تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

روابط آمریکا و سعودی تا زمان پاسخگویی ریاض درباره خاشقچی، در هاله‌ای از ابهام است

  • کد خبر : 59424
  • 11 فروردین 1398 - 1:33

به گزارش جمهوریت ، به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی به قلم «دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر آمریکایی، به بررسی تاثیر قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول بر روابط این کشور با ایالات متحده پرداخته و می‌نویسد با گذشت ۶ ماه از این حادثه اما روابط دو […]

به گزارش جمهوریت ،

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه «واشنگتن پست» در یادداشتی به قلم «دیوید ایگناتیوس» تحلیلگر آمریکایی، به بررسی تاثیر قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد ریاض در کنسولگری سعودی در استانبول بر روابط این کشور با ایالات متحده پرداخته و می‌نویسد با گذشت ۶ ماه از این حادثه اما روابط دو کشور هنوز به حالت عادی بازنگشته است.

در ابتدای این یادداشت با اشاره به اینکه قتل خاشقچی باعث ایجاد تنش در همکاری نظامی و اطلاعاتی آمریکا-سعودی شده، آمده است که علی‌رغم نمایش‌های تبلیغاتی مقامات اما آینده روابط دو کشور در هاله‌ای از ابهام فرورفته و منتظر پاسخ‌های ریاض درباره قتل روزنامه‌نگار منتقد است.

ایگناتیوس با بیان اینکه برای این یادداشت، از بیش از دوازده منبع مطلع سعودی و آمریکایی مصاحبه به‌عمل آورده، می‌نویسد که این افراد جزئیات محرمانه‌ای را که تا کنون رسانه‌ای نشده بود، افشا کرده و از قراردادهای اطلاعاتی مخفی صحبت کردند که اکنون (بعد از قتل خاشقچی) متوقف شده‌اند.

واشنگتن‌پست همچنین می‌افزاید: «تا زمانی که او (محمد بن سلمان ‌ولی‌عهد سعودی) پاسخ‌های واقعی  ارائه نکند، همکاری اطلاعاتی و نظامی سعودی-آمریکا که برای امنیت دو کشور نیز اهمیت دارد، در هاله‌ای از ابهام باقی می‌ماند… مقامات آمریکایی نگران هستند که ولی‌عهد جوان، به نسخه سعودی صدام و یک دیکتاتور نوگرا تبدیل شده است».

در ادامه این یادداشت، برخی اطلاعاتی که تا کنون از روابط ریاض-واشنگتن افشا نشده بود، آمده است:‌«به گفته منابع سعودی و آمریکایی، برخی اعضای گروه سعودی که به استانبول اعزام شده بودند، در ایالات متحده آموزش (نظامی) دیده بودند… این آموزش‌ها، قبل از حادثه قتل خاشقچی داده شده و بخشی از همکاری (آمریکا)‌ با سعودی بود که از آن زمان تا کنون ادامه پیدا نکرده است.

یکی از برنامه‌های آمریکا برای آموزش و نوسازی دستگاه اطلاعاتی سعودی، با اینکه هنوز کاری روی آن صورت نگرفته بود ولی متوقف شده و منتظر تاییدیه وزارت خارجه ایالات متحده برای پیشرفت است… سرهنگ احمد العسیری بخشی از تیم سعودی عضو این برنامه بود که اکنون تحت تحقیقات به‌دلیل قتل در کنسولگری استانبول قرار دارد».

نویسنده این یادداشت در ادامه از «مایکل مورل» سرپرست سابق سازمان اطلاعات مرکزی (سیا) نام می‌برد که از ماجرای قتل خاشقچی متأثر شده است: «منبعی می‌گوید که مورل چند روز بعد از قتل خاشقچی، از این پروژه کنار می‌کشد زیرا از مسیری که عربستان سعودی درپیش گرفته، نگران بود. مورل اما در این باره اظهار نظر نکرده است».

 ایگناتیوس با اشاره به ارتباطات رژیم سعودی با رژیم صهیونیستی می‌نویسد: «منابع سعودی می‌گویند گروه NSO، یک کمپانی اسرائیلی که تجهیزات پیچیده برای هک کردن تلفن‌های همراه ارائه می‌کند، در روابط عربستان سعودی تجدیدنظر کرده است».

خاشقچی آخرین بار روز ۱۰ مهرماه (۲ اکتبر) در حال ورود به ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول دیده شد و بعد از آن رسانه‌ها گزارش داده‌اند که ناپدید شده است.  چند روز بعد، مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند او در داخل این ساختمان کشته شده و بدنش قطعه قطعه شده است. آنکارا اعلام کرد همزمان با ورود خاشقچی به ساختمان کنسولگری ۱۵ مقام امنیتی عربستان سعودی نیز با دو پرواز وارد استانبول شده و پس از مدت کوتاهی ترکیه را ترک کرده‌اند. 

مقام‌های سعودی، در نخستین واکنش بدون ارائه هیچ مستنداتی این روایت را رد و ادعا کردند خاشقچی، ساختمان را زنده و سالم ترک کرده است. بعد از بالا گرفتن فشارها، عربستان سعودی سرانجام روز ۲۸ مهر مجبور شد به کشته شدن خاشقچی داخل ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول اعتراف کند. عربستان سعودی از آن به بعد روایت‌های متنوعی و متناقضی درباره نحوه قتل خاشقچی ارائه کرده است. دادستان کل سعودی در نخستین روایت مدعی شده بود خاشقچی بعد از «درگیری» با چند نفر داخل ساختمان کنسولگری «فوت» کرده است. 

روایت عربستان سعودی که با هدف تبرئه عوامل رده بالای حکومتی از مشارکت در قتل روزنامه‌نگار منتقد طراحی شده بود با تردید عمومی در دنیا مواجه شد. جمال خاشقچی، متولد ۱۳ اکتبر ۱۹۵۸ (۲۱ مهرماه ۱۳۳۷ شمسی) بود. او قبلاً سردبیر روزنامه «الوطن» و بعد از آن مدیر شبکه خبری «العرب» بود. خاشقچی سپتامبر ۲۰۱۷ از عربستان متواری شد و بعد از آن به عنوان ستون‌نویس «واشنگتن‌پست» مقاله‌هایی در انتقاد از برخی سیاست‌های کشورش به ویژه «محمد بن سلمان»، ولیعهد سعودی منتشر کرد. 

وی از جمله منتقدان صریح دخالت نظامی ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی در کشور یمن بود.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=59424

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰