تاریخ : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳ Thursday, 18 April , 2024
8

فروش ۴ میلیارد دلاری تسلیحات به اعراب توسط فرانسه

  • کد خبر : 741
  • 13 تیر 1397 - 9:09
فروش ۴ میلیارد دلاری تسلیحات به اعراب توسط فرانسه

براساس گزارش دولت فرانسه که امرروز (چهارشنبه) منتشر می شود، مجموع صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی پاریس در سال ۲۰۱۷ به هفت میلیارد دلار رسید که صادرات آن در آن زمان به کشورهای خاورمیانه، حدود یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار بود. پاریس که از بزرگ ترین صادرکنندگان سلاح در جهان به شمار می رود، […]

براساس گزارش دولت فرانسه که امرروز (چهارشنبه) منتشر می شود، مجموع صادرات تسلیحات و تجهیزات نظامی پاریس در سال ۲۰۱۷ به هفت میلیارد دلار رسید که صادرات آن در آن زمان به کشورهای خاورمیانه، حدود یک میلیارد و ۹۴۰ میلیون دلار بود.

پاریس که از بزرگ ترین صادرکنندگان سلاح در جهان به شمار می رود، در تلاش است با افزایش فروش شناورهای جنگی، تانک و توپخانه به کشورهای امارات، عربستان و مصر به نقطه اتکای کشورهای منطقه خاورمیانه در تامین سلاح تبدیل شود.

شرکت های بزرگ نظامی فرانسوی از جمله ‘داسو’ و ‘تالیس’، اخیرا قراردادهای عظیم فروش تسلیحات به کشورهای حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان، امارات و قطر امضا کردند.

براساس گزارش ‘موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم’، فرانسه پس از آمریکا و روسیه رتبه سوم بزرگ ترین صادر کننده تسلیحات در جهان را دارد.

برخلاف دیگر کشورها، روند صدور تسلیحات در فرانسه به مجوز پارلمانی نیاز ندارد، بلکه این کار با تایید کمیته ای مرکب از نخست وزیر و وزارت خانه های خارجه، دفاع و اقتصاد انجام می شود .

همزمان با انتشار این گزارش دولت فرانسه، سازمان های حقوق بشری و برخی از نمایندگان مجلس این کشور از مکرون خواستند، فروش تسلیحات به کشورهای عضو ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان علیه یمن را کاهش دهد.
همچنین سازمان های حقوق بشری مردم نهاد از جمله اتحادیه بین المللی حقوق بشر روز دوشنبه (۱۱ تیرماه) پاریس و برخی شرکت های تسلیحاتی فرانسوی را متهم کردند در اقدامات سرکوب گرایانه دولت ‘عبدالفتاح السیسی’ رئیس جمهوری مصر علیه گروه های مخالف در پنج سال گذشته نقش داشته است.

گروه های مدافع حقوق بشری فرانسوی اردیبهشت ۹۷ نیز خواستار توقف فروش سلاح فرانسوی به عربستان و امارات متحده عربی شدند و اعلام کردند، موضوع فروش سلاح را به عالی ترین مرجع قضائی در فرانسه ارجاع می دهند.

با وجود مخالفت شدید مردم، سازمان های مستقل حقوق بشری فرانسه نسبت به فروش سلاح به ائتلاف عربی،مکرون فروردین ماه ۹۷ در جریان سفر رسمی سه روزه محمد بن سلمان ولیعهد عربستان به پاریس، از فروش سلاح به این ائتلاف دفاع کرده بود.

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

 

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=741

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰