تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

چرا موضوع فیلترینگ سایت دیوار مطرح شد؟

  • کد خبر : 44157
  • 06 اسفند 1397 - 20:34
چرا موضوع فیلترینگ سایت دیوار مطرح شد؟

به گزارش جمهوریت ; اخیرا خبرهایی مبنی بر فیلترینگ سایت دیوار به دلیل تبلیغات فروشندگان کلاهبردار و ارجاع پرونده این سایت به دادسرا حاشیه‌ساز شده است. این خبرها در فضای مجازی با واکنش‌های مختلفی همراه شد و بسیاری از کارشناسان این اقدام احتمالی را نقد و تحلیل کرده‌اند. بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری فیلترینگ سایت […]

به گزارش جمهوریت ;

اخیرا خبرهایی مبنی بر فیلترینگ سایت دیوار به دلیل تبلیغات فروشندگان کلاهبردار و ارجاع پرونده این سایت به دادسرا حاشیه‌ساز شده است. این خبرها در فضای مجازی با واکنش‌های مختلفی همراه شد و بسیاری از کارشناسان این اقدام احتمالی را نقد و تحلیل کرده‌اند.

بسیاری از کارشناسان حوزه فناوری فیلترینگ سایت دیوار به دلیل تبلیغات فروشندگان کلاهبردار در این سایت را اقدام مناسبی نمی‌دانند و از آن به عنوان یک برخورد سلبی با اکوسیستم فعالیت‌های فناورانه نام می‌برند. البته کارشناسانی نیز با این برخورد موافق هستند و می‌گویند این فضا باعث شده است تا دامنه نفوذ کلاهبرداری‌های فضای مجازی به فضای حقیقی افزایش پیدا کند. در ادامه این موضوع را به صورت کامل بررسی می‌کنیم.

دلایل فیلترینگ سایت دیوار

قبل از مطرح شدن فیلترینگ سایت دیوار، سردار علیرضا لطفی رئیس پلیس آگاهی پایتخت با اشاره به این موضوع که امروزه یکی از روش‌های رایج کلاهبرداری در سایت‌های دیوار و شیپور انتشار آگهی‌های دروغین با شرایط ویژه است، گفت در این روش آگهی‌هایی چون فروش خودرو با قیمتی کمتر از قیمت بازار منتشر می‌شود که مشتریان نیز ترغیب به خرید شده و به راحتی از آن‌ها کلاهبرداری می‌شود. سردار لطفی افزود در این زمینه بسیاری از شهروندان در خصوص استفاده از فضای مجازی و انجام معامله‌های این‌چنینی آموزش‌های لازم را ندیده‌اند و سودجویان نیز به راحتی از آن‌ها کلاهبرداری می‌کنند.

سایت دیوار

رئیس پلیس آگاهی پایتخت افزود در فضای مجازی یکی دیگر از روش‌های کلاهبرداری فروش کالا‌های بدل و غیر واقعی است. در واقع مدیران سایت دیوار برای کنترل این فضا با مشکل مواجه هستند و کاربران نیز نمی‌توانند آگهی سالم و ناسالم را از یکدیگر تشخیص دهند و سازوکاری از سوی مدیران اندیشیده نشده است. از سویی سرهنگ تورج کاظمی، رئیس پلیس فتا تهران بزرگ نیز عنوان کرد با توجه به شکایت کاربران از این سایت، درخواستی مبنی بر مسدودسازی سایت دیوار به دادسرای جرایم رایانه‌ای ارسال شده است.

سایت دیوار

رئیس پلیس فتا تهران بزرگ افزود در سایت دیوار خرید و فروش دسته چک، حیوانات کمیاب و تزئینی گران‌قیمت، تبلیغ ماساژور زن برای آقایان و بالعکس انجام می‌شد که در این خصوص اخطارهایی را به مدیران سایت دیوار برای افزایش امنیت و حفظ حریم اطلاعات کاربران ابلاغ کرده‌ایم، اما آن‌ها برای کنترل بیشتر توانایی ندارند. از این رو پلیس فتا درخواست کرده است تا زمانی که مدیران این سایت کنترل خوبی را انجام نداده‌اند، این سایت مسدود شود.

احراز هویت در سایت دیوار

رئیس پلیس فتای تهران در آبان ماه سال جاری عنوان کرده بود اگر سایت‌های دست دوم فروشی، موضوع کنترل و شناسایی و احراز هویت کاربران خود را ارتقا ندهند، حتما با آن‌ها برخورد شدیدی می‌شود. در واکنش به چنین خبری، امیر ناظمی، معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد:

نباید نخستین چیزی که به ذهن مسئولان خطور می‌کند دستور فیلترینگ باشد. می‌شود افرادی که تصمیم دارند اجناس با ارزش بالایی مثلا پنج میلیون تومان را در این سایت به فروش برسانند، ملزم شوند که هویت خودشان را از طریق کارت ملی اعلام کنند. از طرف دیگر سایت دیوار نیز باید بتواند با کمک سامانه شاهکار (شبکه احراز هویت کاربران ایران) هویت فرد را احراز کند.

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه عنوان کرد فروشندگان باید از طریق سایت دیوار کد ملی خود را در سامانه شاهکار ثبت کنند، در همان لحظه یک کد چند رقمی به شماره موبایل آن فروشنده و سایت دیوار ارسال می‌شود. هنگامی که فروشنده این کد را در سامانه وارد کند، سایت دیوار می‌تواند کد وارد شده را با کدی که سامانه شاهکار ارسال کرده است بررسی و از صحت آن اطمینان حاصل کند. البته موضوع حریم خصوصی شهروندان نیز در زمینه حفظ می‌شود و نیازی نیست سایت دیوار یا سایت‌های مشابه به تمامی اطلاعات کاربران دسترسی داشته باشند.

سایت دیوار

چرا با سرویس‌های داخلی برخورد شدیدی می‌شود؟

معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه افزود اگر چنین شرایطی برای شرکت‌های خارجی اتفاق بیفتد، با آن‌ها برخوردی همچون فیلترینگ انجام نمی‌شود، اما اگر برای یک سرویس داخلی چنین مشکلاتی به وجود آید، بدون در نظر گرفتن پیامدهای ناشی از آن اقدام، سرویس داخلی را فیلتر می‌کنیم که چنین اقدامی به برندینگ آن تجارت آسیب زیادی می‌رساند.

بیانیه سایت دیوار

در متن بیانیه دیوار آمده است بر اساس آمار، میزان ثبت آگهی ثبت شده در سایت دیوار در ماه‌های اخیر به ۴۰۰ هزار آگهی در روز می‌رسد که بر اساس آن انتظار می‌رود تا پایان سال جاری میزان آگهی‌های دیوار بیش از ۱۴۰ میلیون آگهی برسد. این موضوع به خوبی نشان می‌دهد سایت دیوار به منبع درآمدی برای بسیاری از مردم تبدیل شده است. بدون شک دیوار با سرعت زیادی در حال رشد بوده و مردم باید در خصوص معامله کردن در این بستر آگاهی پیدا کنند. مجموعه سایت دیوار به خوبی شرایط پلیس فتا را درک کرده و سعی می‌کند با همکاری چنین مسائلی را برطرف کند. قطعا مقام‌های انتظامی کشور هم این ادعا را تایید خواهند کرد که سایت دیوار نقشی در شکل‌گیری بسیاری از این پرونده‌ها ندارد و متاسفانه به دلیل بی‌توجهی و اعتمادهای غیرمنطقی کاربران چنین مشکلاتی به وجود آمده است.

سایت دیوار

در ادامه این بیانیه تاکید شده است که در طول این سال‌ها بیش از ۳۸۰ هزار کسب‌وکار در بستر سایت دیوار ایجاد شده است و این موضوع به خوبی اعتماد عمومی را به سایت دیوار نشان می‌دهد. به همین دلیل آیا این اقدام مناسبی است که به خاطر عده‌ای سودجو که پلیس فتا آمار این افراد را حدود ۳۰ نفر اعلام کرده است، حدود ۲۰ میلیون کاربر از ادامه فعالیت و کسب‌وکار خود نگران شوند؟ همچنین پلیس فتا اعلام کرد میزان کلاهبرداری افراد در سایت دیوار حدود ۲ میلیارد تومان است، اما روزانه در دیوار بیش از هزاران معامله در بستری امن انجام می‌شود که صرفه اقتصادی را به دنبال دارد. آیا باید چنین موضوعی معیاری برای تصمیم‌گیری و مسدودسازی باشد؟ چگونه تضمین می‌کنید با مسدودسازی دیوار، این جرایم در جاهای دیگری از جامعه انجام نشود؟

سایت دیوار

دیوار همواره با دادستانی و ابزارهای نظارتی در تعامل بوده و تلاش می‌کند معامله‌هایی همواره به‌صرفه و امن‌تر را برای مشتریان فراهم کند. وظیفه اصلی دیوار همیشه افزایش امنیت کاربران بوده و در این زمینه کوتاهی نخواهیم کرد. در همین رابطه از تمام رسانه‌ها به خصوص از مسئولان به دلیل افزایش آگاهی عموم مردم در بستر معامله کالاهای دست دوم تشکر می‌کنیم و امیدواریم این تعداد از تخلف‌های اندک نیز برطرف شود.

توصیه‌های سایت دیوار به مشتریان

  • از فروشندگانی خرید کنید که امکان ملاقات حضوری با آن‌ها قبل از انجام معامله وجود داشته باشد.
  • هرگز قبل از دریافت کالا، مبلغ مورد نظر را پرداخت نکنید.
  • اگر فروشنده اطلاعات شخصی یا اطلاعات حساب بانکی خود را به شما نشان داد،‌ دلیل مطمئنی برای اعتماد به او محسوب نمی‌شود؛ احتمال دارد از اطلاعات شخصی فرد دیگری سوء‌استفاده کرده باشد.
  • در صورت امکان، پس از خرید کالا، رسید کتبی معتبر از فروشنده دریافت کنید.

در این موارد هوشیار باشید

  • قیمت و شرایط فروش به صورت عجیبی عالی به نظر می‌رسد.
  • فروشنده یا خریداری که بی‌دلیل و به طرزی مشکوک اطلاعات حساب بانکی شما را می‌پرسد.
  • می‌خواهید مبلغ قابل توجهی به کسی که نمی‌شناسید، بپردازید. سعی کنید در محلی امن مانند پایگاه‌های پلیس یا شعب بانک‌ها قرار بگذارید.
لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=44157

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰