تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

ساخت ۶ فاز پارس جنوبی توسط قرارگاه خاتم/تسریع در پروژه ۵۰۰ هزار هکتاری کشاورزی

  • کد خبر : 39757
  • 26 بهمن 1397 - 14:49

به گزارش جمهوریت ، به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید محمد امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تسلیت و گرامی‌داشت یاد شهدای اخیر سپاه، اظهارداشت: قرارگاه در سال ۱۳۶۸ براساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی که به نیروهای مسلح اجازه می‌دهد در زمان صلح توان خود را در خدمت توسعه زیرساخت‌های […]

به گزارش جمهوریت ،

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، سعید محمد امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه تهران ضمن تسلیت و گرامی‌داشت یاد شهدای اخیر سپاه، اظهارداشت: قرارگاه در سال ۱۳۶۸ براساس اصل ۱۴۷ قانون اساسی که به نیروهای مسلح اجازه می‌دهد در زمان صلح توان خود را در خدمت توسعه زیرساخت‌های کشور قرار دهند تاسیس شد و با استفاده از کوله‌باری از تجربه در دفاع مقدس در اختیار توسعه شور قرار داد. ماموریت قرارگاه توسعه کشور بعد از خرابی‌های جنگ تحمیلی بود.

وی افزود: قرارگاه به عنوان بازوی امین و مقتدر و کارآمد برای تمام ادوار دولت‌ها در کنار دولت‌ها قرار گرفت و جای خالی پیمانکاران خارجی را پر کرد و همین طور همکاری نزدیک با صنعت ساخت در کشور در دستور کار خود قرار داد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) گفت: امروز که استکبار جهانی بعد از ناامیدی در عرصه‌های نظامی به جنگ اقتصادی روی آورده و معیشت مردم را تحت تاثیر قرار داده است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی این را بر خود واجب می‌داند که در عرصه‌ای که مورد تهدید قرار می‌‌گیریم، در خط مقدم قرار بگیرد و انجام وظیفه کند.

وی تصریح کرد: وظیفه قرارگاه خاتم الانبیا هم در این دوره خطیر است و ما با تلاش‌هایی که از سال ۶۸ تاکنون توسط قرارگاه انجام شده است، شعار ما می‌توانیم را محقق کردیم و شاهد ایجاد روحیه خودباوری و بن‌بست شکنی و بومی‌سازی و استفاده از نیروهای خلاق، جوان و نخبه بوده‌ایم،‌به طوری که امروز قرارگاه به عنوان مقتدرترین مجموعه مهندسی در منطقه شناخته می‌شود.

سعید محمد ادامه داد: قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا با دارا بودن بیش از ۱۳ هزار دستگاه ماشین آلات تخصصی در حوزه‌های مختلف در حوزه‌های دریایی ناوگان هوایی دستگاه تونل حفاری در دریا و خشکی و جرثقیل‌های فوق سنگین و با دارا بودن بیش از ۲۰۰ هزار نفر نیروی انسانی و به‌کارگیری بیش از ۵ هزار پیمانکار در داخل کشور فعال است.

وی با بیان اینکه ارتباط نزدیک با بخش خصوصی و همچنین هم‌افزاییی و ارتباط با جامعه سازندگان و مشاوران و طراحان و شرکت‌های دانش بنیان یکی از دستاوردهای قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا است، افزود: احداث ۶۲ سد با حجم مخزن بیش از ۲۵ میلیارد متر مکعب و احداث ۱۱ هزار کیلومتر خطوط لوله انتقال نفت، گاز و آب و احداث ۲۶۰۰ کیلومتر آزاد‌راه، بزرگراه و راه اصلی احداث ۳۹۰۰ کیلومتر راه آهن، ۲۵۰ کیلومتر مترو، ۲۳ هزار کیلومتر فیبر نوری، افزایش ظرفیت در تولید کنستانتره مس به میزان ۲۵۰ هزار تن در سال، افزایش ظرفیت فولاد کشور به میزان ۱٫۶ میلیون تن در سال، افزایش ظرفیت تولید روزانه بنزین در کشور به میزان ۳۷ میلیون لیتر، افزایش ظرفیت تولید گاز شیرین در کشور به میزان ۱۵۰ میلیون متر مکعب کارنامه ۳۰ ساله قرارگاه خاتم الانبیا را تشکیل می‌دهد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: همچنین قرارگاه در حوزه محرومیت‌زدایی برای خود برنامه‌ریزی کرده و در اطراف پروژه‌های در حال اجرا در مناطق کمتر برخوردار و با شناسایی نقاط ضعف در روستاها بیش از ۱۰ هزار عمرانی، آموزشی، فرهنگی و امدادی به ارزش بیش از ۳ میلیارد تومان در این مناطق هزینه کرده و پروژه‌های پل‌سازی، کتابخانه، مسجد و مدرسه را در دستور کار خود قرار داده است.

وی با اشاره به تفاهم قرارگاه با دولت برای توسعه ۵۰۰ هزار هکتار زمین کشاورزی، تصریح کرد: تاکنون ۶۰ هزار هکتار از این اراضی عملیاتی شده و تامین آب شده است و در قالب ۱۰۲ شرکت تعاونی برای ۱۸ هزار نفر فعالیت و اشتغال برقرار است و در تلاش هستیم کل ۵۰۰ هزار هکتار را هر چه زودتر به اتمام برسانیم.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا اظهارداشت: در بحران‌هایی طبیعی در بخش‌های مختلف میهن عزیز اسلامی، قرارگاه خاتم الانبیا اولین مجموعه امدادی است که در منطقه حاضر می‌شود. در زلزله کرمانشاه بیش از ۸۳۵۰ کانکس ظرف ۳۵ روز توسط قرارگاه در اختیار مجموعه قرار گرفت، امروز با افتخار اعلام می‌کنیم در همه عرصه‌های فنی و مهندسی به قله‌های خودکفایی دست پیدا کرده‌ایم و هیچ بخشی نیست که نیاز به توان خارجی داشته باشیم. قرارگاه با اتکا به نیروهای جوان و نخبه در تمام عرصه‌ها تلاش کرده این خودکفایی را نهادینه کند و امروز آماده صدور خدمات فنی و مهندسی هستیم، کما اینکه در برخی کشورها این صادرات در حال انجام است. 

وی با اشاره به پروژه ستاره خلیج فارس، گفت:‌ این پالایشگاه پروژه‌ای بود که یک شرکت خارجی در آن فعال بود اما با وقوع تحریم اول، پروژه را رها کرد و رفت. اعتماد به مجموعه قرارگاه شد و این پروژه به ما سپرده شد و امروز شاهد بزرگترین پالایشگاه میعانات گازی جهان با ظرفیت ۳۶۰ هزار بشکه در روز هستیم. این پالایشگاه بزرگترین پالایشگاه تولید بنزین یورو ۵ جهان است و ۶۷ درصد مهندسی ایرانی، ۷۰ درصد محصول ایرانی و ۱۰۰ درصد اجرای ایرانی در آن اتفاق افتاد و ان‌شاالله در هفته آینده با حضور ریاست جمهور فاز سوم آن هم به بهره‌برداری خواهد رسید.

سعید محمد با بیان اینکه فاز چهارم پروژه ستاره خلیج فارس کلنگ‌زنی شد و در مدت ۱۸ ماه این فاز هم به بهره‌برداری خواهد رسید، ادامه داد: این فاز به صورت ۱۰۰ درصد ایرانی به چرخه تولید محصولات نفت و گاز کشور افزوده خواهد شد، با اعتمادی که به قرارگاه خانم الانبیا شد عملیات اجرایی ساخت ۶ فاز از پارس جنوبی به قرارگاه داده شد و ۲ فاز آن اجرایی و تحویل داده شد و ۴ فاز دیگر طی یک ماه آینده تحویل داده خواهد شد. با این کار ظرفیت تولید گاز ۱۵۰ میلیون متر مکعب به ظرفیت تولید گاز کشور افزوده خواهد شد و ایران از قطر در استفاده از مخزن پارس جنوبی پیش خواهد افتاد.

فرمانده قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا گفت: امروز قرارگاه خاتم الانبیا توان ساخت کشتی‌‌های بزرگ و نفت‌کش را داراست و برای ساخت آن از خارج از کشور سفارش گرفته‌ایم. قرارگاه تمام توان مهندسی خود را برای عبور از تحریم‌ها در خدمت مردم و دولت قرار داده است و پیشنهاداتی هم برای حل برخی معضلات به دولت ارائه شده است. از جمله تامین آب استان‌های مرکزی از طریق دریا که در دست پیگیری است. 

وی تاکید کرد: ما به دنبال نهادینه‌سازی اقتصاد مقاومتی در کشور هستیم. باید ظرفیت‌های داخلی در اولویت قرار بگیرد و اقتصاد متکی بر مردم عملیاتی شود و جلوگیری از خام‌فروشی باید پیگیری شود. در هر عرصه‌ای که توانمند شویم، دیگر تحریم اثری نخواهد داشت. باید بخش‌هایی را که دشمن روی آن متمرکز شده را به سرعت جلو ببریم و سعی کنیم با بومی‌سازی این اهرم فشار را از دست دشمن بگیریم. باید این تهدید‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

انتهای پیام/ب

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=39757

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰