تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

لزوم استفاده توامان از دانش مدرن و سنتی برای حفظ بناهای تاریخی در قبال زلزله

  • کد خبر : 42965
  • 04 اسفند 1397 - 12:09
لزوم استفاده توامان از دانش مدرن و سنتی برای حفظ بناهای تاریخی در قبال زلزله

به گزارش جمهوریت ; معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور بر لزوم استفاده توامان از دانش مدرن و سنتی برای حفظ بناهای تاریخی در قبال زلزله تاکید کرد. به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان صبح امروز در افتتاحیه سومین همایش توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله اظهار داشت: تقریبا اوایل دهه ۶۰ […]

به گزارش جمهوریت ;

لزوم استفاده توامان از دانش مدرن و سنتی برای حفظ بناهای تاریخی در قبال زلزله

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور بر لزوم استفاده توامان از دانش مدرن و سنتی برای حفظ بناهای تاریخی در قبال زلزله تاکید کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدحسن طالبیان صبح امروز در افتتاحیه سومین همایش توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله اظهار داشت: تقریبا اوایل دهه ۶۰ بود که ما گزارشی درباره زلزله بافق داشتیم که به چاپ رسید؛ ولی پس از آن گزارشی در زمینه وضعیت میراث فرهنگی پس از زلزله‌ها نداشتیم تا اینکه ۲۵ سال پیش گزارشی در مورد میراث فرهنگی خرقان داشتیم.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی کشور ادامه داد: پس از اینکه زلزله بم پیش آمد به خاطر ارگ تاریخی آن توجهات به موضوع مقاوم‌سازی میراث در برابر زلزله جلب شد. ما فراخوانی دادیم که طی آن صاحبنظران امر جلب شدند و پس از آن بیانیه‌ای را صادر کردیم. همچنین پس از آن کشور آلمان، فرانسه، ایتالیا، ژاپن و ایران کارهای گروهی را در زمینه بناهای تاریخی بم انجام دادیم.

وی افزود: تا سال ۹۱ که زلزله آذربایجان شرقی رخ داد ما حتی عضو ستاد بحران نبودیم که البته اکنون عضو آن هستیم. در زلزله کرمانشاه نیز موضوعات مرتبط با میراث فرهنگی و مقاوم‌سازی آن بسیار جدی گرفته شد.

طالبیان تاکید کرد: آنچه مسلم است، این است که نمی‌شود دانش مدرن یا دانش سنتی را به تنهایی به کار برد. ما باید شناختی از دانش سنتی داشته باشیم و در کنار آن از دانش مدرن در راستای حفاظت از بناهای تاریخی در قبال زلزله بهره گیریم. اکنون در تخت جمشید مطالعات جامعی انجام شده و با توجه به اینکه این بنای تاریخی در نزدیکی گسل قرار دارد، تمهیداتی که هخامنشیان در مورد این بنا و مقاومت آن اندیشیده‌اند، مورد بررسی قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه مسئله آموزش در راستای مقاوم‌سازی ابنیه تاریخی در مقابل زلزله اهمیت بسیاری دارد، بیان کرد: در کارگاه‌هایی که در همایش تخصصی توانمندسازی میراث معماری و شهری در برابر زلزله خواهیم داشت به این مسائل هم توجه می شود.

وی خاطرنشان کرد: ما در گذشته بسیاری از مسائل را نمی‌دانستیم، به طور مثال نمی‌دانستیم که پی‌های یکسره را چگونه ی‌توان به زمین وصل کرد، اما اکنون استادکاران ما این را می‌دانند و این نشان می‌دهد که تکنیک‌ها پیشرفت کرده‌اند.

معاون سازمان میراث فرهنگی کشور با اشاره به اینکه هیچ کس انتظار ندارد، ساختمان‌های تاریخی در مقابل هشت ریشتر زلزله مقاوم باشند، گفت: ما باید تلاش کنیم تا در صورت زلزله ساکنان این نواحی آسیب نبینند. همچنین بیش از ۹۰ درصد اشیای موزه‌ها در مخازن هستند. باید تلاش کنیم درصورت زلزله اشیا به سلامت از مخازن منتقل شوند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=42965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰