تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
1

تعصبی که انسان را با اعراب جاهلیت مبعوث می کند

  • کد خبر : 49440
  • 16 اسفند 1397 - 19:33

به گزارش جمهوریت ; رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که در دلش به اندازه دانه خردلى عصبیت باشد، خدا او را روز قیامت با اعراب جاهلیت مبعوث کند. عقیق:کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و […]

به گزارش جمهوریت ;

رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که در دلش به اندازه دانه خردلى عصبیت باشد، خدا او را روز قیامت با اعراب جاهلیت مبعوث کند.

عقیق:کتاب «واژه های اخلاقی از اصول کافی» اثری از مرحوم آیت الله علی مشکینی است که در آن، نکاتی زیبا و قابل استفاده پیرامون مباحث مختلف اخلاقی آمده و «حوزه نیوز» منتخبی از این نکات را در شماره های گوناگون تقدیم علاقمندان می نماید.

 

* تعصب

 

۱٫ امام صادق (علیه السلام) فرمود: کسى که تعصب ورزد یا برایش تعصب ورزند (در صورتى که به آن راضى باشد) رشته ایمان را از گردش خویش باز کرده است.

 

۲٫ رسول خدا صلى الله علیه و آله و سلم فرمود: هر که در دلش به اندازه دانه خردلى عصبیت باشد، خدا او را روز قیامت با اعراب جاهلیت مبعوث کند.

 

۳٫ امام صادق (علیه السلام) فرمود: هر که تعصب کند خداوند دستمالى آتشین به سر او بندد.

 

۴٫ امام سجاد (علیه السلام) فرمود: عصبیتى که صاحبش به سبب آن گنهکار است، این است که کسى تبهکاران قوم خود را از نیکان قوم دیگر بهتر داند، ولى اگر کسى قوم خود بدان را دوست داشته باشد، این عصبیت نیست، عصبیت آن است که قوم خویش را بر ظلم و ستم یارى کند.

 

نکته: تعصب بر دو قسم مذموم و ممدوح تقسیم می شود.

منبع:حوزه

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=49440

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰