تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
13

مسکن مهر به ایستگاه آخر رسید/ تحویل دو میلیون مسکن مهر

  • کد خبر : 4672
  • 17 شهریور 1397 - 11:04
مسکن مهر به ایستگاه آخر رسید/ تحویل دو میلیون مسکن مهر

به گزارش جمهوریت؛ مسکن مهر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. با این حال به دلیل نبود بودجه مناسب بخش عمده سایت‌های مسکن مهر فاقد خدمات زیربنایی و روبنایی مناسب است. تا قبل از جهش نرخ ارز عنوان می‌شد تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم دارد. با این حال شرکت عمران […]

به گزارش جمهوریت؛ مسکن مهر به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود. با این حال به دلیل نبود بودجه مناسب بخش عمده سایت‌های مسکن مهر فاقد خدمات زیربنایی و روبنایی مناسب است. تا قبل از جهش نرخ ارز عنوان می‌شد تکمیل زیرساخت‌های مسکن مهر ۱۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بودجه لازم دارد. با این حال شرکت عمران شهرهای جدید برنامه‌هایی را برای استفاده از توان بخش خصوصی در تکمیل خدمات رفاهی سایت‌های مسکن مهر به کار گرفته است.

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید که روز چهارشنبه برای افتتاح ۲۵ طرح عمرانی به ارزش ۱۵۰ میلیارد تومان به شهر جدید صدرا سفر کرده بود، در جریان این مراسم گفت: از دو میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکن مهر کشور نزدیک به دو میلیون واحد به متقاضیان آنها واگذار شده است. ۱۵۰ هزار واحد مسکن مهر نیز حداکثر تا پایان دولت دوازدهم تحویل داده می شود و حدود ۱۵۰ واحد باقی مانده نیز هیچ متقاضی ندارد.

حبیب‌الله طاهرخانی به کمبودهای جدی در سایت های مسکن مهر سراسر کشور اشاره و تاکید کرد: دولت با تمام توان می‌کوشد به لحاظ استانداردسازی محیط زندگی مردم در این واحدهای مسکونی، آنها را به سطح متوسط شهری ارتقا دهد و خدمات اولیه مسکن های مهر را تامین کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی این را هم گفت که به زودی پرونده تحویل واحدهای مسکن مهر به متقاضیان بسته خواهد شد اما کار دولت برای تامین خدمات مورد نیاز به این مجتمع ها همچنان ادامه دارد.

جانشین مسکن مهر به زودی می‌آید

دولت یازدهم و دوازدهم طرح مسکن مهر را به دلیل نبود زیرساخت‌های مناسب در بیابان، مشکلات اجرایی و اثرات نامطلوب بر اقتصاد کشور، متوقف و به تکمیل واحدهای باقی‌مانده بسنده کرد. از سوی دیگر نیاز به مسکن در کلانشهرها به شدت احساس می‌شود. برنامه دولت این است که با توجه به زیرساخت‌های مناسب در کلان‌شهرها نوسازی بافت‌های فرسوده را اولویت برنامه‌های خود قرار دهد که البته این هدف نیز با مشکلاتی مواجه است.

از سوی دیگر قرار است طرحی جایگزین مسکن مهر شود اما این بار دولت مجری طرح نیست؛ زیرا همواره کارشناسان عنوان می‌کنند که دولت‌ها سازندگان خوبی نیستند و بهتر است کارها به بخش خصوصی واگذار شود. مسوولان اذعان دارند که اگر مسکن مهر هم از ابتدا به بخش خصوصی واگذار می‌شد تا الان به پایان رسیده بود. بر این اساس شرکت عمران شهرهای جدید در قالب طرح‌های مشارکت با بخش خصوصی، احداث ۵۰ هزار واحد مسکن را تا پایان سال کلنگ می‌زند. جامعه هدف این طرح نیز اقشار متوسط هستند؛ چرا که عمده مخاطبان مسکن مهر، اقشار ضعیف بودند و به همین دلیل دولت قصد دارد با هدف تعاملات اجتماعی در شهرهای جدید تنوع جمعیتی ایجاد کند.

مدتی پیش مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید در تشریح جزییات این طرح عنوان کرده بود: عملیات احداث ۵۰ هزار واحد مسکونی را در دستور کار داریم. امسال در هفته دولت ۱۲ پروژه مسکونی را شروع می کنیم که ۱۰ هزار واحد را شامل می شود. در دهه فجر ۵۰ هزار واحد مدنظر قرار می گیرد. این پروژه ها در صدرای شیراز، بهارستان، فولادشهر و مجلسی در اصفهان، اندیشه و پرند در استان تهران، هشتگرد در استان البرز، گلبهار در خراسان رضوی، مهاجران و امیرکبیر در استان مرکزی و سیراف در استان بوشهر آغاز می شود. روش ساخت به صورت مشارکتی است. قرارداد واگذاری زمین را به انبوه سازان با دوره تنفس در پرداخت بهای زمین منعقد می کنیم که هم انبوه سازان فعال شوند و هم بخشی از نقدینگی جامعه به سمت فعالیتهای مولد برود.

پیشنهاد واگذاری واحدها به خانه اولی‌ها

معاون وزیر راه و شهرسازی تصریح کرد: مذاکراتی با بانک مسکن داریم که بتوانیم عرضه این ۵۰ هزار واحد را به تقاضا نزدیک کنیم. مثلا لیست کسانی که برای مسکن یکم ثبت نام کرده اند دریافت می کنیم و با آنها برای واگذاری واحد در قالب این پروژه مذاکراتی انجام می دهیم.

وی در پاسخ به این سوال که واحدها متناسب با تقاضا انجام می شود یا خیر، اظهار کرد: مجموعه شهرهای جدید قبل از شروع مسکن مهر تماما با الگوی مشارکت مدنی ساخته شد اما قطعا افرادی که در این ۵۰ هزار واحد با ما شریک می شوند تقاضای بازار را در نظر می گیرند. سازندگان ابتدا مطمئن می شوند که اگر واحدها را تکمیل کنند می تواند در بازار به فروش برسانند. ما هیچ محدودیتی از لحاظ قیمت گذاری برای سازندگان در سهم خودشان قائل نمی شویم. در بحث خانه اولیها هم هیچ اجباری نیست که واحدهای مدنظر ما را خریداری کنند و خودشان در این زمینه حق انتخاب دارند. ۱۰ هزار واحدی که شروع خواهیم کرد با سود ۱۸ درصد با انبوه سازان قرارداد بسته‌ایم که قطعا با این درصد سود محاسبه کرده اند برایشان صرفا اقتصادی دارد.

واگذاری واحدها در قالب مسکن اجتماعی

مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید افزود: بخشی از واحدهایی که مربوط به ما است را همزمان با سازندگان که پیش فروش می کند واگذار می کنیم. اما موضوع این است که قصد داریم سهم خود را در قالب برنامه وزارتخانه استفاده کنیم. مثلا سهم خود را به بنیاد مسکن قرار بدهیم که در قالب مسکن استیجاری استفاده کند. این موضوعات تابع عرضه مالی اقتصادی خواهد بود ولی قطعا بخشی از واحدها را در اختیار مسکن اجتماعی قرار می دهیم.

منبع: ایسنا

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=4672

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰