تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
1

چیپست ۵ نانومتری اپل برای آیفون های ۲۰۲۰

  • کد خبر : 62661
  • 20 فروردین 1398 - 19:34
چیپست ۵ نانومتری اپل برای آیفون های ۲۰۲۰

به گزارش جمهوریت ; تولیدکنندگان نیمه‌هادی در جهان شاید قانون مور را دیگر دنبال نکنند، اما این بدان معنی نیست که پیشرفت خوبی در عرصه تولید محصولات خود نداشته‌اند. سال گذشته اولین چیپ‌های موبایلی با معماری ۷ نانومتری را دیدیم: A12 و Kirin 980 و پس ازآنها اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام. انتظار می‌رفت که این معماری برای مدتی […]

به گزارش جمهوریت ;

تولیدکنندگان نیمه‌هادی در جهان شاید قانون مور را دیگر دنبال نکنند، اما این بدان معنی نیست که پیشرفت خوبی در عرصه تولید محصولات خود نداشته‌اند. سال گذشته اولین چیپ‌های موبایلی با معماری ۷ نانومتری را دیدیم: A12 و Kirin 980 و پس ازآنها اسنپدراگون ۸۵۵ کوالکام. انتظار می‌رفت که این معماری برای مدتی باقی بماند، دلیل آن هم اینست که ساخت ترانزیستورهای کوچک‌تر با کاهش اندازه سخت‌تر می‌شود. اما احتمالاً اینگونه نخواهد شد و چیپست ۵ نانومتری اپل برای آیفون های ۲۰۲۰ محتمل است.

شرکت TSMC

شرکت TSMC

به‌نظر می‌رسد که قرار نیست زمان زیادی صبر کنیم تا شاهد پردازنده‌هایی با معماری جدید باشیم. اخبار جدیدی که از تایوان منتشر شده این امید را داده است که نسل جدید سال آینده به بازار خواهد آمد. TSMC یکی از بزرگترین تولیدکنندگان نیمه‌هادی در جهان و تأمین کننده اصلی تراشه A12 اپل و تراشه آینده اپل A13 است.

این شرکت اعلام کرده است که زیرساخت‌های تولید تراشه‌های ۵ نانومتری را برای مشتریان بالقوه خود فراهم کرده است.  این بدان معنی است که مشتریان TSMC مانند اپل اکنون ابزارهای لازم برای طراحی نسل آینده چیپ‌های خود را دارند. این احتمالاً جایگاه TSMC را برای چندین سال به عنوان تنها تجهیزکننده اپل تثبیت می‌کند.

اما معماری جدید ۵ نانومتری اپل A13 چه معنایی برای عملکرد دارد؟

پیش‌بینی اینکه دقیقاً چه تغییری در عملکرد ایجاد خواهد شد سخت است، اما TSMC می‌گوید که قادر است به میزان ۱٫۸ برابر ترانزیستور بیشتر بر روی همان سطح سابق قرار دهد و بدین ترتیب انتظار می‌رود سرعت هسته‌های Cortex-A72 آرم در حدود ۱۵ درصد افزایش پیدا کند. در کنار این موارد شاهد بهبود مصرف انرژی در مقایسه با تراشه‌های ۷ نانومتری خواهیم بود که در نتیجه آن عمر باتری افزایش خواهد یافت.

TSMC همچنین با افتخار درخصوص پیشرفت‌هایی که در فرایند تولید انبوه تراشه‌های ۵ نانومتری بدست آورده سخن گفته است. این شرکت از لیتوگرافی توسط اشعه ماورای بنفش به جای FinFET استفاده کرده است. البته هنوز راه زیادی برای تولید انبوه این محصولات باقی مانده است، اما نکته مهم این فناوری، در جریان بودن آن است.

انتظار می‌رود که تراشه‌های ۵ نانومتری در سال ۲۰۲۰ از راه برسند و این خبر خوبی برای اپل خواهد بود. امسال احتمالاً ما شاهد تغییرات ظاهری زیادی در آیفون‌های ۱۱ خواهیم بود و این یعنی بهبود در بخش سخت‌افزار و عملکرد دستگاه را باید در سال ۲۰۲۰ و با معرفی آیفون ۱۱S تجربه کنیم.

البته بد نیست به این نکته هم اشاره داشته باشیم که تولیدکنندگان دیگر هم قادر خواهند بود تا از پیشرفت حاصل شده توسط TSMC استفاده کنند، اما احتمالاً اپل با پرداخت هزینه‌های بالا بخش بزرگی از ظرفیت تولید این شرکت تایوانی را در اختیار خود خواهد گرفت.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید چیپست ۵ نانومتری آیفون های ۲۰۲۰ بتواند به داد عدم رشد محبوبیت آیفون ها برسد؟

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=62661

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰