تاریخ : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 19 April , 2024
2

درخواست دانشجویان فیزیک رازی کرمانشاه از وزیر علوم

  • کد خبر : 80854
  • 11 تیر 1398 - 8:01

به گزارش جمهوریت ; دانشجویان فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه در نامه‌ای اعتراضی به وزیر علوم، خواستار احیای تحصیلات تکمیلی و اختصاص بودجه برای رشته‌ی فیزیک در این دانشگاه شده‌اند. متن این نامه که نسخه‌ای از آن به انصاف نیوز ارسال شده در پی می‌آید: باسمه تعالی وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر […]

به گزارش جمهوریت ;

دانشجویان فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه در نامه‌ای اعتراضی به وزیر علوم، خواستار احیای تحصیلات تکمیلی و اختصاص بودجه برای رشته‌ی فیزیک در این دانشگاه شده‌اند.

متن این نامه که نسخه‌ای از آن به انصاف نیوز ارسال شده در پی می‌آید:

باسمه تعالی

وزارت محترم علوم، تحقیقات و فناوری جناب آقای دکتر منصور غلامی

سلام علیکم

موضوع: درخواست احیای تحصیلات تکمیلی و اختصاص بودجه برای رشته‌ی فیزیک در دانشگاه رازی

همان گونه که از نامش پیداست علوم پایه را می‌توان آغازگر علم، پایه و بنیان تمامی شاخه‌های دانش بشری دانست. همانقدر که سرمایه‌گذاری و توجه به این علوم سبب پیشرفت علوم مهندسی و تولید علم در هر کشور می‌شود به همان اندازه بی‌توجهی به آن لطمات جبران ناپذیری بر پیکره‌ی نظام علمی وارد.

چنانکه مستحضر هستید گروه فیزیک دانشگاه رازی کرمانشاه در سال تحصیلی پیش رو، در اقدامی غیر معمول و ناعادلانه و در اعتراض به کاهش بودجه‌ی دانشجویان تحصیلات تکمیلی و نیز کاهش تعداد واحدهای پایان نامه از ۶ واحد به ۳ واحد (تصویب شده از سوی هیات امنای دانشگاه) از پذیرش دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و دکترای تخصصی خودداری نموده است.

این تصمیم شاید در نگاه اول تنها جنبه‌ی اعتراض به مسائل صنفی اساتید را نشان دهد اما با نگاهی دقیق‌تر میتوان گفت که تنها متضرر در این تصمیمگیری دانشجویان هستند.

اول اینکه اخذ ناگهانی این تصمیم باعث میشود بسیاری از دانشجویان که برخی از آنها جزو نفرات برتر بوده و می‌توانسته اند از سهمیه‌ی استعداد درخشان برای ادامه‌ی تحصیل خود استفاده کنند اکنون با سوختن سهمیه دیگر امیدی به جذب در دانشگاه محل تحصیل خود ندارند.

 دوم آن دسته از دانشجویان که به هر دلیلی قادر به ادامه تحصیل در شهری غیر از محل سکونت خود نیستند و با هدف قبولی در دانشگاه رازی، در آزمون ورودی ارشد و دکترا شرکت نموده‌اند اکنون با سهمیه‌ی صفر (!) در دفترچه‌ی انتخاب رشته مواجه شده‌اند و چاره‌ای جز انتخاب دانشگاه های دیگر و یا توقف در مقطع فعلی را ندارند که این مساله از هر جهت ناعادلانه بوده و به صورت مستقیم آینده‌ی دانشجویان را تحت الشعاع قرار می دهد. چند سوال آزار دهنده که برای دانشجویان فیزیک دانشگاه رازی پیش آمده این است که: اساتید به چه علت اقدام متقابل با تصمیم هیئت امنا را با عدم جذب دانشجو پاسخ گفته‌اند؟ آیا باید در این مورد هم حق دانشجو از وی سلب شود تا بلکه لب به اعتراض بگشاید و مسوولین را تحت فشار قرار دهد و به این ترتیب اساتید به حقوق خود و دانشجو نیز به حق تحصیل خود برسد؟ آیا آینده‌ی دانشجویان تا این اندازه بی اهمیت است که بازیچه‌ی تصمیمات سلیقه‌ای و مقطعی اساتید و مسوولان شود؟ چرا در میان تمامی رشته‌ها و دانشکده‌های دانشگاه رازی تنها گروه فیزیک و گروه زیست شناسی تصمیم به اعتراض به شکل عدم جذب دانشجو گرفته‌اند؟ 

در پایان باید ذکر کرد که حقوق صنفی اساتید مساله‌ی مهمی است که در جای خود قطعاً باید به آن پرداخته شود اما ذکر ضرب المثل «گنه کرد در بلخ آهنگری *** به شوشتر زدند گردن مسگری» خالی از لطف نیست چرا که تصمیم گیرندگان در مورد مساله‌ی بودجه و تعداد واحدهای پایان نامه، مسوولان دانشگاه هستند اما اقدام متقابل گروه فیزیک در اعتراض به آن، نه در راستای احقاق حقوق خود بلکه در جهت تضییع حقوق دانشجویانی است که کمتری نقشی در تصمیم گیری‌ها نداشته‌اند.

ما دانشجویان رشته‌ی فیزیک دانشگاه رازی پس از تلاش‌های فراوان در دانشگاه و نگرفتن پاسخی روشن در راستای احقاق حقوقمان، از مراجع بالادست که در رأس آن وزارت علوم قرار دارد طلب یاری کرده تا حقوق از دست رفته‌ی خویش را بازیابیم. لذا از آن وزارت محترم تقاضامندیم به این مساله‌ی مهم ورود کرده و اجازه ندهند دانشجویان و حق تحصیل آنان قربانی تصمیمات مسوولین دانشگاه شود.

پیشاپیش از همکاری و استعانت شما کمال تشکر را داریم.

 رونوشت: کمیته‌ی آموزشی مجلس شورای اسلامی

مجمع نمایندگان استان کرمانشاه

هیات امنای دانشگاه رازی کرمانشاه

شورای عالی انقلاب فرهنگی

انتهای پیام

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=80854

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰