تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
2

عراقچی: به اعضای برجام و اروپا تذکر دادیم که کانال مالی یکی از تعهدات آنهاست

  • کد خبر : 48983
  • 15 اسفند 1397 - 20:33

به گزارش جمهوریت ، به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) بعد از نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ در وین و در جمع خبرنگاران گفت: امروز یک نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برگزار و علاوه بر آن ساعت‌ها جلسات […]

به گزارش جمهوریت ،

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان امروز (چهارشنبه) بعد از نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برجام با حضور ایران و ۱+۴ در وین و در جمع خبرنگاران گفت: امروز یک نشست پنج ساعته کمیسیون مشترک برگزار و علاوه بر آن ساعت‌ها جلسات کارشناسی و تخصصی در حاشیه آن طی دیروز و امروز نیز برگزار شد.

وی با بیان اینکه دو موضوع اصلی تحریم‌ها و بحث هسته‌ای در دستورکار کمیسیون مشترک قرار دارد، اظهار داشت: در حوزه هسته‌ای که بخش اصلی کار ما بود و بیشتر مباحث به آن اختصاص یافت. طرف‌های اروپایی توضیحات مفصلی درباره آن ارائه کردند، درباره اینکه چگونه کار خواهد کرد و اینکه با نگاه متناظر ایرانی چگونه ارتباط برقرار می‌کند و چگونه می‌توانند صادرات و واردات و دریافت و پرداخت‌های ما و اروپا را تنظیم کنند و در مرحله بعدی چگونه برای کشورهای ثالث و غیر اروپایی قابل دسترس خواهد شد.

*اروپایی‌ها خیلی دیر اقدام کردند

عراقچی بیان کرد: دوستان ما از نهادهای اقتصادی درباره نهاد ایرانی متناظر اینستکس توضیحاتی را ارائه دهند.بحث خوبی بود، البته ما باید منتظر بمانیم، اینستکس عملیاتی شود و در عمل ببینیم چگونه می‌تواند وظایف خودش را انجام دهد.

معاون سیاسی وزیر خارجه با ذکر این نکته که اگرچه اروپایی‌ها خیلی دیر اقدام کردند و زمان برای رسیدن به اینستکس طولانی شد، یادآور شد: ولی به هر حال الان این نهاد را داریم و ثبت شده و مدیرعامل و هیأت مدیره آن از طرف اروپایی مشخص شده است و امیدواریم کارش را شروع کند ببینیم چگونه پیش خواهد رفت.

*تذکر به طرف‌های برجام و اروپا

به گزارش فارس، عراقچی همچنین گفت: در عین حال ما به اعضای برجام و طرف‌های اروپایی این نکته را تذکر دادیم که کانال مالی (اینستکس) تنها یکی از تعهدات آنهاست و همکاری‌های اقتصادی با ایران دارای ابعاد مختلفی است.

وی افزود: بعد از خروج آمریکا از برجام در جلسه‌ای که بین ‌وزرای خارجه ایران و ۱+۴ در بروکسل تشکیل و در شهریور گذشته در نیویورک تکرار شد، وزرای خارجه برجام درباره ۱۱ بند مختلف توافق ‌کرده و تعهد کردند که با ایران همکاری داشته باشند که یکی از این ۱۱ بند همکاری‌های مالی است.

عراقچی یادآور شد: بندهای دیگر به تضمین ادامه فروش نفت و گاز و محصولات پتروشیمی ایران، حمل و نقل، تجارت با ایران و سرمایه گذاری در ایران، تشکیل اتاق‌های بازرگانی مشترک و شوراهای تجاری و حمایت از شرکت‌های خودشان برای کار با ایران مربوط می‌شود و آن ۱۱ تعهد جامع هستند و ما در این جلسه درباره آنها بحث کردیم. 

*تشکیل گروه‌های کاری جانبی در حوزه تجارت، انرژی و حمل و نقل و مسائل مالی و بانکی 

وی با بیان اینکه تشکیل کانال مالی فقط یکی از تعهدات آنهاست، البته این تعهد اصلی است چون با ایجاد کانال مالی بقیه همکاری‌های اقتصادی می‌تواند شکل بگیرد، اظهار داشت: قرار بر این شد در گروه کاری تحریم‌های برجام که در حاشیه کمیسیون مشترک برگزار می‌شود، گروه‌های کاری جانبی در حوزه تجارت، انرژی و حمل و نقل و مسائل مالی و بانکی تشکیل دهیم که بقیه تعهدات کشورهای برجام انشاءالله به تدریج اجرایی شود.

*ایران متکی به این مسیر نیست

به گزارش فارس، معاون سیاسی وزیر خارجه ایران با بیان اینکه این مسیری است که جلو می‌رویم و از طریق برجام، کشورهای اروپایی و چین و روسیه، می‌توان مسیرها و گشایش‌هایی را در رابطه با تحریم‌ها ایجاد و با تحریم‌های آمریکا مقابله کرد، تاکید کرد: البته جمهوری اسلامی ایران متکی به این مسیر نیست، همه مسیرها و راه‌حل‌های دیگر در حال دنبال شدن است.

وی تصریح کرد: مسیر برجام و کشورهای اروپایی هم یکی از مسیرهای ما در سیاست خارجی است. هر چقدر بتوانیم این مسیر را فراختر و با ظرفیت بیشتری کنیم موفق‌تر هستیم و اگر نشد هم اتکای ما به اروپا و مسیرهای برجام و برجام نیست. سعی می‌کنیم از ظرفیت این مسیر استفاده کنیم. 

*علاقه‌مندی چین و روسیه برای مشارکت در اینستکس بعد از قابل دسترس شدن برای کشورهای غیر اروپایی

معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان درباره نظر چین و روسیه درباره این سازوکار مالی هم گفت: چین و روسیه شرکای نزدیک ما هستند و همکاری‌های دوجانبه با آنها داشتیم. آنها از اینستکس حمایت می‌کنند و امروز هم پشتیبانی خود را تکرار کردند و اینکه علاقه مندند در مرحله بعدی که اینستکس که قابل دسترسی برای کشورهای غیر اروپایی می‌شود، مشارکت کنند.

 

 

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام امروز با حضور مدیران سیاسی ایران و گروه ۱+۴ (فرانسه، انگلیس،‌روسیه، چین و آلمان) در هتل پله کوبورگ شهر وین و به ریاست عراقچی و هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برگزار شد. (اینجا بخوانید)

سید عباس عراقچی بدین منظور سه‌شنبه به وین سفر کرد. از روز دوشنبه مذاکرات کارشناسی دوجانبه و چند جانبه بین هیأت‌های کارشناسی ایران و سایر طرف‌ها در خصوص موضوع مقابله با اثرات خروج غیرقانونی آمریکا از برجام و بازگشت تحریم‌های این کشور و نحوه عملیاتی کردن تعهدات اعضای باقی مانده در برجام در این ارتباط برگزار و صبح سه‌شنبه ۱۴ اسفند ماه نیز نشست کارگروه اجرایی کردن لغو تحریم‌ها (که بر اساس پیوست چهارم برجام تشکیل شده است) در وین برگزار شد. 

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=48983

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰