تاریخ : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 28 March , 2024
2

پلتفرم سیستم عامل بومی ایرانی آماده است

  • کد خبر : 72427
  • 10 اردیبهشت 1398 - 16:34
پلتفرم سیستم عامل بومی ایرانی آماده است

به گزارش جمهوریت ; معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تنها با تغییر مدیریت در فضای مجازی می‌توان زمین بازی را به نفع کسب و کارهای ایرانی تغییر داد، گفت: سیستم عامل بومی آماده جایگزینی با سیستم های آمریکایی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره پلتفرم سیستم عامل بومی ایرانی صحبت کنیم. حمید […]

به گزارش جمهوریت ;

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه تنها با تغییر مدیریت در فضای مجازی می‌توان زمین بازی را به نفع کسب و کارهای ایرانی تغییر داد، گفت: سیستم عامل بومی آماده جایگزینی با سیستم های آمریکایی است. در ادامه با ترنجی همراه باشید تا درباره پلتفرم سیستم عامل بومی ایرانی صحبت کنیم.

حمید فتاحی در گفتگو با خبرنگار مهر، در خصوص سیاست وزارت ارتباطات در مقابله با رویکردهای یکجانبه کشورهای خارجی در فضای مجازی و عدم مدیریت کشور بر این فضا، اظهار داشت: رویکرد شرکت‌های آمریکایی با ایران در حوزه فضای مجازی از جمله اپل و گوگل و اقدام به حذف اپلیکیشن ها و کسب و کارهای ایرانی از پلتفرم هایشان را ما به تروریسم اقتصادی تعبیر می‌کنیم و معتقدیم تنها زمانی می‌توانیم با این تروریسم مقابله کنیم که بتوانیم مدیریت این فضا را تغییر داده و در زمین خودمان بازی کنیم.

وی ادامه داد: تا زمانی که کسب و کارهای ایرانی در بستر سیستم عامل‌های آمریکایی فعال هستند، توقع هرگونه رفتار و اتفاقاتی از این دست، وجود دارد. اما هم اکنون برای مدیریت این فضا، در بخش وزارت ارتباطات و با همکاری مرکز تحقیقات مخابرات و سازمان فناوری اطلاعات ایران، موضوع راه اندازی سیستم عامل بومی را مجدد در دستور کار قرار دادیم و این مساله با جدیت بیشتری به جریان افتاده است.

سیستم عامل ایرانی

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه پلتفرم سیستم عامل بومی مدنظر آماده است و باید آن را با سیستم‌های فعلی آمریکایی که کسب و کارهای آنلاین ما روی آن قرار دارند جایگزین کنیم، خاطرنشان کرد: در این صورت زمین بازی در اختیار کسب و کارهای ایرانی قرار می‌گیرد و می‌توان آن را مدیریت کرد.

وی با اشاره به اقدام شبکه اجتماعی اینستاگرام در مسدودسازی حساب کاربری عده‌ای از فرماندهان سپاه، گفت: سیاست‌های وزارت ارتباطات در حوزه فضای مجازی و به طور خاص رویکرد ما در حوزه اپلیکیشن‌های پرکاربرد و شبکه‌های اجتماعی پر کاربر، به سیاست‌های کلی ابلاغی شورای عالی فضای مجازی مربوط می‌شود و به هر آنچه که از سوی این شورا مصوب و از سمت مرکز ملی فضای مجازی به وزارت ارتباطات ابلاغ شود، عمل می‌کنیم.

فتاحی با بیان اینکه وزارت ارتباطات در خصوص کلان فضای مجازی سیاست‌های ابلاغی مرکز ملی فضای مجازی را عمل می‌کند، افزود: تصمیم گیری در این حوزه با وزارت ارتباطات نیست و به طور خاص مذاکره و یا هر اقدام دیگری در مقابله با رفتارهای اینستاگرام، باید بر مبنای ابلاغ مرکز ملی فضای مجازی صورت گیرد که تاکنون نیز دستوری در این زمینه به وزارت ارتباطات تکلیف نشده است.

اندروید R

اندروید R

رئیس هیئت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر اینکه مصوبه‌ای که شامل حال فعلی اینستاگرام شود، به وزارت ارتباطات ابلاغ نشده است، گفت: اما نگاه وزارت ارتباطات و شخص وزیر ارتباطات به اقدام اینستاگرام در مسدودسازی صفحات ارزشی ما، حاکی از یک اقدام یک طرفه و نشان از عصبانیت دشمن بوده است. چرا که ما می‌توانستیم از این فضا در جهت رساندن پیاممان در عرصه بین الملل اقدام کنیم، اما این فضا مطلوب دشمن نبود. به همین دلیل پیرو قرار دادن نام سپاه پاسداران در لیست گروه‌های تروریستی و ایجاد هم بستگی و وحدت ملی مردم پس از این تصمیم، صفحات فرماندهان سپاه نیز از سوی دشمن مسدود شد.

معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه رویکرد مسدودسازی و سلبی دشمن در زمینه فضای مجازی، باعث افزایش تولید و گسترش محتوا در اثبات حقانیت سپاه شده است، گفت: در حالی که به دلیل این رویکردهای خصمانه و یکجانبه، بر صفحات افرادی که حافظ منافع کشور هستند اعمال محدودیت می‌شود، شاهد آن هستیم که در فضای اینستاگرام به راحتی فروش اسلحه و مواردی از جرم و جنایت ترویج می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر رویکرد سلبی برای مقابله با این فضا و مسدودسازی شبکه اجتماعی اینستاگرام نداریم.

فتاحی در مورد همکاری میان وزارت ارتباطات و ناجا برای دفع آفات فضای مجازی، نیز گفت: با جلسات متمرکزی که میان وزیر ارتباطات و فرماندهان ناجا در جریان است تا پایان هفته جاری به جمع بندی برای تهیه برنامه مدونی می رسیم تا بتوانیم به ناجا در مدیریت جرایم که به صورت عمومی در فضای مجازی صورت می‌گیرد، کمک کنیم.

به گزارش مهر، اقدامات آمریکا در مقابله با ایران در عرصه فضای مجازی روز به روز در حال افزایش است و حذف اپلیکیشن ها و کسب و کارهای ایرانی از بازارهای گوگل و اپل و نیز مسدودسازی صفحات کاربری ایرانیان در اینستاگرام و توئیتر نمونه بارز این اقدامات است.

این در حالی است که سوءاستفاده آمریکا از اعمال حاکمیت بر فضای مجازی، برای سایر کشورها نیز مسلم شده و دیگر دولت‌ها نیز به فکر مقابله با این روند افتاده اند. در ایران اما هنوز برنامه مدونی برای در اختیار گرفتن حق حاکمیت ملی در فضای مجازی اعلام نشده است.

نظر شما چیست؟ فکر می کنید سیستم عامل ایرانی محقق می شود؟ موضوعی که شرکت هایی مانند هواوی و پیش از آن، غول نرم افزاری دنیا یعنی مایکروسافت و حتی سامسونگ در آن شکست خورده اند!

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=72427

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰