادی با دردهای استخوانی که به درمان‌های  رایج (فیزیوتراپی و دارو درمانی) پاسخ نمی‌دهند پیگیری مکرر توسط متخصص ارتوپدی انجام شود.

متخصص ارتوپدی و فلوشیپ تومورهای استخوانی در ارتباط با موضوع تومورهای استخوانی اظهار داشت: تومورهای استخوانی و بافت نرم نادر هستند و معمولا در دهه سنی بین ۱۰ تا ۲۰ سال همراه با درد استخوانی بروز می‌کنند که معمولا این دردها به درمانهای رایج پاسخ نمی دهند و بیشتر در اطراف زانو است.

وی خاطرنشان کرد: این نوع تومورها معمولا در مراحل اولیه علائم رادیولوژیک واضح ندارند لذا تکرار رادیوگرافی در صورت وجود درد مداوم ضروری است.

 

منبع: تسنیم

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=3888

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰