تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
1

امکان گسترش مناسبات تجاری ایران و آفریقا از طریق تهاتر کالا

  • کد خبر : 71221
  • 08 اردیبهشت 1398 - 5:09

به گزارش جمهوریت ; مدیر کل آفریقای وزارت امور خارجه اظهار کرد: قاره آفریقا در زمینه صادرات غیرنفتی یکی از مهم‌ترین و بهترین بازارهای صادراتی برای ایران است. مهدی آقا جعفری، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این موضوع گفت: علاوه بر این آفریقا می‌تواند نقش مهمی در تأمین بخشی از نیازهای ایران داشته باشد […]

به گزارش جمهوریت ;

مدیر کل آفریقای وزارت امور خارجه اظهار کرد: قاره آفریقا در زمینه صادرات غیرنفتی یکی از مهم‌ترین و بهترین بازارهای صادراتی برای ایران است.

مهدی آقا جعفری، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان این موضوع گفت: علاوه بر این آفریقا می‌تواند نقش مهمی در تأمین بخشی از نیازهای ایران داشته باشد و درواقع دو طرف می‌توانند با برنامه‌ریزی مناسب از ظرفیت‌های خوبی که وجود دارد از طریق تهاتر کالا مناسبات تجاری خود را گسترش دهند.

وی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران طی چهار دهه اخیر بهترین روابط را با کشورهای آفریقایی داشته است، افزود: در شرایط تحریم نیز تلاش داریم روابط خود را با کشورهای این قاره با استفاده از ظرفیت‌های متقابل به ویژه با حمایت از بخش خصوصی بیش از پیش توسعه دهیم.

آقاجعفری که در حاشیه مراسم روز ملی آفریقای جنوبی با خبرنگار ایسنا گفت‌وگو می‌کرد با بیان اینکه آفریقا بازار خوبی نیز برای صادرات خدمات فنی و مهندسی ایران است، تاکید کرد: هم اکنون شرکتهای ایرانی در زمینه‌های مختلف در اجرای پروژه‌های توسعه‌ای و زیرساختی در تعدادی از کشورهای آفریقایی حضور دارند.

وی اظهار امیدواری کرد که با برنامه‌ریزی مناسب از فرصتی که در آفریقا وجود دارد به نحو بهتری برای توسعه همکاری‌ها استفاده شود.

دستیار وزیر خارجه عدم شناخت صحیح متقابل میان ایران و آفریقا از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر را همچنان یکی از موانع مهم توسعه روابط با آفریقا عنوان کرد و افزود: برنامه‌هایی برای رفع این مانع در دست اقدام است و اگر بخواهیم روابط با آفریقا را به جایگاه واقعی آن برسانیم ناگزیر باید هر دو طرف نگاه سنتی که بعضاً به یکدیگر دارند را کنار بگذارند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره تعامل ایران با آفریقای جنوبی و اینکه سه سال پیش رئیس جمهور پیشین این کشور آفریقایی به تهران سفر کرد و آیا برنامه‌ای برای سفر مقامات عالی رتبه ایران به آفریقای جنوبی در نظر گرفته شده است؟ توضیح داد: آفریقای جنوبی از بهترین شرکا و متحدان ما در قاره آفریقا است. ما حامی مبارزات آزادی بخش مردم آفریقای جنوبی بوده‌ایم و بعد از آزادی این کشور از دست رژیم آپارتاید روابطمان را روز به روز با این کشور گسترش دادیم و هم اکنون نیز رابطه بسیار خوبی در زمینه‌های مختلف با این کشور داریم.

وی افزود: سه سال پیش معاون رئیس جمهور و رئیس جمهور آفریقای جنوبی به صورت جداگانه به تهران سفر کردند و در جریان این سفر توافقات مهمی بین دو کشور برای توسعه همکاری‌ها به خصوص در زمینه اقتصادی حاصل شد و اکنون بر اساس توافقات انجام شده گسترش روابط را پیگیری کرده‌ایم.

این دیپلمات ارشد کشورمان ادامه داد: سفر رئیس‌جمهور آقای روحانی به آفریقای جنوبی و نیز تعداد دیگری از کشورهای آفریقایی در سال جاری در دستور کار روابط با آفریقا قرار دارد و امیدواریم بتوانیم این سفر را در زمان مناسب آن برنامه ریزی و اجرا کنیم.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=71221

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰