تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
4

خسروپناه: باید در ساختار فعالیت‌های دانشگاهی تجدیدنظر کنیم/ مقالات علمی به رفع مشکلات موجود کمک کند

  • کد خبر : 70999
  • 07 اردیبهشت 1398 - 16:33
خسروپناه: باید در ساختار فعالیت‌های دانشگاهی تجدیدنظر کنیم/ مقالات علمی به رفع مشکلات موجود کمک کند
معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد با اشاره به اهمیت مقوله تمدن  اسلامی افزود: مقوله‌هایی مانند وحدت‌، بیداری، هوشیاری مردم از عواملی است که می‌تواند جامعه و مردم را به تمدن اسلامی سوق دهد. 

به گزارش جمهوریت به نقل از  فارس، حجت‌الاسلام عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد در نشست تخصصی استمرار گفتمان امام خمینی (ره) در اندیشه مقام معظم رهبری، گفت: با اعلام بیانیه گام دوم رشد و پیشرفت کشور باید با سرعت و دقت بیشتری از سوی همه نهادها انجام شود به طوری که ما باید در زمینه فناوری برنامه‌ریزی داشته و با استقلال در حوزه علمی رشد کنیم.

وی افزود: یکی از مقوله‌های مورد نظر امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری مقوله تمدن نوین اسلامی است به طوری که دغدغه هر دو آنها این بود که چگونه از استبداد بیرون برویم.

خسروپناه اضافه کرد: در بیانیه گام دوم رهبری نگاه ویژه‌ای به تمدن نوین اسلامی شده است به طوری که رهبری قبل از انقلاب در شهر مشهد در درس خارج خود به خروج از غرب‌زدگی و نگاه به تمدن اسلامی می‌پرداختند. از طرفی باید بگویم غرب ویژگی‌های مثبتی هم دارد که می‌توان به نظم و انضباط و سیستماتیک کردن امور اشاره کرد که باید از آنها استفاده کرد اما این موضوع دانش را در خدمت ساخت بمب اتم به کار گرفته‌اند صحیح نیست.

وی ادامه داد: گفتمان امام خمینی (ره) با گفتمان رهبری تکامل پیدا کرده است به طوری که یکی از مولفه‌های مهم هر دو دغدغه تمدن است. در زمان امام خمینی (ره) همه تلاش او بر این بود که آزادی مشروط را مدیریت کند و جامعه را از استبداد نجات دهد. این در حالی است که امام نگاهش این موضوع نبود که جامعه را از استبداد به استقلال دربیاورد. در واقع هدفی که امام و رهبری به دنبال آن بودند و هستند این است که جامعه ایرانی – اسلامی که یک زمانی محل تبلیغ علوم اسلامی، صنایع و پیشرفت‌های علمی بوده است به آن تراز اولیه برگردد.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: امام خمینی (ره) در  عرفان نظری در کتب‌های مختلف اشارات متعددی کرده‌اند اما در نظر مقام معظم رهبری چنین گرایشی وجود ندارد. درواقع رهبری گرایش تاریخی ویژه‌ای به تاریخ اسلام دارند و می‌توان گفت نگاه،‌نگاه جزیره‌ای و تک بعدی نیست.

خسروپناه تصریح کرد: مشترکات امام خمینی(ره)  و رهبری بسیار زیاد است به طوری که این دو از یک گفتمان برخوردارند به طوری که هر دو به تمدن اسلامی توجه کرده و در همه فصول بخصوص در بیانیه گام دوم به آن نگاه ویژه‌ای کردند.

وی درباره پیشرفت‌های علمی که از اهمیت بسیار زیادی در کشور ایران برخوردار است گفت: امروزه نباید هیات علمی دانشگاه‌ها هرجایی که دلشان خواست حضور یافته و کار کنند؛ بلکه آنها باید به تولید علم پرداخته و نیازهای کشور را برطرف کنند. این موضوع در حالی است که در کشورهای دیگر مقوله‌ای به نام هیات علمی مدت‌دار وجود ندارد. همه اساتید دانشگاه‌ها قراردادهای یکساله دارند. درواقع باید بگویم ضعف ما در این است که هیات‌های علمی دانشگاه‌های ما که ۳۰ سال است فعالیت می‌کنند یک نظریه از خودشان ندارند. به طور مثال در دانشگاه‌ وین در کشور اتریش وقتی وارد دانشگاه می‌شوید تندیس‌هایی از اساتیدی که جایزه نوبل گرفته‌اند ساخته شده است که این کار یک امتیاز برای اساتید دانشگاهی است.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد ادامه داد: نوشتن مقاله از سوی اساتید دانشگاهی برای ارتقا کافی نیست بلکه آنها باید درد جامعه و مشکلات موجود در کشور را حل کنند و درواقع تاثیرگذار باشند. به طور کلی می‌توانم بگویم هیچ‌کدام از دانشگا‌ه‌های کشور ما در رفع نیاز کشور فعال نیستند. ما باید در ساختار فعالیت‌های دانشگاهی تجدیدنظر کنیم. امروز وزارتخانه‌ها و نهادهای ما به جای آنکه از علم دانشگاه‌ها برای رفع مشکلات اداری و مشکلات صنعتی استفاده کنند خودشان دانشکده راه می‌اندازند که بعد از مدتی به خاطر هزینه‌های تحصیل تعطیل می‌شوند. درواقع باید بگویم دانشگاه‌های ما مساله‌محور نیستند.

خسروپناه خاطرنشان کرد: این موضوع که مباحثی که در قرن هجده و نوزده در دانشگاه‌های ما تدریس می‌شود نگران کننده است به طوری که اگر دانشجویان این مباحث را به طور کامل درک کنند هم درنهایت به عنوان فلسفه‌دان ۴۰۰ سال قبل که اکنون به درد جامعه ما نمی‌خورد شناخته می‌شود.

وی افزود: امام خمینی (ره) به فقه سنتی بی‌توجه بوده و فقه پویا را راهکار حل مشکلات می‌دانستند. از طرفی مقام معظم رهبری هم در گفتمان خود نگاه شیخ طوسی و شیخ مفید را ممتاز می‌دانند و در بیانیه گام دوم اشاره می‌کنند که ما باید به داشته‌های خودمان بسنده نکنیم و خودمان تولید کننده علم باشیم. درواقع باید ببینیم خودمان کجا هستیم و چه نقشی داریم.

خسروپناه افزود: یکی دیگر از مقوله‌های مهمی که مورد توجه امام خمینی و مقام معظم رهبری است مقوله علت انحطاط و عقب‌افتادگی است که در این رابطه امام خمینی عوامل بیرونی و درونی را مطرح کردند و رهبری به مقام معظم رهبری هم عوامل مختلفی را مانند دور نگه داشتن مسلمین از محراب واقعی یا القای اسلام خرافی و اسلام همراه با بدعت‌ها و همچنین بزرگ جلوه دادن ابرقدرت‌ها عنوان می‌کند.

وی گفت: زمانی اسرائیل اگر اراده می‌کرد به راحتی می‌توانست با حمله به کشور ایران آن را تسخیر کند اما اکنون نسبت به این کار هراس دارد و اگر بخواهد اقدامی انجام دهد نیروی سپاه حزب‌الله را در مقابلش می‌بیند.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد با اشاره به اهمیت مقوله تمدن  اسلامی افزود: مقوله‌هایی مانند وحدت‌، بیداری، هوشیاری مردم از عواملی است که می‌تواند جامعه و مردم را به تمدن اسلامی سوق دهد.

خسروپناه با اشاره به ۵ ضلع در گفتمان امام خمینی (ره) و رهبری ادامه داد: یکی از محورهای گفتمان ضلع معرفتی است که حرف اصلی‌اش بکارگیری تجربه‌، عقل و وحی است اما ضلع دوم اعتقادی است که از اهمیت بسیاری برخوردار بوده که باورها را به نگرش درمی‌آورد و نگرش بر منش و کنش تاثیرگذار است. در واقع نگاه و باور توحیدی داشتن از عناصر این ضلع است. به طور مثال امام خمینی (ره) از زمان جنگ گفتند خرمشهر را خدا آزاد کرد که این نگاه یعنی باور به معاد.

وی با اشاره به ضلع سوم گفتمان افزود: سومین ضلع در گفتمان ولایتمداری یا ساختاری است به معنای پیوند ناگسستنی؛ درواقع می‌توان گفت پیوند وسیع امام و امت ولایتمداری یک لایه‌اش مردم سالاری دینی و جمهوری اسلامی است درواقع ولایت با سلطنت هیچ مفهومی ندارد و در آن قالب‌ها نمی‌گنجد. این در حالی است که ضلع چهارم مقوله اجتماعی است به معنی جامعه اسلامی به معنی اینکه مقوله‌های عبادی، معرفتی،‌ اخلاقی و تربیتی را درون خود دارد که رهبری در بیانیه گام دوم انقلاب بر اخلاق،‌ معنویت و هم عرصه اقتصادی توجه داشتند. درواقع می‌توان گفت محور اصلی ایجاد ضلع اجتماعی کانون خانواده است که هر چه این کانون در جامعه مستحکم‌تر باشد ما به تمدن سوق پیدا می‌کنیم.

معاون علوم انسانی دانشگاه آزاد درباره ضلع پنجم امام خمینی در اندیشه مقام معظم رهبری گفت: تنها قوه مجریه نیست درواقع نهادها و ساختارها که زیرمجموعه ولایتمداری هستند باید با محوریت آزادی، استقلال و عدالت شکل بگیرند. این در حالی است که باید به مردم آزادی میدان بدهند و مشارکت آنها را در حوزه‌های مختلف بپذیرند. به طور مثال در حادثه سیل غرب کشور اگر مردم حضور نداشته باشند دولت و نهادهای مختلف نمی‌توانند حجم عظیم این سیل را مدیریت کنند.

وی در پایان افزود: به عقیده من در مجموع گفتمان امام خمینی در اندیشه‌ مقام معظم رهبری اگر اضلاع پنجگانه کنار هم قرار بگیرند تمدن اسلامی شکل خواهد گرفت. البته باید به این نکته اشاره کنم که چهره تمدن بین‌المللی است زیرا وقتی پیشرفت کشور در حوزه‌های مختلف مانند علم و فناوری در جهان منتقل شود درواقع  تمدن شکل گرفته است. در پایان باید بگویم گفتمان رهبری استمرار گفتمان امام خمینی است.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=70999

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰