تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

حل مشکلات بانکی بین ایران و عراق/ بازدید ۲میلیون گردشگر عراقی از ایران در ۷ ماه

  • کد خبر : 50965
  • 20 اسفند 1397 - 12:09

به گزارش جمهوریت ; به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدحمید حسینی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه‌شب شبکه دو سیما گفت: پارسال در زمینه روابط دوجانبه و گردشگری، یک و نیم میلیون گردشگر عراقی داشتیم که در ۷ماهه امسال این رقم به ۲ میلیون نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدحمید حسینی با حضور در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری یکشنبه‌شب شبکه دو سیما گفت: پارسال در زمینه روابط دوجانبه و گردشگری، یک و نیم میلیون گردشگر عراقی داشتیم که در ۷ماهه امسال این رقم به ۲ میلیون نفر رسید و پیش‌بینی می‌شود تا پایان امسال این رقم به ۳ میلیون نفر برسد که از این رقم ۲۰۰ تا ۳۰۰ هزار نفر توریسم درمانی هستند که از خدمات درمانی کشورمان استفاده می‌کنند.
وی با اعلام اینکه “در مجموع ۱۹ میلیون تن کالا به عراق صادر کردیم”، ادامه داد: نگرانی صادرکنندگان ما با پیمان ارزی برطرف شده است و امیدواریم این روند در سال آینده هم ادامه یابد.
حسینی اضافه کرد: بر اساس آمار سال ۲۰۱۸ ترکیه، این کشور پارسال شش و نه‌دهم درصد صادراتش به بازار عراق بود که این رقم برای امسال به چهار و نیم درصد کاهش یافته است.
وی گفت: کل صادرات ترکیه به عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی ۷ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار بود در حالی که ما در سال ۲۰۱۸، ۸ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار صادرات به عراق داشتیم و شاید امسال بتوانیم از صادرات چین به عراق هم جلو بزنیم.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق افزود: مجموعه دست‌اندرکاران، دیپلماسی اقتصادی، سفارت، سازمان توسعه، بخش خصوصی و شرایط کشور و نرخ ارز کمک کردند تا ۴۶ درصد نسبت به پارسال افزایش صادرات داشته باشیم.
حسین اکبری کارشناس مسائل غرب آسیا هم با حضور در این برنامه درباره سفر پیشِ‌روی رئیس جمهور کشورمان به عراق گفت: سفر آقای روحانی در شرایط فعلی که داعش از بین رفته است و مردم عراق انتخابات خوبی را برگزار کردند پیام خاص خودش را دارد.
وی ادامه داد: تلاش‌های بسیار زیادی شد تا درون عراق به اختلافات قومی دامن بزنند و رابطه ایران را با کشورهای همسایه دچار مشکل کنند اما موفق نشدند.
اکبری اضافه کرد: عراق در طول ۱۵ سال گذشته که از رژیم بعث صدام آزاد و حکومت دموکراسی و مردمی برقرار شده است اکنون بهترین شرایط را دارد و وحدت درونی عراق به‌خوبی شکل گرفته است و با این اتحاد، توانست داعش را از بین ببرد و با توجه به همکاری جمهوری اسلامی در از بین بردن داعش، از روحانی استقبال خوبی خواهند کرد در حالی که ترامپ رئیس جمهور آمریکا مخفیانه به عراق سفر کرد.
محمد صادق الهاشمی تحلیلگر سیاسی هم در ارتباط تصویری از بغداد با این برنامه با ابراز خوشحالی از سفر پیشِ‌روی آقای روحانی به عراق گفت: این سفر، مهم و متفاوت با سفرهای قبلی و برای گسترش روابط عمیق و ریشه‌دار دو کشور بسیار پراهمیت است.
وی ادامه داد: در این سفر توافق‌نامه‌های ویژه‌ای امضاء خواهد شد که از نظر راهبردی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، گردشگری و فرهنگی به‌نفع دو کشور است.
الهاشمی ادامه داد: در این توافق‌نامه‌ها بر حمایت‌های جمهوری اسلامی در گسترش عتبات مقدس و همکاری دو کشور در حوزه‌های دینی و راهپیمایی اربعین تأکید می‌شود.
وی اضافه کرد: با توجه به اینکه جمهوری اسلامی ایران از ملت‌های لبنان، سوریه و عراق و دیگر کشورها بر ضد طرح آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها حمایت می‌کند این سفر از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
این تحلیلگر سیاسی گفت: در شرایطی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها می‌خواهند کل منطقه را به‌نفع رژیم اسرائیل نابود کنند، جمهوری اسلامی توانست ثبات را به منطقه برگرداند و با چالش‌ها مقابله کند.
الهاشمی افزود: جمهوری اسلامی ایران کشور بسیار مهم و تأثیرگذار بر محور مقاومت است و حمایت‌های خوبی را از این محور انجام داده است.

تلاش بیهوده آمریکا برای ایجاد اختلال در روابط ایران و عراق

کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: تلاش آمریکایی‌ها برای ایجاد اختلال در روابط ایران و عراق بیهوده است.

اکبری در ادامه برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری افزود: آمریکایی‌ها با تحریم اقتصادی علیه کشورمان می‌خواهند در روابط ما با کشورها به‌ویژه کشورهای همسایه اختلال ایجاد کنند اما با توجه به تراکم جمعیتی عراق در مرزهای ما تبادل اقتصادی و اجتماعی میان دو کشور انجام می‌شود.
وی افزود: هر قدر نفوذ آمریکایی‌ها در عراق کمتر شده وضعیت آنان از جمله اقتصادی و اجتماعی، بهتر شده است.
اکبری گفت: آمریکایی‌ها از سال ۲۰۱۱ که عراق را ترک کردند بنیان داعش در این کشور گذاشته شد تا به این بهانه، آمریکایی‌ها دوباره به عراق برگردند.
وی افزود: کمک به‌موقع جمهوری اسلامی و تشکیل بسیج مردمی عراق (حشدالشعبی) در از بین بردن داعش، بسیار اثرگذار بود.
کارشناس مسائل غرب آسیا گفت: عراقی‌ها به‌خوبی می‌دانند در جاهایی که داعش در تنگنا قرار می‌گرفت آمریکایی‌ها به آنان کمک می‌کردند تا فلسفه وجودی خود را تضمین کنند زیرا اگر عراق کشور امن باشد نیازی به حضور آمریکایی‌ها نیست.

اکبری افزود: همه اقوام و جریانات عراق به نقش مثبت جمهوری اسلامی در کمک به این کشور اعتراف دارند و عراق اکنون مردمی‌ترین حکومت و بهترین امنیت را دارد و تحریم گروه‌هایی مانند النجبا تأثیری ندارد.
وی اضافه کرد: حشدالشعبی ۱۳۰ هزار نیرو دارد و گروه النجبا عدد بسیار کمی از آن است و تحریم او دستاوردی برای آمریکا ندارد.

دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق هم با بیان اینکه هیئت ۳۲نفره از بخش خصوصی، آقای روحانی را در سفر به عراق همراهی می‌کند، گفت: این سفر دستاوردهای بسیار خوبی را برای بخش خصوصی در پی خواهد داشت.

حسینی همچنین گفت: برای این سفر دو تا سه سفر مقدماتی و توافقات خوبی انجام شد.
وی گفت: توصیه بخش خصوصی این است که کمیسیون مشترک بازرگانی دو کشور ایران و عراق تشکیل شود تا تبادلات تجاری دو کشور تسهیل گردد.
وی افزود: حدود ۷ تا ۸ میلیارد دلار طرح‌های فنی و مهندسی بخش خصوصی کشورمان در عراق از سال ۲۰۱۴ به‌علت ظهور داعش در این کشور بلاتکلیف است که امیدواریم در این سفر راه‌حلی برای آن پیدا شود.
حسینی با یادآوری اینکه ۶۰ درصد جمعیت عراق زیر ۲۵ سال و ۸۰ درصد جمعیت این کشور زیر ۴۵ سال است، گفت: عراق ۳۰ سال درگیر جنگ بوده و همه زیرساخت‌های این کشور نابود شده است و نیروهای کیفی عراق، این کشور را ترک کردند به همین علت به‌شدت نیاز به نیروهای انسانی متخصص و ساخت زیرساخت‌ها دارد و ما می‌توانیم از این فرصت استفاده و خدمات را صادر و به‌طور بلندمدت در بازار عراق حضور پیدا کنیم.
دبیرکل اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به مشکلات موقتی که در صادرات به عراق پیش آمد، گفت: مشکل بانکی میان دو کشور حل شده و اکنون روند صادرات و تبادلات تجاری با عراق باثبات و بهتر شده است.
الهاشمی تحلیلگر مسائل سیاسی هم در ادامه سخنان خود در این برنامه گفت: آمریکایی‌ها طرح‌هایی در منطقه دارند و پیروزی جمهوری اسلامی طرح‌های آنان را متلاشی کرد.
وی با ابراز اینکه مقاومت توانست آمریکا را در عراق شکست دهد، افزود: آمریکا تلاش کرد از طریق حزب بعث و القاعده و کمک به آنان، حضور نظامی خود را در عراق گسترش دهد اما مقاومت طرح آنان را به شکست کشاند.
الهاشمی با تصریح به اینکه طرح‌های نظامی و سیاسی آمریکا در عراق شکست خورد، اضافه کرد: آمریکا می‌خواهد روابط سیاسی و اقتصادی عراق را با ایران قطع کند تا مقاومت و حشدالشعبی را نابود کند در حالی که روابط عراق و ایران در زمینه‌های مختلف از جمله اجتماعی و دینی و حوزوی عمیق و گسترده است.
وی در پاسخ به این پرسش که آیا احتمال دارد آمریکا گروه‌های حشدالشعبی را تحریم کند، گفت: پس از اینکه آمریکا در عراق شکست خورد سعی کرد از طریق سیاسی در عراق پیروز شود اما باز هم شکست خورد بنابراین تلاش کرد با ایجاد سازمان منطقه‌ای ضد ایران و عراق عمل کند و برخی از کشورهای عربی روابط خود را با اسرائیل علنی کردند.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: آمریکا با تحریم جنبش النجبا می‌خواهد همه گروه‌های حشدالشعبی را تحریم کند تا محور مقاومت را در تنگنا قرار دهد اما موفق نخواهد شد.

انتهای پیام/*

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=50965

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰