تاریخ : شنبه, ۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Saturday, 20 April , 2024
3

رسانه‌ها چگونه از تبدیل مخاطرات به بحران جلوگیری کنند؟

  • کد خبر : 84061
  • 21 تیر 1398 - 15:14
رسانه‌ها چگونه از تبدیل مخاطرات به بحران جلوگیری کنند؟

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد گفت: رسانه‌ها با طرح هوشمندانه مشکلات جامعه می‌توانند از تبدیل مخاطرات و چالش‌های جامعه به بحران‌ها ، پیشگیری کنند. رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در برنامه “شب رسانه‌ها” در کیش گفت: رسانه‌ها برای‌ واقع‌نمایی‌ ظرفیت‌های مناطق آزاد کشور از جمله جزیره کیش باید علاوه […]

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد گفت: رسانه‌ها با طرح هوشمندانه مشکلات جامعه می‌توانند از تبدیل مخاطرات و چالش‌های جامعه به بحران‌ها ، پیشگیری کنند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه در برنامه “شب رسانه‌ها” در کیش گفت: رسانه‌ها برای‌ واقع‌نمایی‌ ظرفیت‌های مناطق آزاد کشور از جمله جزیره کیش باید علاوه بر تسلط بر اصول‌ رسانه‌ای، به زبان‌های‌ بین‌المللی هم مسلط باشند.

اکبر نصراللهی با اشاره اهداف ایجاد مناطق آزاد گفت: مناطق آزاد کیش، قشم، چابهار، اروند، انزلی، ارس و  ماکو با هدف توسعه و رشد اقتصادی از طریق سرمایه‌گذاری خارجی در حوزه تولید و صادرات  و توسعه گردشگری تأسیس شده‌اند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی با استناد به بند  ۱۱ سیاست‌های ‌اقتصاد مقاومتی، ۴ هدف اصلی ایجاد این مناطق را انتقال فناوری­‌های پیشرفته، گسترش و تسهیل تولید، صادرات کالا و خدمات و تأمین نیازهای ضروری و منابع مالی از خارج برای مناطق آزاد است.

نصراللهی گفت: با وجود تصویب و اجرای قوانین حمایتی و سرمایه گذاری های گسترده، امروز به دلایل مختلف با وجود تلاش های درخورتحسین، اگر نگوییم این مناطق در بحران هستند می‌توانیم بگوییم  وضعیت خوبی ندارند و در مرحله مخاطره قرار دارند.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه گفت: درک و حمایت ناکافی مسئولان از ظرفیت رسانه‌ها و عملکرد غیرحرفه‌ای و عمدتا سیاسی دست اندرکاران رسانه‌ها، موجب شده است  این مخاطره در صورت غفلت به بحران تبدیل شود.

نصراللهی با تشکر از تلاش‌های موجود برای استفاده از ظرفیت رسانه‌ها برای مقابله با چالش‌ها  افزود: استفاده مطلوب از ظرفیت رسانه‌ها برای تمامی کنشگران اقتصادی، سیاسی، اجتماعی در سایه درک صحیح آرایش رسانه‌ای، تقویت و توانمندسازی رسانه‌های داخلی است. درک هوشمندانه اصحاب رسانه از وضعیت خود، رقبا و جامعه و آرایش جدید رسانه‌ای، تسلط بر اصول حرفه‌ای کار در رسانه‌ها و استفاده از همه ابزارهای جدید و قدیم‌ متناسب با وزن هر رسانه و درک تغییرات در ذائقه، مصرف و منابع رسانه‌ای مردم از جمله مهمترین گام‌های ضروری رسانه‌ها برای جلوگیری از تبدیل شدن مخاطرات موجود رسانه‌ها به بحران است.

رئیس دانشکده علوم ارتباطات و مطالعات رسانه با اشاره به ظرفیت‌های ارزشمند کیش  در بخش‌های اجتماعی، اقتصادی و گردشگری تصریح کرد: پیش‌شرط استفاده حداکثری از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای توسعه‌  کیش، تعیین نقش این جزیره در سطح ملی، منطقه ای و بین‌المللی و تبیین آن برای رسانه‌ها است.

نصراللهی گفت: رسانه‌ها با طرح هوشمندانه مشکلات جامعه می‌توانند از تبدیل مخاطرات و چالش‌های جامعه به  بحران‌ها پیشگیری کنند.

وی با بیان اینکه هیچ توسعه‌ای بدون مشارکت آگاهانه، آزادانه  و مسئولانه رسانه‌ها، ممکن نیست، گفت: با توجه به مشکلات فعالیت رسانه‌ها در کشور، در صورت حمایت مسئولان و درک شرایط رقابتی و افزایش آستانه تحمل آنها‌،  رسانه‌های‌کیش می‌توانند با ارائه الگوی موفقی از رسانه آزاد، مسئول، چابک و حرفه‌ای، پایلوت فعالیت رسانه‌ای حرفه ای و مسئول کشور باشند.

در برنامه شب‌رسانه‌ها  همچنین دکتر باقر ساروخانی و دکتر پورعلی، دکتر اسعدی، دکتر سعید آبادی و دکتر نعمتی سخنرانی کردند.

ساروخانی  معرفی شایسته ظرفیت های جزیره کیش در عرصه ملی، منطقه‌ای و جهانی را  ماموریت مهم رسانه‌ها دانست و  با اشاره به آرامش، امنیت بی‌نظیر و زیرساخت‌های خوب جزیره کیش گفت: تصویرسازی مناسب از امکانات کیش در فضای بین‌المللی و تبدیل این جزیره به گزینه اول انتخاب گردشگران و سرمایه‌گذاران خارجی، ماموریت مهم اصحاب رسانه کیش است.

سعید پورعلی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان منطقه آزاد کیش نیز در این نشست با اشاره به نقش موثر رسانه‌ها درتوسعه همه جانبه کیش، ایجاد خانه مطبوعات را عامل مهمی در ارتقاء کمی و کیفی فعالیت‌های رسانه‌ای منطقه برشمرد و برگزاری دوره‌های متعدد آموزشی در معاونت فرهنگی و اجتماعی را گام مهمی درجهت ارتقاء سطح علمی اصحاب رسانه کیش عنوان کرد.

اسعدی مشاور فرهنگی مدیر عامل سازمان منطقه آزاد کیش نیز تفهیم و تفاهم را اصل اساسی رسالت رسانه عنوان کرد و با اشاره به ضرورت تفکر انتقادی در رسانه‌ها گفت: سازمان‌های رسانه‌ای باید یادگیرنده، کارآمد و اثربخش باشند و اثر بخشی تنها با تفکر، تلاش و تعامل محقق می شود.

سعید آبادی استاد دانشگاه تهران  هم در نشست شب رسانه‌ها  پیشرفت‌های جزیره کیش درایجاد زیرساخت‌های مناسب توسعه را حاصل تلاش مدیران و مردم در سال‌های متمادی خواند و تصریح کرد: برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های کیش باید نخست نقش مطلوب این جزیره زیبا، امن و آرام را درسطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی تعیین کرده و سپس برای تحقق اهداف توسعه‌ای و دستیابی به جایگاه شایسته کیش درعرصه بین‌المللی برای فعالیت‌های رسانه‌ای هدفگذاری کرده و از توان رسانه‌ها بهره برد.

همچنین دکترنعمتی از فعالان  رسانه‌ای هم راستا نبودن قانون مطبوعات کشور با فضای رسانه‌ای فعلی جامعه را یکی از چالش‌های مهم رسانه‌ها عنوان کرد و گفت: این قوانین در سال‌های قبل و برای رسانه‌های مکتوب و سنتی تدوین شده است و در فضای رسانه‌ای فعلی فاقد کارآیی است. چرا که محدودیت‌های قانونی رسانه‌های مکتوب بر فضای مجازی اعمال نمی‌شود و همین تضاد، سبب می‌شود رسانه‌ها در فضای مجازی آزادانه‌تر فعالیت کنند که این خود یکی از چالش‌های مهم رسانه‌های مکتوب است.

وی بابیان اینکه بسیاری از خبرنگاران مجرب در حوزه تولید محتوا با ابزارهای رسانه‌های نوین آشنایی ندارند، بر ضرورت حرفه‌ای کردن فضای فعالیت رسانه‌ای با آموزش نیروی انسانی و به‌کارگیری افراد خلاق، با قوه اندیشه و ابتکار مناسب و دانش کافی در جهت ارتقاء سطح کیفی تولیدات رسانه ای ارزشمند تاکیدکرد.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=84061

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰