تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
3

این استان پیشتاز در ابتلا به سرطان مری…

  • کد خبر : 64614
  • 25 فروردین 1398 - 5:09

به گزارش جمهوریت ; مسئول ثبت سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در مقایسه با میانگین کشوری، درصد آمار ابتلاء به سرطان مری در این استان بالا است. دکتر فلوریا انفرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، خراسان شمالی نسبت به جمعیت خود جزو […]

به گزارش جمهوریت ;

مسئول ثبت سرطان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: در مقایسه با میانگین کشوری، درصد آمار ابتلاء به سرطان مری در این استان بالا است.

دکتر فلوریا انفرادی در گفت و گو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طبق آخرین آمار وزارت بهداشت، خراسان شمالی نسبت به جمعیت خود جزو استان‌هایی با بیشترین آمار بیماران مبتلا به سرطان مری است.

وی ادامه داد: مری لوله‌ای است که غذا را از دهان به معده منتقل می‌کند و در مراحل ابتدایی بیماری، مشکل خاصی برای بیمار ایجاد نمی‌شود اما با پیشرفت بیماری و تنگ شدن مسیر عبور غذا، فرد به طور مداوم احساس گیر کردن لقمه در گلو را خواهد داشت.

انفرادی اضافه کرد: از علائم دیگر این بیماری می‌توان تهوع، کاهش وزن، استفراغ خونی، گرفتگی صدا، سرفه در زمان بلع غذا، درد در ناحیه سینه و سوزش سر دل را برشمرد.

وی تصریح کرد: از مهم‌ترین دلایل ابتلاء به این سرطان می‌توان به زندگی در موقعیت خاص جغرافیایی، رژیم غذایی پرچرب، مصرف نمک زیاد، چاقی، مصرف کم میوه و سبزیجات، استعمال سیگار، مصرف تریاک و الکل، استفاده طولانی مدت از غذا و نوشیدنی‌های داغ و همچنین عوامل وراثتی و ژنتیکی اشاره کرد.

به گفته انفرادی، پوسیدگی‌های دندانی و بی دندانی هم از عوامل مؤثر در این بیماری شناخته شده است بنابراین مسواک زدن مرتب و استفاده از نخ دندان و مراجعه به دندانپزشک اهمیت زیادی در کنترل این بیماری دارد.

مسئول ثبت سرطان دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی یادآور شد: سرطان‌های گوارشی به ویژه مری و معده در خراسان شمالی، جز سرطان‌های شایع است و اصلاح شیوه زندگی بخصوص تغذیه صحیح بر پایه مصرف میوه و سبزیجات و غلات و حبوبات حاوی فیبر و پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پرکالری و کنترل وزن و فعالیت بدنی و ورزش را می‌توان از راه‌های پیشگیری از این بیماری نام برد.

انفرادی گفت: چنانچه فردی به طور مداوم احساس گیر کردن لقمه در گلو داشت، به ویژه در افراد بالای ۴۰ سال مراجعه به پزشک و پیگیری توصیه می‌شود و در صورت شک به این بیماری باید آندوسکوپی و نمونه برداری انجام شود و به پاتولوژیست ارجاع گردد.

وی با بیان اینکه متأسفانه این بیماری اگر در مراحل پیشرفته تشخیص داده شود، پیش آگهی خوبی ندارد، افزود: نیاز است افراد به سلامتی و سبک زنگی خود توجه و حساسیت داشته باشند و بدون ترس و دلهره در صورت مشاهده هرگونه علائم غیرطبیعی در بدن خود هر چه سریع‌تر به پزشک متخصص مراجعه و درمان را آغاز کنند.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=64614

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰