تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
12

تهران بدون فدریکا

  • کد خبر : 7026
  • 12 آبان 1397 - 18:56
تهران بدون فدریکا

جمهوریت ؛ “موگرینی ، ستاره در حال طلوع سیاست ایتالیا”. این جمله نخستین و شاید دقیق ترین توصیفی است که از فدریکای ۴۶ ساله در سایت  خبری و تحلیلی Telegraph حدود ۴ سال پیش منتشر شده است . مقاله ای که در آن روند و رویه رشد موگرینی در ساختار مردانه اتحادیه اروپا شرح داده […]

جمهوریت ؛ “موگرینی ، ستاره در حال طلوع سیاست ایتالیا”. این جمله نخستین و شاید دقیق ترین توصیفی است که از فدریکای ۴۶ ساله در سایت  خبری و تحلیلی Telegraph حدود ۴ سال پیش منتشر شده است . مقاله ای که در آن روند و رویه رشد موگرینی در ساختار مردانه اتحادیه اروپا شرح داده شد و این که چگونه سیاستمداری که در ۱۶ سالگی از حزب کمونیست ایتالیا سر درآورده است اما امروز علاوه بر جایگاه مهم و تاثیرگذاری که در دایره سیاست خارجی اتحادیه اروپا دارد از اون به عنوان سیاستمدار چپ میانه که  عقاید چپ رادیکال خود را کنار گذاشته‌ یاد می شود.

شخصیت و سیر و سلوک سیاسی موگرینی منشور جالبی است سیاستمداری با برچسب ایجاد تعدیل در دیدگاه های چپ گرایانه و کمونیستی خود ، دارای نیم نگاهی به بلوک شرق – که در ابتدای کار در اتحادیه اروپا این لبخندهای محو به پوتین باعث نگرانی بسیاری شده بود – و البته با پایان نامه ای با عنوان “رابطه سیاست و دیانت در اسلام”…

موگرینی اما برای ایرانیان نیز در سال های اخیر پرخبر بوده است. جدای از این که تصویر صورت ساده و لباس پوشیدن کلاسیک اش در کنار محمد جواد ظریف در جریان مباحثات مربوط به توافق هسته ای عکسی سلفی پرحاشیه نمایندگان مجلس دهم در روز مراسم تحلیف ریاست جمهوری حسن روحانی هنوز هم در سرچ موتور های جستجوگر گوگل بالا و پایین می شود.

حالا اما رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد پس از پایان دوره تصدی‌اش در سال آینده دیگر برای انتصاب مجدد در این سمت نامزد نخواهد شد.دوره تصدی موگرینی در اکتبر سال آتی میلادی به پایان می‌رسد. زمانی که فدریکای ۴۱ ساله به عنوان رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا انتخاب شد انتقادهای زیادی به وی مطرح بود. بسیاری نزدیکی او را به دیدگاه های بلوک شرق برای اتحادیه اروپا مضر می خواندند اما زمان ثابت کرد وی در توسعه چشمگیر ساختار امنیتی اتحادیه اروپا نقش بسزایی ایفا کرد و به شدت تلاش داشت تا کشورهای عضو همکاری‌های نزدیکتری داشته باشند و بودجه‌های بیشتری را هزینه کنند.

برای ایران اما رفتن موگرینی از اتحادیه اروپا چه اثری دارد؟

هادی شوشتری ؛ عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این خصوص به جمهوریت می گوید که در حالت کلی سیاست های غرب چهارچوب های ثابتی دارد اما شخصیت افراد و دیپلمات ها و سیاستمداران بدون شک در فرم دهی روابط کشورها و نهادها و اتحادیه ها موثر است.

وی در این خصوص می گوید: بدون شک شخصیت موگرینی در ایجاد فضای خاصی بین اتحادیه اروپا و تهران موثر بوده است و نمی توان گفت که روابط بدون تغییر می ماند.

محمد جواد جمالی نوبندگانی ، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی مجلس اما نظر دیگری دارد . وی به جمهوریت می گوید: افراد در فرم روابط غرب با ایران موثر نیستند و آن ها سیاست ها و چهارچوب های خود را دنبال می کنند . تصور نمی کنم کنار رفتن موگرینی تاثیری در فرم روابط ایران و اتحادیه ارپا داشته باشد.

این روها اما اتحادیه اروپا سرناسازگاری و بهانه گیری با ایران دارد. ادعای سوقصد توسط دستگاه اطلاعاتی ایران در خاک دانمارک افق های پیش روی این اتحادیه و ایران را مبهم کرده است. موضوعی که با واکنش وزارت خارجه ایران همراه شده و به نظر می رسد با توجه به ایجاد ائتلاف اخیر بین کشورهای اروپا و ایران برای ادامه توفق هسته ای بدون آمریکا باز هم این نقش طرحی صهیونیستی دارد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=7026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰