تاریخ : سه شنبه, ۲۹ اسفند , ۱۴۰۲ Tuesday, 19 March , 2024
13

تشخیص سریع آلزایمر با بررسی گردش خونی مغز

  • کد خبر : 5754
  • 04 مهر 1397 - 18:00
تشخیص سریع آلزایمر با بررسی گردش خونی مغز

به گزارش جمهوریت؛از پایگاه خبری ساینس دیلی، برای تشخیص آلزایمر معمولا نشانگرهای مختلفی وجود دارد، ولی مطالعات محققان نشان می دهد با تمرکز بر سیستم گردش خونی مغز و سد خونی می تواند به سرنخ های ارزشمندی دست یافت. در حال حاضر برای تشخیص انواع اختلالات شناختی از جمله آلزایمر، تجمع پروتئین های غیر عادی […]

در حال حاضر برای تشخیص انواع اختلالات شناختی از جمله آلزایمر، تجمع پروتئین های غیر عادی مانند آمیلویید و پروتئین تاو (tau) بررسی می شود؛ ولی جریان خون مغزی و سد خونی مغز نشانگرهای سریعتری برای تشخیص هستند.
سد خونی مغز یک غشای تقریبا غیر قابل نفوذ است که رگ های خونی مغز را احاطه می کند و از ورود ذرات مضر به رگ جلوگیری می کند. مهمترین نقش این سد خونی حفاظت از مغز است.
مطالعات نشان می دهد نشت سد خونی مغز می تواند باعث عبور آمیلویید و تجمع آن در مغز شود. این پروتئین پس از عبور از سد خونی به سلول های عصبی می چسبد و پروتئین های بیشتری را جذب می کند.
تجمع این پروتئین ها در سلول های عصبی در نهایت منجر به مرگ سلول ها و اختلالات شناختی می شود. نشت سد خونی مغز در بیماری های عصبی دیگر از جمله ام اس و پارکینسون نیز نقش دارد.
نشت این لایه محافظتی را می تواند با استفاده از یک ماده کنتراست وریدی و یکی از روش های تصویربرداری پزشکی مانند PET اسکن تشخیص داد.
محققان بر این باورند این روش با تشخیص زودتر بیماری می تواند راهکارهای مناسبی را برای درمان و توقف پیشرفت بیماری در اختیار قرار دهد.آلزایمر ششمین عامل مرگ و میر در سراسر جهان است.
نتایج این مطالعه در نشریه Nature Neuroscience منتشر شده است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=5754

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰