تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی گردشگران نسبت به سال گذشته/ اگر سیل نبود بازهم سفرها کاهش داشت/ رواج سفرهای زمینی به کشورهای همسایه

  • کد خبر : 63383
  • 22 فروردین 1398 - 9:09
کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی گردشگران نسبت به سال گذشته/ اگر سیل نبود بازهم سفرها کاهش داشت/ رواج سفرهای زمینی به کشورهای همسایه

به گزارش جمهوریت ; رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران با بیان اینکه در کل کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد با کاهش گردشگران داخلی و خارجی مواجه هستیم، گفت: کاهش گردشگران نوروز تنها به دلیل سیل نبود بلکه شرایط اقتصادی مردم نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است. حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر […]

به گزارش جمهوریت ;

کاهش ۳۰ تا ۴۰ درصدی گردشگران نسبت به سال گذشته/ اگر سیل نبود بازهم سفرها کاهش داشت/ رواج سفرهای زمینی به کشورهای همسایه

رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران با بیان اینکه در کل کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد با کاهش گردشگران داخلی و خارجی مواجه هستیم، گفت: کاهش گردشگران نوروز تنها به دلیل سیل نبود بلکه شرایط اقتصادی مردم نیز در این موضوع تاثیرگذار بوده است.

حرمت‌الله رفیعی (رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران) درباره میزان سفرهای نوروزی امسال به خبرنگار ایلنا گفت: قاعدتا بلایای طبیعی که امسال به وجود آمد، سبب ریزش گردشگران در استان‌های مختلفی شد و علاوه بر استان‌های گلستان، فارس و خوزستان، بقیه استان‌ها نیز این موضوع را تجربه کردند. قاعدتا در چنین وضعیتی ما هم باید کمک می‌کردیم تا مقداری رفت‌وآمد به شهرهای مختلف را کم کنیم تا نیروهای کمک‌رسانی به صورت بهتری بتوانند به کارشان برسند.

وی افزود: به این ترتیب در نوروز امسال شاهد ریزش مسافران بودیم. اما دلیل این موضوع تنها مختص به سیل نبود و شرایط اقتصادی مردم هم دلیل دیگری برای آن به شمار می‌آید. در نتیجه باید گفت که اگر امسال سیل هم نمی‌آمد، ما شاهد ریزش گردشگران نسبت به سال گذشته بودیم. چراکه شرایط اقتصادی مردم نابه‌سامان بوده و با توجه به جمعیت موجود در تهران که نسبت به نوروزهای قبلی به مراتب بیشتر بود، این موضوع کاملا مشهود بود. به نوعی امسال تهران آنچنان که باید خلوت نبود.

رفیعی با بیان اینکه باید شرایطی ایجاد کنیم که گردشگری به سبد خانوار مردم بیاید چراکه گردشگری تنها جنبه توریستی و تفریحی ندارد و باید در سبد خانوار همه مردم باشد، گفت: مردم یک سال کار می‌کنند و سفر رفتن یکی از نیازهای اصلی آنها به شمار می‌آید. سفر سبب تنوع در کار و زندگی آدم‌ها شده و به همین دلیل خداوند در قرآن تا این اندازه به این موضوع تاکید داشته است. نباید سفر را به عنوان یک کالای لوکس در نظر گرفت، بلکه سفر یک ضرورت برای همه افراد است. به نوعی باید گفت که سفر غذای روح بوده و انسان به همان صورت که به خوراک و پوشاک نیاز دارد، به سفر هم نیازمند است.

 رئیس انجمن صنفی دفاتر مسافرتی ایران با بیان اینکه امسال شرایط اقتصادی کشور مطلوب نبود و سیل این شرایط را تشدید کرد، گفت: به عنوان مثال کیش که یکی از مقصدهای اصلی سفر برای ما به شمار می‌آید و در آن سیل هم نبوده است؛ ولی آمار گردشگران نوروزی امسال کیش نسبت به سال گذشته با کاهش چشمگیری مواجه بوده است.

وی افزود: در نهایت باید بگویم که ما در کل کشور بین ۳۰ تا ۴۰ درصد با کاهش گردشگران داخلی و خارجی مواجه بودیم. البته این آمار بر اساس افرادی است که به دفاتر برای سفر مراجعه می‌کردند. چراکه کسانی که خودشان به سفر می‌روند را به‌طور کل نمی‌توان در آمار محاسبه کرد و مشکل محاسبه دقیق آمار همچنین پابرجاست. 

وی درباره کاهش گردشگران خروجی از کشور نیز توضیح داد: تعداد پروازهای خارجی از ایران کاهش بسیاری داشته است. اکنون می‌توان گفت که از دید ما پدیده ناخوشایندی برای سفرهای خارجی به کشورهای همسایه به وجود آمده و به نوعی برای آنها رونق بسیاری به همراه داشته است. به عنوان مثال متقاضیان سفرهای خارجی پلاک‌های ماشین خود را عوض می‌کنند و با ماشین شخصی خودشان به سفر خارجی می‌روند. این موضوع نشان می‌دهد که آنها رنج ۴۰ ساعت سفر را به جان می‌خرند تا اینکه هزینه‌های خود را پایین بیاورند. همین موضوع نیز نشان‌دهنده وضعیت اقتصادی خانوارهاست.

رفیعی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره آخرین وضعیت پروژه سفر ارزان یا آسان نیز بیان کرد: امسال با ایجاد ستادهای استان این کار انجام شد. البته چون بار اول بود نواقصی هم داشت که آنها گفته شده است. اما به عنوان مثال در تهران برای اولین بار چیزی در حدود ۱۵درصد رشد گردشگر داشتیم که بسیار خوب بود. ایام نوروز بهترین زمان گردش در تهران بوده و آلودگی هوا وجود ندارد. همچنین تهران دارای جاذبه‌های بسیاری بوده که اتفاقا به این جاذبه‌ها تعدادی هم اضافه شده است. همین افزایش گردشگر به نوعی نشان می‌دهد که آن طرح سفر ارزان کار خود را انجام داده است.

وی در پایان با اشاره به نداشتن آمارهای دقیق از گردشگران گفت: این افزایش واقعی بوده، می‌توان آمار بازدیدکنندگان از موزه‌ها را بررسی کرد که واقعا بی‌سابقه بوده و این موضوع نشان از افزایش گردشگری در تهران بوده است.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=63383

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰