تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
2

رویش ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی در آذربایجان‌غربی

  • کد خبر : 73091
  • 12 اردیبهشت 1398 - 13:09

به گزارش جمهوریت ; رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی در استان رشد می‌کنند. به گزارش ایسنا، عباسعلی روانلو افزود: ۱۳۶۰ گونه از گیاهان موجود کشور در این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود. رئیس […]

به گزارش جمهوریت ;

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: ۵۲۰ گونه از گیاهان دارویی در استان رشد می‌کنند.

به گزارش ایسنا، عباسعلی روانلو افزود: ۱۳۶۰ گونه از گیاهان موجود کشور در این استان می‌روید که ظرفیت مناسبی برای انجام مطالعات تحقیقاتی در زمینه گیاهان به شمار می‌رود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با بیان اینکه برداشت گیاهان خوراکی محلی همزمان با آغاز بهار و رویش این گیاهان در آذربایجان غربی آغاز شده است، اضافه کرد: افزون بر ۵۸۵ گونه گیاهی از مجموع گیاهان موجود در آذربایجان غربی در جزیره‌های دریاچه ارومیه می‌روید که پسته وحشی از جمله مهم‌ترین این گونه‌هاست.

روانلو افزود: ارس کوهی، درخت سقز و بادام کوهی از جمله شاخص‌ترین گونه‌های موجود در جزایر ۹ گانه دریاچه ارومیه است.

وی با اشاره به در حال انقراض بودن برخی از گونه‌های گیاهان، اظهار کرد: مطالعه بر روی ۱۲۰ گونه برای تعیین نوع پراکنش و مقدار موجود از آن در طبیعت انجام شده که۷۵ مورد از آنها به اتمام رسیده است.

روانلو با تاکید بر اینکه رویشگاه برخی از گیاهان به طور خاص شناسایی شده است، ادامه داد: ۶۰ گونه از گیاهان شناسایی شده در این استان از جمله بیزه، اله گز، نعناع کوهی، ریواس، کنگر و ثعلب بومی منطقه است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی با اشاره به اینکه بیزه در تهیه پنیر کاربرد دارد و نعناع کوهی نیز به عنوان چاشنی غذا استفاده می شود، ادامه داد: گزارش‌هایی مبنی بر قاچاق برخی از این گیاهان از مرزهای این استان به کشورهای همسایه نیز دریافت شده است.

وی گفت: کشت گیاهان دارویی در فضاهای سبز شهری را می توان برای فرهنگ سازی در استفاده از این گونه‌ها در دستور کار قرار داد.

روانلو افزود: این گیاهان اغلب نیاز کمتری به آب و مراقبت دارد ولی باید فرهنگ استفاده از آنها نهادینه سازی شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان غربی گفت: رزماری، اسطخودوس، انواع زنبق، انواع آویشن و نسترن از جمله گیاهانی است که قابلیت کشت دارد.

به گزارش ایسنا؛ از مجموع ۸۰۰۰ گونه گیاهی کشور، آذربایجان غربی ۱۳۶۰ گونه را در خود جای داده ودرموزه هرباریوم بیش از  ۱۱ هزار نمونه موجود است.

گیاهان دارویی خوراکی محلی آذربایجان غربی شامل شنگ، گندله، قازیاغی، دوه دابانی، آویشن، کهلک اوتی، نعناع کوهی، گول اقا، مزره کوهی، کنگر، ریواس، اوه لیک، سالمانجا، اسفناج دشتی و بولاغ اوتی و چندین نمونه دیگر است.

گیاهان خوراکی محلی با داشتن انواع ویتامین ها، آنتی اکسیدان، کلسیم و فسفر دارای خاصیت های درمانی از جمله تقویت سیستم گردش خون، سیستم گوارشی، درمان یبوست، تنظیم قند خون و کاهش چربی، افزایش اشتها و بهبود زخم های معده است.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=73091

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰