تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
10

تاخیر در عادت ماهیانه را چه زمانی جدی بگیریم؟

  • کد خبر : 629
  • 11 تیر 1397 - 12:45
تاخیر در عادت ماهیانه را چه زمانی جدی بگیریم؟

عقب افتادن عادت ماهانه واقعا در زنان استرس ایجاد می کند اما این مشکل در برخی از مراحل زندگی کاملا رایج است ؛ زمانی که عادت ماهانه دیر می شود اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که باردار هستید. با این حال، این تنها یک احتمال است. اما همیشه عقب افتادگی عادت […]

عقب افتادن عادت ماهانه واقعا در زنان استرس ایجاد می کند اما این مشکل در برخی از مراحل زندگی کاملا رایج است ؛ زمانی که عادت ماهانه دیر می شود اولین چیزی که به ذهن می رسد این است که باردار هستید. با این حال، این تنها یک احتمال است. اما همیشه عقب افتادگی عادت ماهانه به این معنا نیست که حامله هستید نظریه ها نشان می دهد سیکل قاعدگی یک زن ۲۸ روز طول می کشد و این زمانی است که باید بین دوره ها بگذرد.عقب افتادن پریود

 

بدن انسان روبات و ساعت نیست بنابراین زنان زودتر یا دیرتر از آن می توانند عادت شوند. عملکرد بدن با چندین سیستم مرتبط است همانند ماشین روغن کاری شده با هم کار می کنند. بنابراین، سیستم ایمنی، متابولیک، گردش خون، هورمونی، سیستم نورواندوکرین باید در شرایط عالی برای چرخه قاعدگی دقیقا تا چهار هفته باشد.

 

اگر به موقع پریود نشوید ، ممکن است نگران یا حتی هیجان زده باشید که شاید باردار باشید. بارداری مهم ترین دلیل عقب افتادگی عادت ماهانه است، اما تنها این علت نیست. عوامل دیگری نیز ممکن است بر زمان بندی تاثیر بگذارند در این بخش از نمناک به دلایل اصلی عقب افتادن عادت ماهانه می پردازیم و خواهیم گفت چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید اگر عادت ماهانه شما دیرتر از تاریخ اتفاق افتاد.

علل اصلی به تاخیر افتادن عادت ماهانه و پریود چیست ؟

با عواملی شروع می کنیم که باعث تاخیر عادت ماهانه می شوند نباید شما را نگران کنند. با این حال، دقت کنید تا آن ها در آینده تکرار نشوند.

 

استرس و اضطراب

 

امروزه، زنان تحت فشار زیادی ( در کار و اجتماع ) قرار دارند که سلامتی آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد. در حالی که ” عادی” است تا چرخه قاعدگی را تغییر دهد، این ایده آل نیست شاید در حال عبور از چیزی هستید که دوره ماهانه را تغییر می دهد. اضطراب قبل از عروسی، سفر، یا استرس امتحانات نهایی، تعهدات، و یا موقعیت های مالی می تواند به طور مستقیم بر تولید هورمون تاثیر بگذارد در این موارد، دوره ماهانه تنها چند روز دیر خواهد شد . نباید نشانه مشکلات دیگری باشد، امابا متخصص بیماری های زنان در این مورد صحبت کنید.

 

تغییرات در وزن

 

ممکن است متوجه تغییراتی در دوره ماهانه ، همچنین تاخیر، در صورتی که چاق یا لاغر می شوید ، توجه کنید. باید بدانید آدیپویست ( سلول های چربی ) در تولید هورمون نقش دارند و می توانند چرخه را تغییر دهد زنان چاق نسبت به زنان عادی ، یا لاغر استروژن بیشتری تولید می کنند . برای رفع این مشکل باید بدانید چقدر وزن دارید و تلاش کنید به هدف برسید.

 

شیر دادن

 

زنان پس از زایمان چند ماه طول می کشد تا پریود شوند. بدن باید پس از تغییرات هورمونی شدید در دوران بارداری و پس از زایمان طبیعی به حالت عادی برگردد برخی از مادران حتی یک سال یا بیشتر بعد از زایمان ، عادت ماهانه می شوند اگر این اتفاق برای شما افتاد، باید با پزشک صحبت کنید.

 

مصرف قرص های کنترل بارداری

 

اگر خانمی قرص مصرف کند ، دوره ماهانه او منظم خواهد بود. اما وقتی مصرف را متوقف می کند، بدن او باید دوباره به طور طبیعی کار کند، به این معنی که تخمدان باید به تنهایی کار کند این می تواند تخمک گذاری و در نتیجه دوره ماهانه را به تاخیر بیاندازد . طبیعی است که این اتفاق یک بار رخ دهد. با این حال، اگر دو ماه عادت ماهانه نداشتید ، باید به پزشک مراجعه کنید.

 

با این حال، در برخی موارد، عقب افتادگی ماهانه ممکن است با بیماری های جدی مرتبط باشند که به درمان پزشکی نیاز دارند . این به این معنا نیست که باید نگران و یا منفی فکر کنید. در عوض، به دنبال کمک حرفه ای برای مقابله با این باشید:

 

عفونت ها و بیماری ها

 

برخی بیماری های شایع مثل آنفولانزا، سینوزیت ،ورم لوزه می توانند چرخه قاعدگی را مختل کنند ، به خصوص اگر در حال مصرف دارو برای درمان آن ها هستید.

 

تیروئید

 

غده تیروئید پرکار یا کم کار می تواند موجب عدم تعادل زیادی از جمله تاخیر عادت ماهانه شود ، باید معاینه کنید تا بفهمید چه نوع درمانی نیاز دارید ، از قبیل:دارو، مصرف ید، یا حتی برداشتن غده.

 

سندرم تخمدان پلی کیستیک ( PCOS )

 

این یک بیماری غدد درون ریز است که با اختلالات چرخه قاعدگی و تشکیل کیست تخمدان مشخص می شود. این بیماری می تواند منجر به بروز نازایی در موارد پیشرفته یا درمان نشده شود. برای درمان این سندرم، متخصصان توصیه می کنند در صورت لزوم یک زندگی سالم تر و کاهش وزن داشته باشید . آماده سازی هورمونی خاص نیز بسته به اینکه زن می خواهد در آینده حامله شود یا نه ، تجویز می شود.

 

اگر دوره ماهانه تا پنج روز تاخیر داشته باشد ، نباید نگران باشید چون بدن انسان چندان دقیق نیست. با این حال، تاخیر طولانی تر می تواند نشانه هایی از اختلال و یا مشکل باشد.

 

منبع: نمناک

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=629

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰