تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

انهدام متقابل جنگنده‌های هندی و پاکستانی/ عمران خان: گزینه‌ای جز دفاع نداشتیم

  • کد خبر : 45206
  • 08 اسفند 1397 - 17:34
انهدام متقابل جنگنده‌های هندی و پاکستانی/ عمران خان: گزینه‌ای جز دفاع نداشتیم

به گزارش جمهوریت ، به گزارش گروه‌های بین‌الملل و دفاتر خارجی خبرگزاری فارس، صبح امروز (چهارشنبه) بود که منابع محلی از سرنگونی یک جنگنده متعلق به ارتش هند در حریم هوایی پاکستان برفراز منطقه تحت مناقشه کشمیر، خبر دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داد درپی سقوط این جنگنده، هر دو خلبان آن و یک غیرنظامی کشته شدند. […]

به گزارش جمهوریت ،

به گزارش گروه‌های بین‌الملل و دفاتر خارجی خبرگزاری فارس، صبح امروز (چهارشنبه) بود که منابع محلی از سرنگونی یک جنگنده متعلق به ارتش هند در حریم هوایی پاکستان برفراز منطقه تحت مناقشه کشمیر، خبر دادند. خبرگزاری رویترز گزارش داد درپی سقوط این جنگنده، هر دو خلبان آن و یک غیرنظامی کشته شدند. این در حالی است که برخی منابع تعداد جنگنده‌های هندی سرنگون شده را دو فروند اعلام کردند.

ارتش پاکستان اما دقایقی بعد اعلام کرد که جنگنده‌های این کشور، آن جنگنده هندی را در حریم هوایی خود در کشمیر ساقط کرده‌ و نیروی زمینی نیز یکی از خلبانان را زنده بازداشت کرده است.

تنش تازه میان هند و پاکستان پس از آن آغاز شد که یک اتوبوس حامل نظامیان هندی در نزدیکی منطقه مورد مناقشه کشمیر هدف حمله انتحاری قرار گرفت و بیش از ۴۰ نفر از سرنشینان آن کشته شدند. دهلی نو، اسلام‌آباد را به پناه دادن به «تروریست‌ها» متهم کرده و دیروز هم به مناطقی از پاکستان حمله کرد. در حالی که هند مدعی است که در این حمله پناهگاه‌ها و مراکز آموزش شبه‌نظامیان را هدف قرار داده، اما پاکستان ادعا کرده که مناطق مسکونی و غیرنظامی هدف قرار گرفته‌اند.

در زیر تحولات مربوط به تنشهای امروز و جنگ هوایی میان ارتش پاکستان و هند را به صورت لحظه به لحظه می‌خوانید؛

*****

۱۴:۱۱ – عمران خان، نخست‌وزیر پاکستان طی سخنرانی تلویزیونی با بیان اینکه آماده گفت‌و‌گو با هند هستند گفت که پاکستان انتخاب دیگری بجز مقابله‌به‌مثل نداشت زیرا به خاطر نزدیک بودن به زمان انتخابات، دولت هند به دنبال صلح نبود و آتش جنگ را برافروخت. (جزئیات بیشتر)

 

۱۳:۳۳ – «سوشما سوراج» وزیر امور خارجه هند در حاشیه همایشی در چین گفت که دهلی‌نو خواهان ادامه تنش با پاکستان نیست اما حمله انتحاری علیه اتوبوس نظامیان هندی، با حمایت دولت پاکستان انجام شده بود. وی با دفاع از بمباران پایگاه‌های شبه‌نظامیان «لشکر طیبه» و «جیش محمد» در پاکستان، تاکید کرد این اهداف به صورت دقیق انتخاب شده بود تا به غیر نظامیان آسیبی وارد نشود و تنها پایگاه تروریست‌ها تخریب شود. (جزئیات بیشتر)

۱۳:۳۰ – وزارت خارجه هند با صدور بیانیه‌ای تایید کرد که یک جنگنده میگ-۲۱ این کشور در درگیریهای امروز با پاکستان سقوط کرده و خلبان آن  مفقود شده است. این بیانیه همچنین اضافه می‌کند که ارتش هند توانسته یک جنگنده پاکستانی JF-17 را صبح امروز سرنگون کند.

۱۲:۴۸ – به گزارش خبرنگار فارس در اسلام‌آباد، درپی تداوم تنش‌ها بین هند و پاکستان، شاخص سهام بازار بورس بمبئی سقوط کرده و ارزش روپیه (واحد پول هند) به شدت کاهش یافت. همچنین بیشتر سهامداران خارجی در حال بیرون کشیدن سرمایه خود از بازار بورس بمبئی هستند. (جزئیات بیشتر)

۱۲:۳۳ – به گزارش گروه دفاتر منطقه‌ای خبرگزاری فارس، تمام پروازهای خارجی و داخلی پاکستان به علت درگیری‌های امروز صبح با هند، لغو شده و این کشور در حالت فوق العاده به سر می‌برد. هیچ هواپیمای تجاری یا مسافربری نمی‌تواند بدون دریافت اجازه رسمی از ارتش و دولت اقدام به پرواز کند. (جزئیات بیشتر)

 

۱۱:۵۰ – شبکه «اِی‌اِن‌آی» هند به نقل از منابعی در نیروی هوایی این کشور گزارش داد که یک فروند جنگنده نیروی هوایی پاکستان پس از ورود به حریم هوایی هند هدف قرار گرفته و ساقط شده است. همچنین لاشه هواپیما در منطقه‌ای از پاکستان افتاده و خلبان آن هم موفق شده که پیش از سقوط خود را نجات دهد. برخی دیگر از منابع هندی هم ادعا کرده‌اند که پدافند هوایی پاکستان جنگنده خودی را هدف قرار داده و ساقط کرده است. (جزئیات بیشتر)

۱۱:۴۲ – «لو کانگ» سخنگوی وزارت خارجه چین در واکنش به درگیری‌های صبح امروز، ضمن درخواست از هند و پاکستان برای «خویشتن‌داری» نشان دادن، از دو کشور خواست که از اقدامات تنش‌زا و تشدید درگیری‌ها اجتناب کند. (جزئیات بیشتر)

۱۱:۱۱ – «شاه محمود قریشی» وزیر خارجه پاکستان در تماس تلفنی با همتای آمریکایی خود گفت: «حمله هند، می‌تواند تلاش‌های احیای صلح در افغانستان را متاثر سازد. ما این اقدام هند را شدیدا نکوهش می‌کنیم و انتظار داریم که ایالات متحده آمریکا، نقش خود را در این عرصه بازی کند». (جزئیات بیشتر)

۱۰:۰۰ – ارتش پاکستان اعلام کرد ۲ جنگنده هندی را در حریم هوایی خود در کشمیر ساقط کرده و یک خلبان را به اسارت گرفته است.

 

۹:۵۸ – به گزارش خبرنگار فارس در اسلام‌آباد، «آصف غفور» سخنگوی ارتش پاکستان درباره سرنگونی جنگنده هندی توضیح داد جنگنده‌های هند فقط ۴ دقیقه داخل خاک پاکستان بودند و هنگام بازگشت ۴ بمب به منطقه «بالاکوت» شلیک کردند که هیچ خسارتی به دنبال نداشت. وی با بیان اینکه پاسخ پاکستان به هند، در زمان و مکانی خواهد بود که هندی‌ها را غافلگیر کند، افزود که اگر جنگنده‌های هند شبه‌نظامیان را هدف قرار می‌دادند باید اجساد آن‌ها در محل پیدا می‌شد. (جزئیات بیشتر)

۹:۴۱ – مقامات دهلی نو از ورود غیرقانونی ۳ جنگنده ارتش پاکستان به حریم هوایی هند خبر دادند. در پی این تحولات، مقام‌های هندی فرودگاه «سرینگر» در کشمیر را به مدت سه ساعت تعطیل کردند. (جزئیات بیشتر)

۹:۳۰ – رسانه‌ها از سقوط یک فروند جنگنده نیروی هوایی هند در منطقه تحت کنترل این کشور در کشمیر خبر می‌دهند. در این حادثه دو خلبان و یک غیر نظامی کشته شده‌اند.  

۹:۲۹ – به گزارش خبرنگار فارس در اسلام‌آباد، نیروهای مرزی دو کشور از صبح امروز آتش سنگینی را به روی هم گشوده‌اند. تا کنون بر اثر حملات توپخانه‌ای هند که بیشتر مناطق مسکونی مرز پاکستان را هدف قرار می‌دهند ۴ غیر نظامی کشته و ۱۱ نفر از مردم محلی زخمی شدند. توپخانه ارتش پاکستان که در نقاط بلند به ویژه مرز سیاچن مستقر است نقاط مختلف کشمیر تحت کنترل هند را هدف قرار می‌دهد. (جزئیات بیشتر)

 

انتهای پیام/م

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=45206

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰