تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
6

ابتلا به هپاتیت A در جوانی را جدی بگیرید

  • کد خبر : 4728
  • 17 شهریور 1397 - 19:13
ابتلا به هپاتیت A در جوانی را جدی بگیرید

به گزارش جمهوریت؛هپاتیت به معنی التهاب در پارانشیم کبد است و به دلایل مختلفی می تواند ایجاد شود که بعضی از آن‌ها قابل سرایت بوده و برخی مسری نیستند. هپاتیت A که سابقاً با نام هپاتیت عفونی شناخته می‌شد، نوعی بیماری عفونی حاد کبد است که توسط ویروس HAV ایجاد می‌شود. فاصله زمانی بین ابتلاء […]

هپاتیت A یک عفونت مسری است که می تواند باعث التهاب کبد شود و علایم آن ممکن است شامل تهوع، استفراغ، اسهال، زردی پوست، تب و شکم درد باشد.
دکتر سید موید علویان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، مهمترین راهکار برای مقابله با ابتلا به این بیماری را تزریق واکسن اعلام کرد و افزود: جوانانی که در مناطقی زندگی می کنند که وضعیت بهداشت آب و غذا نامناسب است باید در مقابل این بیماری واکسینه شده تا جان آنان به خطر نیافتد.
وی با اشاره به اینکه دست اندرکاران حوزه بهداشت باید شرایط لازم را برای تزریق واکسن هپاتیت A فراهم آورند، تاکید کرد که وزارت بهداشت باید برنامه های مشخصی را برای کنترل این بیماری به خصوص در جوانان در دستور کار داشته باشد، تا آنجایی که اطلاع دارم، وزارت بهداشت برنامه خاصی برای کنترل هپاتیت A در جوانان ندارد.
رئیس شبکه هپاتیت ایران گفت: برخی از مناطق کشور که آب آشامیدانی آنها از وضعیت بهداشتی مناسبی برخوردار است، افراد در سنین کودکی افراد مبتلا به این بیماری نمی شوند و در سنین جوانی هم واکسن می زنند تا دچار این بیماری نشوند.
علویان، استفاده از آب آشامیدنی غیر بهداشتی و غذای آلوده را مهمترین عامل ابتلا به این بیماری اعلام کرد و گفت: در ۳۰ سال اخیر به دلیل بهبود در وضعیت بهداشت آب آشامیدنی شهرها و روستاها، ابتلا به هپاتیت A در کشور کاهش یافته است.
وی با اشاره به اینکه کاهش بهداشت آب آشامیدنی مردم را در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می دهد، ادامه داد: هرچند هپاتیت A بیماری شایعی در کشور نیست اما مردم برخی از مناطق کشور به دلیل کم شدن وضعیت بهداشت آب آشامیدنی در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

** استفاده از آب غیر بهداشتی احتمال ابتلا به هپاتیت A را افزایش می دهد
دبیر شبکه هپاتیت کشور با اشاره به اینکه استفاده از آب غیر بهداشتی احتمال ابتلا به بیماری هپاتیت A را افزایش می دهد، گفت: این بیماری در مناطقی مانند خوزستان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان به دلیل کمبود آب آشامیدنی سالم، بیشتر مشاهده می شود.
دکتر حیدر شرفی به خبرنگار علمی ایرنا اظهار داشت: در این مناطق شرایط از لحاظ بهداشت آب آشامیدنی مناسب نیست و به همین دلیل مردم بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری هستند.
وی ادامه داد که هپاتیت A یک بیماری ویروسی است و از طریق آب و غذای آلوده به انسان منتقل می شود و با درگیر کردن کبد، فرد دچار هپاتیت حاد می شود.
شرفی با اشاره به اینکه این بیماری در کشور عراق شایع است از کسانی که در مراسم اربعین حضور می یابند درخواست کرد که یکماه قبل از حضور در این مراسم، واکسن هپاتیت A را تزریق کنند.
وی ادامه داد که احتمال ابتلا به بیماری هپاتیت A در عراق زیاد بوده و افراد ممکن است در اثر آشامیدن آب یا مصرف غذای آلوده مبتلا به این بیماری شوند پس در مدت حضور در عراق باید از مصرف آب آشامیدنی و غذای غیر بهداشتی به شدت خودداری کنند.
دبیر شبکه هپاتیت کشور اظهار داشت: تعدادی از افرادی که در مراسم اربعین در کشور عراق حضور می یابند به دلیل عدم ترزیق واکسن به این بیماری مبتلا می شوند.
چندی پیش برخی از شبکه های خبری به نقل از شکرالله ‌سلمان‌زاده رئیس مرکز بهداشت خوزستان اعلام کردند که ۱۷‌ مورد بیماری هپاتیت A در منطقه شهرک نفت مسجدسلیمان از ‌ابتدای سال جاری تاکنون مشاهده شد و ۱۷‌مورد هم در شهرستان ایذه مشاهده شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=4728

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰