تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

تغییرات اقلیمی و پشه‌های ناقل بیماری، تهدیدی برای نیمی از مردم جهان

  • کد خبر : 49878
  • 18 اسفند 1397 - 2:34

به گزارش جمهوریت ; نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: تغییرات اقلیمی، نیمی از جمعیت جهان را تا سال ۲۰۵۰ در معرض پشه‌های منتقل کننده بیماری قرار می‌دهد. به گزارش ایسنا، محققان بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: طی ۳۰ سال آینده بیماری‌های منتقل شده از طریق پشه از قبیل تب دنگی، تب زرد و ویروس […]

به گزارش جمهوریت ;

نتایج یک بررسی نشان می‌دهد: تغییرات اقلیمی، نیمی از جمعیت جهان را تا سال ۲۰۵۰ در معرض پشه‌های منتقل کننده بیماری قرار می‌دهد.

به گزارش ایسنا، محققان بر اساس بررسی‌های خود اظهار داشتند: طی ۳۰ سال آینده بیماری‌های منتقل شده از طریق پشه از قبیل تب دنگی، تب زرد و ویروس زیکا گسترش پیدا می‌کند که تهدیدی برای نیمی از جمعیت جهان به حساب می‌آید.

یکی از محققان این مطالعه از دانشگاه آکسفورد گفت: پیش بینی‌ها حاکی از آن است که گستره فعالیت دو نوع اصلی پشه‌های ناقل بیماری موسوم به پشه تب زرد و پشه ببری به طور چشمگیری افزایش پیدا می‌کند که دلیل آن گرم شدن دماست.

بررسی‌ها نشان می‌دهد در صورت تداوم روند تولید گازهای گلخانه‌ای تا سال ۲۰۵۰، ۴۹ درصد از جمعیت جهان در مکان‌هایی سکونت خواهند داشت که این گونه‌های حیوانی سلامت آنان را با تهدید روبرو می‌کنند. همچنین با عدم موفقیت در کنترل تولید گازهای گلخانه‌ای خطر جدی‌تری متوجه بشر خواهد شد.

ویروس زیکا عامل خطرزایی برای زنان باردار به حساب می‌آید، زیرا موجب نارسایی مادرزادی در نوزادان می‌شود. این ویروس اولین بار در دهه ۱۹۵۰ کشف شد و تنها مناطقی از آفریقا و آسیا را درگیر کرد. هرچند، در قرن ۲۱ این ویروس در آمریکا نیز گسترش پیدا کرد.

تب زرد نیز منجر به آسیب دیدن کبد، احساس درد، خستگی، حالت تهوع در بیمار می‌شود. این بیماری در پنج درصد مواقع کشنده است. در پنج ماه نخست سال ۲۰۱۷ حدود ۱۳۹۲ مورد ابتلاء به تب زرد در برزیل گزارش شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روزنامه ایندیپندنت، تب دنگی که با علائمی مشابه با آنفلوآنزا همراه است بیشتر کشورهای آسیایی و آمریکای لاتین به آن گرفتار هستند و عامل اصلی بستری در بیمارستان و مرگ و میر در میان کودکان و بزرگسالان است. پیش از سال ۱۹۷۰ تنها ۹ کشور جهان شیوع تب دنگی را تجربه کرده بودند. هرچند، اکنون این بیماری در بیش از ۱۰۰ کشور در آفریقا، آمریکا و جنوب شرق آسیا گزارش شده‌ است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=49878

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰