تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
1

آنچه والدین باید درباره واکسن سه گانه و عوارض احتمالی آن بدانند

  • کد خبر : 51093
  • 20 اسفند 1397 - 14:34

به گزارش جمهوریت ; رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو درباره عوارض احتمالی واکسن MMR (سه گانه) و نکاتی که والدین باید از آن اطلاع داشته باشند، توضیح داد. به گزارش ایسنا، دکتر علی واشقانی اظهار کرد: واکسن MMR برای ایجاد ایمنی علیه سه بیماری عفونی سرخک (Measles)، اوریون (Mumps) و سرخجه  (Rubella) طراحی […]

به گزارش جمهوریت ;

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو درباره عوارض احتمالی واکسن MMR (سه گانه) و نکاتی که والدین باید از آن اطلاع داشته باشند، توضیح داد.

به گزارش ایسنا، دکتر علی واشقانی اظهار کرد: واکسن MMR برای ایجاد ایمنی علیه سه بیماری عفونی سرخک (Measles)، اوریون (Mumps) و سرخجه  (Rubella) طراحی شده است و بر اساس برنامه واکسیناسیون کشوری این واکسن در ۱۲ و ۱۸ ماهگی به کودکان تزریق می‌شود.

وی با اشاره به اینکه تزریق این واکسن اجباری است، عنوان کرد: با اجرای واکسیناسیون MMR، ایران موفق شده است این سه بیماری خطرناک را به خوبی کنترل کند، بر این اساس تمامی کودکان باید این واکسن را در سنین یاد شده دریافت کنند.

رئیس اداره بیولوژیک سازمان غذا و دارو با بیان اینکه عوارض احتمالی این واکسن باید مورد توجه والدین کودکانی که این واکسن را دریافت می‌کنند، قرار گیرد، تصریح کرد: معمولا یک تا دو هفته پس از تزریق این واکسن برخی کودکان عوارضی مانند تب، بی‌اشتهایی و علائم پوستی مثل قرمزی و راش‌های جلدی را نشان می‌دهند که این علائم از عوارض شناخته شده واکسن است.

بنابر اعلام روابط عمومی سازمان غذا و دارو، وی افزود: مشکلی که در بین در برخی خانواده‌ها اتفاق می‌افتد برقراری ارتباط بین این عوارض و دریافت واکسن است؛ بطوریکه با توجه به اینکه بین دریافت واکسن و علائم، فاصله یک تا دو هفته‌ای وجود دارد، بیشتر والدین متوجه ارتباط علائم با واکسن نمی‌شوند. بنابراین عموما نگران شده و به دنبال علل دیگری هستند. این مشکل زمانی جدی‌تر می‌شود که مورد توجه کادر درمان قرار نگیرد. به همین دلیل در برخی موارد حتی شاهد بستری شدن کودک در مراکز درمانی بوده‌ایم.

واشقانی توضیح داد: با بروز علائم احتمالی این واکسن، به والدین توصیه می‌شود در زمان واکسیناسیون اطلاعات لازم را از کارشناسان در مراکز تزریق واکسن در خصوص عوارض و نحوه کنترل و مقابله با آنها را دریافت کنند. همچنین آمادگی لازم را برای کنترل عوارض جانبی در حد فاصله یاد شده داشته باشند که یکی از موارد در اختیار داشتن داروهای ضد تب مانند استامینوفن است.

وی خاطرنشان کرد: در صورت مراجعه به مراکز درمانی تزریق این واکسن به اطلاع کادر درمان رسانده شود. این موضوع کمک شایانی در تشخیص صحیح و به موقع کرده و از معضلات بعدی جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=51093

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰