تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

تفاوت اینترنت و اترنت چیست؟

  • کد خبر : 68374
  • 01 اردیبهشت 1398 - 22:34
تفاوت اینترنت و اترنت چیست؟

به گزارش جمهوریت ; اینترنت واژه‌ای آشنا است و به طور پیاپی اسم آن را می‌شنویم، اما لغات و مفاهیم شبیه دیگری نیز وجود دارند. به عنوان نمونه باید به شباهت Internet و Ethernet اشاره کنیم. در این مطلب تفاوت اینترنت و اترنت را بررسی خواهیم کرد. در دنیای شبکه‌های کامپیوتری، برخی مفاهیم به صورت […]

به گزارش جمهوریت ;

اینترنت واژه‌ای آشنا است و به طور پیاپی اسم آن را می‌شنویم، اما لغات و مفاهیم شبیه دیگری نیز وجود دارند. به عنوان نمونه باید به شباهت Internet و Ethernet اشاره کنیم. در این مطلب تفاوت اینترنت و اترنت را بررسی خواهیم کرد.

در دنیای شبکه‌های کامپیوتری، برخی مفاهیم به صورت طولی با یکدیگر در ارتباط هستند، به این معنی که یکی در دل دیگری جای گرفته است. به عنوان نمونه می‌توان به Internet و Web اشاره کرد که در مطلب بررسی تفاوت اینترنت و وب به طور مفصل درباره آن صحبت کردیم. Internet و Ethernet هم دارای وضعیت مشابهی هستند.

تفاوت اینترنت و اترنت

منظور از اینترنت، بزرگترین شبکه کامپیوتری دنیا است که خود از شبکه‌های کامپیوتری کوچک‌تر تشکیل شده و مجموعه‌ای از میلیاردها دستگاه متصل به هم همچون کامپیوترهای عادی، سرورها و دیگر انواع لوازم الکترونیکی و دیجیتالی است. شما، در حالی که مشغول خواندن مطالب وب سایت گجت نیوز هستید، در واقع به اینترنت متصل بوده و یکی از همان میلیاردها دستگاه تشکیل‌دهنده این شبکه کامپیوتری عظیم محسوب می‌شوید.

با توجه به عمومیت این شبکه کامپیوتری، برخلاف شبکه‌های کامپیوتری اختصاصی که اتصال به آن به صورت محدود شده از طریق احراز هویت امکان‌پذیر است، هر دستگاهی با هر دستگاه دیگر می‌تواند ارتباط برقرار کند. اولین تفاوت اینترنت و اترنت در این است که یکی در سطح جهانی معنی پیدا می‌کند، در حالی که دومین مفهوم، حین اتصال دستگاه‌ها در یک منطقه جغرافیایی محدود، کاربرد دارد.

تفاوت اینترنت و اترنت

در اینترنت برای انتقال داده از پروتکل TCP/IP استفاده می‌شود. در این بستر سرویس‌های مختلفی همچون وب، ایمیل، انتقال فایل و دیگر موارد وجود دارد. پیدایش اینترنت، از طریق اتصال میلیاردها کامپیوتر، گوشی هوشمند، سرور و همچنین میلیون‌ها روتر و سوییچ میسر شده است. این دستگاه‌ها ممکن است با استفاده از کابل یا به صورت بی‌سیم به یکدیگر متصل باشند.

اما اترنت، یک استاندارد به منظور اتصال سیستم‌های کامپیوتری به یکدیگر در یک شبکه سیمی است. می‌توانید کامپیوترها و دیگر انواع دستگاه‌های الکترونیکی را به مجموعه‌ای از انسان‌ها تشبیه کنید که هر یک دارای آداب و رسوم و زبان‌های مختلفی هستند. هر وسیله، به شیوه‌ای متفاوت با استانداردهای مختلف طراحی و پیاده‌سازی شده و از زبان متفاوتی استفاده می‌کند. در این بین، یک استاندارد همچون اترنت حکم زبان انگلیسی یا هر زبان دیگر را برای نودهای داخل مجموعه ایفا خواهد کرد تا از طریق آن، برقراری ارتباط با وجود تفاوت در زبان پیش‌فرض هر یک، فراهم شود.

تفاوت اینترنت و اترنت در این است که اترنت، یک رابط به شمار رفته و اتصال دستگاه‌های مختلف همچون سیستم‌های کامپیوتری و سوییچ‌ها به یکدیگر را میسر می‌کند. پیش از پرداختن به تفاوت اینترنت و اترنت باید کمی با انواع شبکه‌های کامپیوتری از نظر وسعت آشنا شوید.

  • PAN –> Personal Area Network
  • LAN –> Local Area Network
  • WAN –> Wide Area Network
  • MAN –> Metropolitan Area Network

منظور از PAN یک شبکه متشکل از دستگاه‌های الکترونیکی مختلف در حد استفاده شخصی است. اتصال گوشی هوشمند به کامپیوتر برای انتقال اطلاعات، ساده‌ترین نوع پیاده‌سازی یک شبکه محلی شخصی است. LAN و WAN به ترتیب به شبکه محلی و شبکه محلی گسترده اشاره دارند. LAN در حد و اندازه یک ساختمان یا نهایتا چند ساختمان نزدیک به یکدیگر است، در حالی که WAN ممکن است از چند ساختمان در فواصل نسبتا دور از یکدیگر تشکیل شده باشد. در نهایت به MAN یا شبکه محلی شهری می‌رسیم که به یک شبکه کامپیوتری در حد و اندازه یک شهر اشاره دارد. از اترنت، در LAN استفاده می‌شود.

فراموش نکنید اگر شبکه محلی با استفاده از اتصالات بی‌سیم فراهم شده باشد، نام آن WLAN یا همان Wireless LAN خواهد بود. از اترنت فقط به عنوان استانداری در پیاده‌سازی شبکه محلی دارای بستر سیمی استفاده می‌کنند.

بررسی تفاوت اینترنت و اترنت نشان می‌دهد در این استاندارد، دیتا در قالب یک سری فریم رد و بدل می‌شود. این فریم‌ها متشکل از آدرس مقصد و مبدا هستند. به عنوان دیگر اطلاعات گنجانده شده در فریم‌ها می‌توان به داده مربوط به مکانیزم تشخیص خطا، اشاره به طول کل داده (فایل ما تبدیل به بی شمار فریم شده است) و دیگر موارد اشاره کرد.

یک کابل اترنت استاندارد کمی از کابل‌های تلفن عادی ضخیم‌تر بوده و در دو سر آن از کانکتور RJ45 استفاده می‌شود. دستگاه‌های قرار گرفته در یک شبکه LAN پیاده‌سازی شده از طریق اترنت را به وسیله این کابل‌ها، از طریق سوییچ‌ها، به یکدیگر متصل می‌کنند.

تفاوت اینترنت و اترنت

اترنت را باید مجموعه‌ای از استانداردها دانست که به مرور زمان نسل جدیدی از آن‌ معرفی شده است. استاندارد ۱۰BASE-T دارای حداکثر نرخ انتقال داده ۱۰ مگابیت است. این میزان در دو استاندارد ۱۰۰BASE-T و ۱۰۰۰BASE-T به ترتیب به ۱۰۰ مگابیت بر ثانیه و ۱۰۰۰ مگابیت بر ثانیه افزایش می‌یابد. برای این که یک دستگاه بتواند از تمام ظرفیت و پهنای باند شبکه پیاده‌سازی شده با استفاده از اترنت استفاده کند، کارت شبکه آن باید منطبق با به‌روزترین استانداردها باشد. به همین دلیل در یک شبکه اترنت ۱۰۰BASE-T، کامپیوتر دارای کارت شبکه مبتنی بر ۱۰BASE-T، با حداکثر سرعت ۱۰ مگابیت بر ثانیه قادر به ارسال و دریافت داده خواهد بود.

تفاوت اینترنت و اترنت به زبانی ساده‌تر

اینترنت، مجموعه‌ای از شبکه‌های محلی، گسترده و شهری (LAN – WAN -MAN) مختلف است که به شیوه‌هایی گوناگون، به شکل بی‌سیم یا وایرلس به هم متصل هستند. با توجه به محدوده جغرافیایی کوچک شبکه محلی، میلیون‌ها مورد از آن در سرتاسر اینترنت وجود دارد. یکی از انواع تکنولوژی‌ها برای فراهم شدن امکان ساخت یک LAN (امکان اتصال تعدادی دستگاه دیجیتالی در یک محدوده جغرافیایی کوچک)، اترنت است. با استفاده از آن، LAN را پیاده‌سازی می‌کنیم. اینترنت نیز از وصل شدن همین شبکه‌های محلی تشکیل می‌شود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=68374

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰