تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
12

قیمت سکه و ارز تا کجا کاهش می یابد؟

  • کد خبر : 7858
  • 05 آذر 1397 - 10:40
قیمت سکه و ارز تا کجا کاهش می یابد؟

به گزارش جمهوریت ؛ در اولین روز هفته جاری، سکه با کاهش محسوس قیمت، به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله شد. در عین حال سکه بهار ازادی طرح قدیم نیز به قیمت سه میلیون و ۷۵۱ هزار توان فروخته شد. بیشتر بخوانید: قیمت سکه از مرز ۵ میلیون تومان هم گذشت! امروز […]

به گزارش جمهوریت ؛ در اولین روز هفته جاری، سکه با کاهش محسوس قیمت، به بهای ۳ میلیون و ۹۷۰ هزار تومان معامله شد. در عین حال سکه بهار ازادی طرح قدیم نیز به قیمت سه میلیون و ۷۵۱ هزار توان فروخته شد.

بیشتر بخوانید:

امروز صرافان هر قطعه سکه را بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان کمتر از این قیمت خریداری می کردند. همین مساله و ترس از  تداوم ریزش قیمت ها سبب شده است کسانی که به قصد سرمایه گذاری سکه خریده بودند. در انتظار تبدیل ان به نقدینگی در بهترین زمان ممکن به سر می بردند، سکه های خود را وارد بازار کنند. این وضعیت در بازار ارز نیز به چشم می خورد.

رییس اتحادیه فروشندگان و سازندگان طلا و جواهرات تهران نیز روند رو به کاهش قیمت ارز را تایید و اعلام کرد این روند در آینده نیز تداوم خواهد داشت.

ابراهیم محمد ولی افزود: امروز مانند هفته گذشته قیمت طلا و سکه با کاهش روبرو شد و پیش‌بینی می‌شود همچنان این روند کاهشی ادامه داشته باشد حتی اگر در مقطعی نوسانات قیمت را شاهد باشیم، بازار کاهش قیمت و ارزانی را تجربه می‌کند.

امروز در بازار نیم سکه دو میلیون و ۳۱ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۱۷۱ هزار تومان و سکه گرمی ۶۵۴ هزار تومان در بازار امروز معامله شد.

هر گرم طلای ۱۸ عیارنیز ۳۶۲ هزار و ۲۰۰ تومان فروخته می‌شود. همچنین قیمت اونس جهانی طلا نیز بدون تغییر ۱۲۲۳ دلار است.امروز قیمت یورو مسافرتی امروز در بانک‌ها حدود ۱۳ هزار و ۶۰۰ تومان عرضه می‌شود که نسبت به هفته گذشته حدود ۵۰۰ تومان کاهش قیمت داشته است.

شعب ارزی بانک‌ها در صورت تکمیل بودن مدارک مسافران، تا ۵۰۰ یورو برای سفر به کشورهای همسایه و مشترک‌المنافع و تا سقف ۱۰۰۰ یورو به سایر کشورها ارائه می‌کنند که نرخ آن در شعب ارزی بانک‌ها ۱۳ هزار و ۶۷۷ تومان است. این نرخ امروز نسبت به هفته گذشته حدود ۵۰۰ تومان کاهش داشته است.

همچنین تا ساعت ۱۳ امروز (۳ آذر)، نرخ خرید دلار با کاهش نسبت به هفته گذشته در شعب ارزی بانک‌ها به ۱۱ هزار و ۵۷۸ تومان رسید. از سوی دیگر، نرخ خرید یورو در شعب ارزی بانک‌ها نیز نسبت به روز گذشته با کاهش همراه شد و بانک‌ها امروز هر یورو را ۱۳ هزار و ۱۳۳ تومان خریداری می‌کنند. نرخ خرید هر پوند انگلیس نیز در بانک‌ها ۱۴ هزار و ۸۵۸ تومان اعلام شده است. این در حالی است چهارشنبه هفته گذشته نرخ خرید دلار در بانک‌ها ۱۱ هزار و ۹۳۶ تومان و یورو حدود ۱۳ هزار و ۵۷۹ تومان بوده است.

عرضه ارز در نیما افزایش یافت

هفته گذشته در پی تایید رییس کل بانک مرکزی مبنی بر الزام تمامی صادرکنندگان به وارد کردن ارز حاصل از صادرات غیر نفتی به سامانه نیما، امروز در اولین روز هفته میزان عرضه ارز افزایش محسوسی را تجربه کرد.

این تاکید هر چند مخالفت برخی صادرکنندگان را در پی داشت. اسدالله عسگرداولادی صادر کننده با سابقه و عضو اتاق بازرگانی رسما تاکید کرد این روند می تواند موجبات صفر شدن صادرات غیر نفتی را به همراه بیاورد اما بانک مرکزی تاکید دارد از اجرای این سیاست عقب نخواهد نشست.

در عین حال لاهوتی، رییس کمفدراسیون صادرات نیز می گوید: دولت می‌خواهد ارز حاصل از صادرات را رصد کند و ما هم معتقدیم اکنون شرایطی حاکم است که دولت باید این کار را انجام دهد؛ چراکه این ارز نباید در خروج سرمایه و قاچاق به کار گرفته شود. ما هم با بانک مرکزی در این زمینه همراه هستیم، اما معتقدیم در مکانیزم اجرایی شیوه‌های بازگشت ارز صادرات، این روش‌ها شدنی نیست. در حال حاضر شرکت‌های کوچک و متوسط صادراتی قادر به دریافت وجه صادرات نیستند؛ بلکه می‌توانند ارز را تنها به یک واحد تولیدکننده که کالا به ایران می‌فروشد، توسط خریدار حواله کنند. به اعتقاد ما، روش‌های بهتری برای بازگشت ارز صادراتی وجود دارد؛ ضمن اینکه رئیس کل بانک مرکزی هم در مصاحبه چهارشنبه شب خود اشاره کرد که باید بازار دوم تعمیق و واقعی شود؛ یعنی نرخ ارز در سامانه نیما و بازار آزاد یکسان باشد یا حداقل فاصله کمی داشته باشد.

به نظر می رسد بخشنامه بانک مرکزی در این حوزه به محلی برای اختلاف میان صادرکنندگان و بانک مرکزی تبدیل شده است. سرانجام این اختلاف نظر روند حرکت بازار ارز و سکه را در روزهای آتی روشن می کند.

بیشتر بخوانید:

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=7858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰