تاریخ : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳ Tuesday, 16 April , 2024
4

آیت‌الله اعرافی:حوزه باید محور راهبری معنویت و فکر دینی در جامعه باشد

  • کد خبر : 75491
  • 12 خرداد 1398 - 11:34

به گزارش جمهوریت ; مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: خودبسندگی باعث می‌شود که افراد نخبه از رشد و پیشرفت بازبمانند. به گزارش ایسنا، آیت‌الله اعرافی شامگاه شنبه در دیدار با نخبگان حوزه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد گفت: بحث اخلاق نخبگی و ممتاز بودن و همچنین قدرت‌های ذهنی و استعدادهای شخصیتی یک مقوله خاص […]

به گزارش جمهوریت ;

مدیرحوزه‌های علمیه کشور گفت: خودبسندگی باعث می‌شود که افراد نخبه از رشد و پیشرفت بازبمانند.

به گزارش ایسنا، آیت‌الله اعرافی شامگاه شنبه در دیدار با نخبگان حوزه که در مرکز مدیریت حوزه برگزار شد گفت: بحث اخلاق نخبگی و ممتاز بودن و همچنین قدرت‌های ذهنی و استعدادهای شخصیتی یک مقوله خاص است که باید در این زمینه آسیب‌ها و چالش‌های فرزانگی را بدانیم؛ در این عرصه ممکن است آسیب‌هایی پیش پای نخبگان قرار گیرد. یکی از آسیب‌های مهم فرزانگی و برتری در هوش شخصیتی و ارتباطی، آن است که انسان از این نعمت غافل باشد که اگر از عنایتی که خداوند به ما داشته است غفلت کنیم قطعاً سقوط می‌کنیم و به عجب دچار می‌شویم؛ در این نعمت الهی، خانواده و جامعه نیز نقش آفرین بوده است که نباید از این مسائل نیز غفلت کنیم. خودبسندگی باعث می‌شود که افراد نخبه از رشد و پیشرفت بازبمانند؛ در زندگی خود بارها دیده ام که استعدادهای بالایی که به خودبسندگی دچار شدند از استعدادهای متوسط با همت بسیار عقب تر هستند. اگر کسی دارای استعداد بود باید بداند که استعداد، جای کار را نمی‌گیرد و رشد او نیازمند رشد در همه ابعاد و به شکل متوازن است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در خصوص راهپیمایی روز قدس نیز عنوان کرد: در روز قدس با عنایات و هدایت‌های الهی و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همت بلند مردم ایران، شاهد خلق حماسه‌ای دیگر در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی بودیم.

وی افزود: در چهل سالگی انقلاب با بی‌رحمانه‌ترین هجمه‌های دشمنان مواجه هستیم، تهدید، تحریم، عهدشکنی و هزینه‌های میلیاردی نوکران استکبار در منطقه نمونه‌هایی از دشمنی با انقلاب اسلامی است که در چهل سالگی انقلاب شاهد آن هستیم. اینکه یک ملت با شور و انگیزه سرشار در ایران و جریان‌های گوناگون در جهان وارد عرصه روز قدس شوند، یک پدیده شگفت انگیز بود و باید در قبال این مردان و زنان سپاسگزار باشیم.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: خوشبختانه امروز شاهد شکل گیری یک شبکه مقاومت و اندیشه اسلام ناب در جهان هستیم، جریان‌های تند وابسته به استعمار شکست خوردند و مزدوران فعلی نیز در آستانه شکست‌های سنگین‌تر خواهند بود.

آیت‌الله اعرافی اظهار کرد: در این دوره شورای عالی و مدیریت حوزه علمیه، بر اساس پروژه‌هایی که در پیش بود، حرکت نوینی در زمینه سامان گیری و آسیب شناسی مسائل کلان حوزه انجام شد؛ تمام طرح‌ها و ایده‌ها نیز تجمیع و مورد مطالعه قرار گرفت؛ ایده‌ای مجمع نمایندگان و مطالبات رهبری و هزار ایده نیز از تماس‌ها و مکاتبات تجمیع شد؛ همچنین آسیب شناسی نیز به شکل اجمالی انجام شد و مباحثی که از گذشته طراحی شده بود و مباحثی که در این دوره پی گرفته شده است، بررسی شد.

وی گفت: بر اساس چشم انداز مصوب، مجموعه نظامات حوزه، انجام پذیرفت و ۱۰۰ تا ۲۰۰ پروژه در این زمینه مصوب شد و برنامه ۵ ساله با هدف گیری ۱۴۱۴ تنظیم شد.

مدیر حوزه‌های علمیه با اشاره به تنگناهای بودجه حوزه بیان کرد: عمده بودجه حوزه در مسیر مسائل عادی و روتین انجام شده است و این طرح‌ها در دل فعالیت‌های جاری و یا به شکل جهادی انجام شده است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: از مجموع اسناد جامع حوزه عبور کردیم که همه آنها قابل اصلاح و تجدید نظر است ولی در ذیل همه این طرح‌ها، طرح‌های مختلفی نیز تدوین شده است که از جمله آن می‌توان به نظام کارویژه های روحانیت، آمایش نسبی در نهادهای به کارگیرنده حوزه، درختواره رشته‌ها اشاره کرد که متصل به یک منظومه هدفمند است.

وی گفت: امروزه بهتر از گذشته می‌توان حوزه را نقد کرد زیرا نظامات جامعی را پیش روی داریم که قابل رؤیت و نقد است؛ همچنین نظامات دیگر حوزه قابل نقد و اصلاح است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: ده‌ها برنامه به رغم فقدان هرنوع بودجه خاص در حوزه کلید خورده و در حال انجام است که از جمله آنها می‌توان به شکل گیری گروه‌های علمی، واسپاری پایان نامه به گروه‌های علمیه، مصاحبه‌های علمی و امتحانات شفاهی، نهایی شدن سامانه تقریر، طرح هدایت علمی تربیتی اشاره کرد؛ بنده بیش از برخی سنتی‌ها از سنن حوزوی دفاع می‌کنم و در طرح هدایت علمی به دنبال خروج از فضای علمی غیر سنتی در حوزه است.

آیت الله اعرافی تصریح کرد: ضمن حفظ سنن حوزوی باید از تجارب علمی در دنیا استفاده کنیم؛ در خصوص استان‌ها اقدامات مختلفی انجام شده است؛ ده‌ها طرح آماده در حوزه وجود دارد که نیازمند کمک و حمایت است.

مدیر حوزه‌های علمیه بیان کرد: شکل گیری کانال و شبکه ویژه نخبگان موضوعی است که قطعاً مورد توجه قرار می‌گیرد؛ هدایت علمی ویژه استعدادهای برتر با نگاه اجرایی مرتبط به حوزه باید آغاز شود؛ باید هسته راهبری مسائل نخبگانی در محدوده مرکز مدیریت ایجاد شود.

آیت‌الله اعرافی گفت: کانون‌های نخبگانی باید در حوزه شکل گیرد؛ مجموعه استعدادهای برتر باید در بیش از ۱۰ حوزه دسته بندی شوند؛ همچنین باید طرح جامعی در این زمینه شکل گیرد.

وی گفت: راه‌های تدریس نخبگان باید در معاونت آموزش در پیش گرفته شود و معاونت آموزش نیز باید راه‌هایی را جهت آماده سازی و فعال شدن نخبگان طراحی کنند؛ برگزاری نشست‌های سالانه با حضور نخبگان نیز از نکات جدی است که باید همه ساله برگزار شد.

وی عنوان کرد: علی رغم مشکلات مالی، برنامه‌های کلان و خرد حوزه با روحیه جهادی و طلبگی به پیش رفته است و باید تمام برنامه‌های بعدی را نیز با این روحیه دنبال کرد.

آیت‌الله اعرافی بیان کرد: حوزه باید محور راهبری معنویت و فکر دینی در جامعه باشد؛ یکی از رنج‌های همه روزه بنده آن است که از جایگاه راهبری و حرکت آفرینی در عرصه ترویج و تبلیغ و تولید فکر و اندیشه فاصله داریم که باید این فاصله پر شود؛ حوزه ما دستاوردها و سرمایه‌های بی بدیلی دارد که نباید در اظهار نظرها و قضاوت‌ها مورد غفلت واقع شود؛ در ضمن، باید نقدها را هم قبول کرد و نسبت به رفع آنها تلاش کرد.

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=75491

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰