تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
4

عمل به قرآن را از خانواده خودمان شروع کنیم

  • کد خبر : 61020
  • 17 فروردین 1398 - 9:33

به گزارش جمهوریت ; یک استاد و قاری قرآن گفت: قرآن برای زندگی؛ یعنی افراد باید قرآن را در زندگی خود دخیل کرده و آن‌را سرلوحه‌ی امور خود قرار دهند تا یک زندگی قرآنی داشته‌باشند و زندگی خود را طبق خواسته‌ی خدا و اهل بیت بسازند. جواد پناهی در گفت‌وگو با ایسنا: اظهار کرد: همان‌طور […]

به گزارش جمهوریت ;

یک استاد و قاری قرآن گفت: قرآن برای زندگی؛ یعنی افراد باید قرآن را در زندگی خود دخیل کرده و آن‌را سرلوحه‌ی امور خود قرار دهند تا یک زندگی قرآنی داشته‌باشند و زندگی خود را طبق خواسته‌ی خدا و اهل بیت بسازند.

جواد پناهی در گفت‌وگو با ایسنا: اظهار کرد: همان‌طور که می‌دانید پیامبر ما آخرین پیامبر الهی و قرآن آخرین و کامل‌ترین کتاب از بین کتب و دین کامل‌ترین در بین ادیان الهی است که در طول تاریخ برای بشر نازل شده است؛ بنابراین با عمل کردن به آیات آن می‌توانیم بهترین زندگی را از نظر الهی و معنوی داشته‌باشیم و به آرامشی که بشریت همواره به دنبال آن بوده، برسیم.

وی اظهار کرد: به‌دلیل عدم فرهنگ سازی مناسب تا به‌حال نتوانسته‌ایم جذابیت‌های قرآن را به افراد معرفی کنیم به‌همین علت تأثیر قرآن در زندگی آنها بسیار کم‌رنگ خواهد بود. اگر با قرآن اُنس نگیریم تفسیر و تدبرش برای ما مشکل خواهد بود.

پناهی خاطرنشان کرد: امام رضا (ع) و امام عسکری (ع) می‌فرمایند: «یکی از نشانه‌های مؤمن، خواندن حداقل ۵۰ آیه از قرآن در روز است» کسی‌که روزانه حداقل ۵۰ آیه قرآن بخواند، مطمئناً به‌دنبال تدبر در آیات قرآن و تفاسیر آن نیز خواهد رفت؛ هم‌چنین اُنس با قرآن با خواندن آن آغاز خواهد شد و اگر با فرهنگ سازی بتوانیم این امر را در زندگی مردم اجرا کنیم، قطعاً تفسیر قرآن، تفکر و تدبر در آن نیز برای مردم راحت‌تر خواهد بود.

وی عنوان کرد: از آن جایی که هر خانواده یک جامعه کوچک است و مجموع آن، یک جامعه بزرگ را تشکیل می‌دهد؛ اگر ما عمل به دستوراتی از قرآن مانند غیبت نکردن، سوءظن نداشتن، احترام به پدر و مادر و… را از خود و خانواده خود شروع کنیم، جامعه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهیم و قطعاً دیگر الگو پذیری از غرب و نابسامانی‌هایی که امروزه در اکثر زمینه‌ها داریم، را نخواهیم داشت.

این استاد و قاری قرآن خاطرنشان کرد: امکان درک کامل قرآن برای همه وجود ندارد و این امر نیاز به متخصصین در علوم قرآن خواهد داشت که در این‌جا منظور از افراد متخصص همان پیامبر و اهل بیت (علیهم السلام) هستند که قرآن را می‌فهمند و نکات برجسته و بهترین تفاسیر از آیات قرآن را به ما ارائه می‌دهند و با توجه به این‌که ما در زمان پیامبر و ائمه نیستیم، این مسئولیت به عهده‌ی علما و متخصصین دین و هم‌چنین کسانی است که در این راه زحمت کشیده‌اند و علوم مختلفی مانند علم تفسیر، علم سنت، علم حدیث و … را آموخته‌اند که با استفاده از این علوم، آیات قرآن را تفسیر می‌کنند و به مردم ارائه می‌دهند. امروزه علما این وظیفه را به خوبی انجام داده‌اند و همان‌طور که می‌دانید کتب گوناگونی در زمینه تفسیر آیات قرآن وجود دارد و میزان استفاده از این منابع، به اشتیاق ما برای بهره‌مندی از علوم قرآن و چشمه‌ی زلال وحی بستگی دارد.

وی عنوان کرد: در قرآن انواع مطالب مختلف وجود دارد مانند نحوه زندگی کردن، رفتارهای اجتماعی، احکام و فقه الهی و حتی آیات علمی‌، که تدبر در این آیات موجب شگفتی و تعجب همه خواهد شد؛ که چگونه قرآن از ۱۴۰۰۰ سال قبل درباره این‌گونه مسائل به ما اطلاعاتی داده است بنابراین این کتاب کامل‌ترین کتاب در تمامی مباحث است که باید در تمام عرصه‌های زندگی آن‌را به کار گرفت.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=61020

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰