تاریخ : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Tuesday, 23 April , 2024
2

آیا حذف تلگرام طلایی و هاتگرام توسط گوگل از گوشی کاربران به دلایل سیاسی است؟ (نظر سنجی)

  • کد خبر : 71603
  • 08 اردیبهشت 1398 - 22:34
آیا حذف تلگرام طلایی و هاتگرام توسط گوگل از گوشی کاربران به دلایل سیاسی است؟ (نظر سنجی)

به گزارش جمهوریت ; حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل پلی استور و گوشی‌های کاربران حسابی خبرساز شده است. اما آیا این اپلیکیشن‌ها واقعا جاسوسی کاربران را می‌کنند یا گوگل این تصمیم را به خاطر مسائل سیاسی گرفته است؟ با شرکت در نظرسنجی گجت نیوز به این سوال پاسخ دهید. نسخه های فارسی تلگرام […]

به گزارش جمهوریت ;

حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل پلی استور و گوشی‌های کاربران حسابی خبرساز شده است. اما آیا این اپلیکیشن‌ها واقعا جاسوسی کاربران را می‌کنند یا گوگل این تصمیم را به خاطر مسائل سیاسی گرفته است؟ با شرکت در نظرسنجی گجت نیوز به این سوال پاسخ دهید.

نسخه های فارسی تلگرام پس از فیلتر شدن این پیام رسان محبوب در ایران همچنان به فعالیت خود ادامه دادند و توانستند کاربران زیادی را به خود جذب کنند. با این حال همواره حرف و حدیث‌های زیادی درباره این نسخه‌ها از جمله تلگرام طلایی و هاتگرام به گوش می‌رسید. برخی افراد از فعالیت این برنامه‌ها با وجود فیلتر شدن نسخه اصلی تلگرام ناراضی بودند و بارها خبرهایی در مورد فرصت دادن به آن‌ها برای مستقل شدن از تلگرام منتشر شد و برخی افراد نیز این برنامه‌ها را ناامن می‌دانستند و مدعی جاسوسی کردن آن‌ها بودند و از سرقت اطلاعات کاربران حرف می‌زدند.

این بحث‌ها ادامه داشت تا این که به تازگی گوگل به دلایل امنیتی اقدام به حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از فروشگاه پلی استور و سپس از گوشی‌های کاربران کرد. گوگل به کاربران هشدار داد که اپلیکیشن‌های تلگرام طلایی و هاتگرام، بدافزار هستند و از کاربران جاسوسی می‌کنند.
حذف تلگرام طلایی

حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل پلی استور و گوشی‌های کاربران واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. این اقدام به صحبت‌های مربوط به جاسوسی بودن این اپلیکیشن‌ها صحه گذاشت و حتی وزیر ارتباطات در نخستین واکنش خود در صفحه توییتری خود نوشت که از مدت‌ها قبل گفته بود نسخه های فارسی تلگرام امن نیستند. اما اگر وزیر ارتباطات و مسئولان می‌دانستند که این برنامه‌ها ناامن هستند پس چرا جلوی آن‌ها را نگرفتند و حتی شایعاتی درباره این که سرورهایی را به این نسخه‌ها اختصاص داده بودند نیز به گوش می‌رسد که البته این شایعه‌ها هیچوقت تایید نشدند.

با این حال به نظر می‌رسد ماجرا به همین سادگی‌ها هم نیست. اول از همه این که آیا حذف بدون اجازه تلگرام طلایی و هاتگرام از گوشی‌های کاربران اقدام درستی بود. قطعا این عمل نقض حریم خصوصی کاربران محسوب می‌شود. آیا بهتر نبود گوگل فقط در این باره به کاربران هشدار می‌داد و تصمیم‌گیری را به خود آن‌ها واگذار می‌کرد تا این که بدون اجازه و اطلاع کاربر اقدام به حذف این برنامه‌ها کند. موضوع دیگر این که اگر تلگرام طلایی، هاتگرام و دیگر نسخه‌های فارسی تلگرام برنامه‌های جاسوسی هستند چرا گوگل زودتر دست به کار نشد و بعد از این همه مدت یادش افتاده که باید جلوی آن‌ها را بگیرد.

واکنش وزیر ارتباطات به حذف تلگرام طلایی و هاتگرام

از سوی دیگر در خبرها داشتیم که گوگل برنامه‌های ایرانی دیگری را هم همزمان با تلگرام طلایی و هاتگرام از فروشگاه اپلیکیشن خود حذف کرده است. محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همین رابطه روز گذشته در توییتی نوشت:

گزارش سازمان فناوری اطلاعات حاکی از آن است که حذف برنامه های ایرانی در سیستم عامل اندروید صرفا محدود به پوسته‌های یک پیام رسان نبوده است، بلکه برخی برنامه‌های کسب و کارهای ایرانی را نیز در برگرفته است. تروریسم اقتصادی آمریکا در حال تسری به اقتصاد فضای مجازی است.

آذری جهرمی در حالی از تروریسم اقتصادی آمریکا سخن گفته که پیش از آن ناامن و جاسوسی بودن تلگرام طلایی و هاتگرام را تایید کرده بود و پس از حذف این برنامه‌ها نوشته بود:

در دی ۹۶ گفتیم همه پوسته‌های فارسی تلگرام فاقد امنیت هستند و البته بر اساس جمع‌بندی مرکز ملی فضای مجازی عمل کردیم. اکنون ۱۲۷ پوسته غیر رسمی در کشور وجود دارد. با حذف دو تا از آن‌ها باید دید مدعیان داخلی و خارجی از بقیه و محل تامین بودجه آن‌ها خواهند گفت یا روزه سکوت خواهند گرفت.

با این حال این سوال پیش می‌آید که اگر حذف تلگرام طلایی و هاتگرام به دلیل جاسوسی بودن آن‌ها بوده، پس چرا برخی کسب و کارهای ایرانی دیگر هم از گوگل پلی استور حذف شده است. اقدام گوگل این احتمال را می‌رساند که موضوع ناامن و جاسوسی بودن این اپلیکیشن‌ها مطرح نبوده و ممکن است یک اقدام سیاسی به دلیل افزایش تنش‌ها بین ایران و آمریکا بوده باشد. پیش از این نیز شرکت اپل بارها اپلیکیشن‌های ایرانی را تحریم کرده بود و کسب و کارهای ایرانی از اپل استور حذف شده بودند. به این ترتیب ممکن است بار دیگر بحث تحریم در میان باشد و گوگل نیز رویه اپل را در پیش گرفته باشد.

حذف تلگرام طلایی

در پایان قصد داریم نظر شما را در این رابطه جویا شویم. به نظر شما حذف تلگرام طلایی و هاتگرام از گوگل و گوشی‌های کاربران اقدام درستی بود؟ آیا گوگل واقعا دلش به حال کاربران ایرانی سوخته و اپلیکیشن‌های ناامن را بدون اجازه از گوشی‌های کاربران حذف کرده یا این هم یک تصمیم‌گیری سیاسی بوده است؟ با شرکت در نظرسنجی زیر و همچنین با کامنت گذاشتن در زیر این مطلب به ما بگویید که نظر شما در این باره چیست.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=71603

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰