تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
9

حواشی شنبه آخر بازنشستگی!/ قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان چقدر اجرا شده است؟!

  • کد خبر : 7466
  • 23 آبان 1397 - 9:36
حواشی شنبه آخر بازنشستگی!/  قانون ممنوعیت به کارگیری بازنشستگان چقدر اجرا شده است؟!

به گزارش جمهوریت؛  یک ماه و ۲۶ روز از ابلاغ این قانون به دستگاه های اجرایی می گذرد و تنها چهار روز دیگر فرصت باقی است تا بازنشسته ها پست خود را ترک کنند و جای خود را به جوانان تازه نفس بدهند. همزمان با ابلاغ این قانون، مقامات وزارت ورزش و جوانان شمار رئیسان […]

به گزارش جمهوریت؛  یک ماه و ۲۶ روز از ابلاغ این قانون به دستگاه های اجرایی می گذرد و تنها چهار روز دیگر فرصت باقی است تا بازنشسته ها پست خود را ترک کنند و جای خود را به جوانان تازه نفس بدهند.

همزمان با ابلاغ این قانون، مقامات وزارت ورزش و جوانان شمار رئیسان بازنشسته فدراسیون ها را ۱۲ نفر عنوان کردند که تاکنون روسای فدراسیون های ناشنوایان، سه گانه، قایقرانی، جودو، چوگان و هندبال از سمت خود استعفا کردند و «بهرام شفیع» رئیس فدراسیون هاکی نیز از دنیا رفت تا هفت رئیس پست خود را ترک کرده باشند.

روسای فدراسیون های فوتبال، والیبال، ورزشهای رزمی، کاراته و ورزش های همگانی هم در میان بازنشستگان نام برده می شوند اما هنوز پست خود را ترک نکرده اند.

برخی از این رئیسان با لابی های متعدد کماکان تلاش دارند تا مدارکی ارائه دهند که پست خود را حفظ کنند. یکی از این افراد «مهدی تاج» رئیس فدراسیون فوتبال است که با ۲۰ سال سابقه و پیش از موعد خود را بازنشسته کرد.

وی تا پیش از ابلاغ این قانون، همانند سایر بازنشسته ها قانون را جدی نگرفته بود اما با اجرای آن یادش افتاد تا بعد از مدت‌ها پیگیری، مدارک جانبازی خود را تکمیل کند تا بتواند در فدراسیون ماندگار شود. اما وقتی تلاش وی از این مسیر بی نتیجه ماند راه دیگری را در پیش گرفت تا با استفاده از ماده قانونی اعاده به کار بتواند پست خود را حفظ کند.
اما آن دسته از مدیرانی می توانند از این ماده استفاده کنند که اخیرا درخواست بازنشستگی پیش از موعد داده باشند، در حالی که وی سال ها پیش بازنشسته شده بود.
در پیش گرفتن راه های گریز تاج از این ماده قانونی در عمل مغایر با اظهارات اخیرش است که گفته بود هیچ فردی فراتر از قانون نیست، اجرای قانون برای همه لازم است و اگر براساس قانون فدراسیون دستگاه دولتی محسوب شود، مصوبه مجلس شورای اسلامی اجرایی خواهد شد. اما در لفافه یادآوری می کند که «البته فدراسیون فوتبال موظف به اجرای اساسنامه خود است.»

تاج در حالی از این حربه استفاده می کند که اساسنامه فدراسیون نه تنها مصوبه هیات دولت را ندارد بلکه به تایید فیفا هم نرسیده است.

وی در اقدامی عجیب و به اتفاق اعضای هیات رئیسه فدراسیون فوتبال که بخش اعظم آنها نیز در زمره بازنشسته ها قرار دارند، نامه ای را به وزارت ورزش ارسال کرد تا موضع رسمی اش را درباره دولتی بودن یا نبودن فدراسیون اعلام کند و جالب تر از آن رایزنی هایی با مقامات ارشد بین المللی فوتبال در تهران هم داشته است.

در حالی که رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست اخیر اعضای هیات رییسه فدراسیون فوتبال در بهارستان آب پاکی را روی دست فدراسیون ریخت و به طور صریح اعلام کرد که فدراسیون فوتبال از موسسات عمومی غیردولتی است و این فدراسیون با توجه به استفاده از منابع عمومی دولت مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان می شود.

درحالی که نه تنها وی بلکه «علی کفاشیان»، « محمدرضا ساکت» نایب رئیس و دبیرکل، «عبدالکاظم طالقانی» عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال و «حید بهاروند» رئیس سازمان لیگ باید تا شنبه فدراسیون را ترک کنند ناگهان کنفدراسیون فوتبال آسیا در بیانیه ای اعلام کرد که اگر استقلال این فدراسیون خدشه دار شود، فوتبال ایران تعلیق خواهد شد.
اما «محمد صادق فرجی» رئیس فدراسیون کاراته هم که در زمره یکی از ۱۲ رئیس بازنشسته فدراسیون ورزشی قرار دارد، راه تاج را درپیش گرفت.

وی که با ۲۵ درصد جانبازی خود زودتر از موعد بازنشسته شد، فکر می کرد با استفاده از ماده قانونی اعاده به کار می تواند کماکان در پست خود باقی بماند که گویا به دربسته خوده است و راهی جز ترک پست ندارد.

البته این داستان به همین اقدامات ختم نمی شود. برخی از این رئیسان بازنشسته از فدراسیون‌های جهانی خود خواسته‎اند که در صورت اجرایی شدن این قانون، فدراسیون مربوطه در ایران و در راس آنها وزارت ورزش و جوانان را تحت فشار قرار بدهند. این افراد حتی در مکاتبات خود با فدراسیون‎های جهانی، چنین امری را مصداق دخالت مستقیم دولت در امور فدراسیون‎ها اعلام کرده و از مراجع جهانی اعمال فشار و حتی تهدید به تعلیق را خواستار شدند.

«احمد ضیایی» رئیس پرحاشیه و بازنشسته فدراسیون والیبال یکی از این افراد است. وی که تا دیروز یار دیرینه معاون توسعه ورزش قهرمانی بوده، گویا علاقه ای به ترک سمت خود ندارد و برای حفظ ریاست به مجامع بین المللی متوسل شده است تا بلکه وزارت ورزش را در اجرای این قانون بر سر دوراهی قرار دهد.

البته این بازنشستگی تنها محدود به رئیسان فدراسیون ها نیست بلکه دو معاونت وزارت ورزش را هم شامل می شود.

«محمدرضا داورزنی» معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه ایی در گفت و گوی اخیر از «فریبا محمدیان» معاون امور ورزش زنان به عنوان بازنشسته نام برد و این را هم گفت، گزینه دیگری نیز در زمره بازنشسته هاست که اجازه دهید نام وی را نبرم، زیرا این فرد از قانونی استفاده می کند که شاید بتواند در سمت خود باقی بماند و البته هنوز اعلام نشده است. به نظر می رسد تلاش ها تا لحظه آخر ادامه دارد.

همه منتظرند سایر فراد بازنشسته هم به قانون تمکین کنند و با ترک پست های خود اجازه دهند نیروی انسانی جوان وارد گردش نخبگان ورزش کشور شود. از طرفی می توان از ظرفیت و توانمندی بازنشسته ها که در لایه های متعدد مدیریتی نقش آفرینی کردند، بهره جست.

باید دید با توجه به اینکه وزارت ورزش و جوانان تاکید دارد باید به قانون تکمین شود، آیا تا شنبه همه بازنشسته ها پست خود را ترک خواهند کرد؟

 

منبع: ایرنا

 

انتهای پیام/

 

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=7466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰