تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

“دارو”؛ در انتظار سازوکار ویژه مالی اتحادیه اروپا

  • کد خبر : 46232
  • 11 اسفند 1397 - 2:34

به گزارش جمهوریت ; مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن گلایه از اختصاص مبالغ ناچیز به حوزه دارو از ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت اختصاص یابد، گفت: اگر در حوزه نقل‌وانتقال و تامین ارز سیستم SPV راه‌ بیفتد، طبعا مشکلات در […]

به گزارش جمهوریت ;

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو ضمن گلایه از اختصاص مبالغ ناچیز به حوزه دارو از ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به حوزه سلامت اختصاص یابد، گفت: اگر در حوزه نقل‌وانتقال و تامین ارز سیستم SPV راه‌ بیفتد، طبعا مشکلات در حوزه دارو کمتر می‌شود.

دکتر محمد عبده‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت پرداخت مطالبات و تامین نقدینگی در حوزه دارو، گفت: برای جبران بخشی از مطالبات دارویی و در راستای تامین نقدینگی در این حوزه،  مقداری اوراق خزانه پرداخت شد که شرکت‌های دارویی تا حد زیادی آن‌ها را دریافت کردند، اما متاسفانه از ۵۰۰ میلیون یورویی که قرار بود از صندوق توسعه ملی به حوزه دارو و برای تامین نقدینگی شرکت‌های دارویی تزریق شود، متاسفانه مبالغ بسیار ناچیزی تعلق گرفت.

وی افزود: طبق آخرین آماری که از شرکت‌های توزیع‌کننده دارو تا پایان دی ماه ۱۳۹۷، دریافت کرده‌ام، در بخش دولتی کل مبالغی که تاکنون از اعتبار ۵۰۰ میلیون یورویی به آنها تعلق گرفته است، ۲۷۰ میلیارد تومان بوده است که در مقابل طلب بیش از ۲۰۰۰ میلیاردی‌شان ناچیز است.

تاخیر ۸ ماهه در پرداخت طلب داروخانه‌ها

عبده‌زاده درباره وضعیت پرداخت مطالبات داروخانه‌ها نیز گفت: میزان پرداخت‌ مطالبات در داروخانه‌ها متفاوت است. به عنوان مثال بیمه سلامت در برخی داروخانه‌ها تا تیر ماه را پرداخت کرده و در استان‌هایی مانند تهران تا شهریور ماه را پرداخته است. حال در برخی استان‌ها ۳۰ تا ۴۰ درصد مطالبات را در ماه‌های تیر، شهریور و مهر پرداخته‌اند. در سازمان تامین اجتماعی هم مطالبات داروخانه‌ها تا تیر ماه پرداخت شده است. بیمه دی که بیمه مکمل جانبازان و ایثارگران است هم تا خرداد و تیر طلب‌های داروخانه‌ها را پرداخت کرده‌ است. بنابراین به طور متوسط حدود هشت ماه عقب‌ماندگی در پرداخت مطالبات داروخانه‌ها از سوی بیمه‌ها وجود دارد.

وی با اشاره به شرایط زنجیره تامین دارو در کشور نیز گفت: متاسفانه اکثر مراکز دولتی ما به دلیل عدم پرداخت بدهی‌هایشان دچار مشکل شده‌اند و بخشی از کمبودهای دارویی‌مان هم به همین دلیل است. زیرا بدهی‌هایشان زیاد و انباشت شده و نمی‌توانند از شرکت‌های توزیع‌کننده دارو دریافت کنند. از طرفی شرکت‌های توزیع‌کننده هم از آنجایی که طلب‌های سررسید شده زیادی دارند، نمی‌توانند داروها را تامین کنند.

دارو هنوز از ۵۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی بهره‌ای نبرده است

مدیرکل امور دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو تاکید کرد: باید توجه کرد که اولویت ۵۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی که با اذن رهبری به حوزه سلامت اختصاص یافت، دارو بود، اما متاسفانه کمترین مبالغ از این اعتبار، به حوزه دارو اختصاص یافت. علی‌رغم اینکه تمام پیگیری‌هایش را ما انجام دادیم، اما متاسفانه دارو از این اعتبار هنوز بهره‌ای نبرده است. البته همچنان پیگیریم. به هر حال پایان سال است و باید در این مدت باقی‌مانده از سال ۱۳۹۷ به حوزه دارو کمک کنند.

دارو در انتظار سازوکار ویژه مالی

عبده‌زاده با اشاره به شرایط بازار دارویی کشور در سال ۱۳۹۸، اظهار کرد: امسال سال سختی را پشت سر گذاشتیم، اما سال آینده سال سخت‌تری را پیش رو خواهیم داشت. خوشبختانه در حوزه تولید داخلی دارو ثبات بیشتری داریم، اما در حوزه واردات دارو وابسته به نقل‌وانتقالات مالی و تامین ارز هستیم. اگر در حوزه نقل و انتقال و تامین ارز سیستم SPV (سازوکار ویژه مالی اتحادیه‌ اروپا با ایران) راه‌ بیفتد، طبعا مشکلات در حوزه دارو کمتر خواهد بود، اما اگر این موضوع فقط در حد حرف باشد، قطعا با دشواری مواجه می‌شویم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=46232

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰