تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
1

باید توانمندی نیروی کار را در تشکل‌ها تقویت کنیم/ تقاضا برای کارگران و کارکنان با مهارت بالا در حال افزایش است

  • کد خبر : 73101
  • 12 اردیبهشت 1398 - 13:09
باید توانمندی نیروی کار را در تشکل‌ها تقویت کنیم/ تقاضا برای کارگران و کارکنان با مهارت بالا در حال افزایش است

به گزارش جمهوریت ; شریعتمداری گفت: در آینده بخش عمده نیروی کار را بخش خصوصی استخدام می‌کند و البته این به معنای بی‌توجهی دولت به مسایل نیروی کار نیست. به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در همایش ملی آینده کار که در محل مجموعه فرهنگی ورزشی سالن تلاش برگزار […]

به گزارش جمهوریت ;

باید توانمندی نیروی کار را در تشکل‌ها تقویت کنیم/ تقاضا برای کارگران و کارکنان با مهارت بالا در حال افزایش است

شریعتمداری گفت: در آینده بخش عمده نیروی کار را بخش خصوصی استخدام می‌کند و البته این به معنای بی‌توجهی دولت به مسایل نیروی کار نیست.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد شریعتمداری (وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی) در همایش ملی آینده کار که در محل مجموعه فرهنگی ورزشی سالن تلاش برگزار شد، اظهار داشت: با ورود فناوری‌هایی چون اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی رشد اقتصادی و ابزارهای هوشمند و انواع و اقسام فناوری‌های نوین شاهد تحولات مهمی در کشور خواهیم بود که شکل کار را در آینده به چالش خواهد کشید و پرسش‌هایی را در مورد چگونگی بازار کار آینده مطرح می‌کند.

وی افزود: آقای خدایی به درستی اشاره کرد که  زیرساخت‌های حقوقی مدیریت بر بازار کار و نهادهای آن در آینده بسیار اهمیت دارد.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه شایستگی شرایط کار یکی از سوالات برای آینده ما خواهد بود، تصریح کرد: نیروی کار با فرصت‌های شغلی محدودتری در آینده مواجه خواهند شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر لزوم در دستور کار قرار دادن، معیشت و رفاه عدالت محور، گفت: ما منافع مردم را در خط مقدم تلاش‌های خود قرار می‌دهیم و برای مواجهه با چالش‌هایی در حوزه سیستم‌های تامین اجتماعی و بسترهای آموزشی رو به رو خواهیم بود. این‌ها اصلاحاتی نوآورانه است که باید مورد توجه قرار بگیرد. سیاست‌های عمومی باید با پرورش نوآوری ایجاد نوآوری و توانمند ساختن مردم شرایط را به گونه‌ای فراهم کند که آن‌ها خود را با این تغییرات منطبق کنند.

او ادامه داد: محیط کار ایمن باید مورد توجه قرار بگیرد. باید به نحوی مسائل را پوشش بدهیم که تاب‌آوری اجتماعی جزو مسایل مهم و مورد توجه باشد.

شریعتمداری با تاکید بر اینکه باید توانمندی نیروی کار را در تشکل‌هایشان تقویت کنیم، گفت: چالش‌های بازار کار در آینده بیشتر مورد توجه خواهد بود. با افزایش اتوماسیون و رباتیک شدن خیلی از مشاغل در معرض خطر نابودی هستند و انواع جدیدی از مشاغل را در آینده شاهد خواهیم بود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: مجمع جهانی اقتصاد بر این باور است که ۶۵ درصد از کسانی که امروز مشغول تحصیل هستند، در آینده در مشاغلی کار خواهند کرد که قبلا وجود نداشته‌اند. امروز شرایط کار به شدت در حال تغییر است.

وی افزود: از یکسو تقاضا برای کارگران و کارکنان با مهارت بالا در حال افزایش است، از سوی دیگر کارگران با مهارت پایین به شدت آسیب‌پذیر شده‌اند. ما با اطمینان از اینکه نیروی کار کم‌مهارت را با توسعه مهارت‌ها به این بازار متصل کنیم، باید پیش برویم.

شریعتمداری تصریح کرد: تقویت مشارکت بخش خصوصی و طراحی و ارائه چنین مهارت‌هایی ضروری است. بخش خصوصی به عنوان موتور رشد، برای ایجاد ظرفیت و دانش می‌تواند تا آموزش‌های لازم را انجام دهد.

شریعتمداری گفت: در آینده بخش عمده نیروی کار را بخش خصوصی استخدام می‌کند و البته این به معنای بی‌توجهی دولت به مسایل نیروی کار نیست.

وی با تاکید بر لزوم توجه به آموزش‌های تقاضا محور خاطرنشان کرد: زمان آن گذشته که نظام‌های آموزشی را بتوان بدون مشارکت و نیازهای بخش خصوصی ارائه کرد. منظور ما از مهارت، تنها مهارت‌های فنی و سخت نیست؛ بلکه مهارت‌های ارتباطی نیز باید افزایش یابد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نهضت مهارت‌آموزی و مهارت‌افزایی نیازمند ایجاد یک اکوسیستم جامع مهارت و کارآفرینی در کشور است تا همکاری نزدیکی میان همه بخش‌های خصوصی، عمومی و جامعه مدنی ایجاد کند؛ همچنین حکمرانی بازار کار باید مورد توجه ما قرار بگیرد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=73101

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰