تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

بازار کامپیوتر ایران دچار رکود شدیدی شده است

  • کد خبر : 43345
  • 05 اسفند 1397 - 11:34
بازار کامپیوتر ایران دچار رکود شدیدی شده است

به گزارش جمهوریت ; یکی از فعالان بازار کامپیوتر ایران گفت در حال حاضر میزان خرید و فروش کالای دیجیتال به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است و این بازار در آستانه سال جدید با رکود شدیدی مواجه است. محمدعلی هاشمی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر ایران عنوان کرد در حال حاضر به دلیل اینکه […]

به گزارش جمهوریت ;

یکی از فعالان بازار کامپیوتر ایران گفت در حال حاضر میزان خرید و فروش کالای دیجیتال به میزان چشمگیری کاهش پیدا کرده است و این بازار در آستانه سال جدید با رکود شدیدی مواجه است.

محمدعلی هاشمی، یکی از فعالان بازار کامپیوتر ایران عنوان کرد در حال حاضر به دلیل اینکه در آستانه سال جدید قرار داریم تقاضا برای خرید کالای دیجیتال به شدت کاهش پیدا کرده و کاهش قدرت خرید مردم در این بازار بیشتر از سایر صنف‌ها تاثیر داشته است. بر اساس سال‌های گذشته، بازار کامپیوتر از پایان بهمن ماه با رکود مواجه شده و میزان خرید و فروش‌ها در این بازار کاهش پیدا می‌کند. هرچند در سال‌های گذشته دستگاه‌های دولتی از بازار کالای دیجیتال خریداری می‌کردند، اما در شرایط فعلی میزان خرید آن‌ها نیز کاهش پیدا کرده است.

محمدعلی هاشمی در ادامه افزود در سال‌های گذشته شاهد این بودیم که سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی برای دریافت بودجه در سال آینده، کامپیوتر (PC) و به ویژه کامپیوترهای بدون کیس (آل این وان) خریداری می‌کردند، اما در سال جاری خریدهای دولتی نیز کاهش یافته است. همچنین در بازار شاهد کاهش تقاضا برای خرید تبلت و نوت بوک هستیم؛‌ زیرا مردم گوشی های هوشمند را به آن‌ها ترجیح می‌دهند و به نوعی گوشی های هوشمند جای تبلت‌ها را گرفته‌اند. نوت بوک‌ها نیز با افزایش قیمت دو تا سه برابری مواجه شدند که به همین دلیل استقبال از آن‌ها کاسته شده است.

بازار کامپیوتر

رکود بی‌سابقه در بازار کامپیوتر 

محمدعلی هاشمی در ادامه عنوان کرد میزان کالای دیجیتال در بازار کامپیوتر نسبت به سال گذشته به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده است، اما فروشندگان نیاز مصرف‌کنندگان را به خوبی تامین کرده‌اند و میزان موجودی کالای آن‌ها در انبار نیز کاهش یافته است. البته این فروشندگان نیز مثل گذشته خرید و فروش زیادی انجام نمی‌دهند. برای مثال در سال گذشته واردکنندگان نوت بوک به صورت هفته‌ای ۵ هزار نوت بوک را از گمرک ترخیص می‌کردند و به صورت ماهیانه حدود ۲۰ هزار نوت بوک به بازار عرضه می‌شد، اما در حال حاضر میزان عرضه نوت بوک به بازار حدود ۲ هزار نوت بوک است. البته این شرایط به دلیل افزایش قیمت نوت بوک و کاهش تعداد مصرف‌کنندگان به وجود آمده است.

بازار کامپیوتر

این کارشناس بازار کامپیوتر ایران در ادامه بیان کرد در شرایط فعلی سود خرده‌فروشی فقط ۳ درصد است و با وجود مالیات بسیار سنگینی که فروشندگان به ناچار پرداخت می‌کنند، ادامه این تجارت اصلا مقرون‌به‌صرفه نیست. از سویی کالای دیجیتال انقضای مشخصی دارد و با ورود تکنولوژی‌های جدید از رده خارج می‌شود. به همین دلیل فروشندگان برای جلوگیری از ضررهای سنگین مجبورند کالای خود را با قیمت کمتری به فروش برسانند. در این شرایط جشنواره فروش هم در بازار کامپیوتر از رونق افتاده است؛ چراکه یک کالا برای فروشنده باید حداقل ۳۰ درصد سود به همراه داشته باشد تا بتواند آن را با ۱۰ درصد تخفیف در جشنواره فروش عرضه کند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=43345

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰