تاریخ : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Thursday, 25 April , 2024
4

جیسون رضاییان در زمان بحث تبادل زندانیان در مکاتبات برجام، هنوز دستگیر نشده بود

  • کد خبر : 84570
  • 24 تیر 1398 - 20:40
جیسون رضاییان در زمان بحث تبادل زندانیان در مکاتبات برجام، هنوز دستگیر نشده بود

سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت:  پرونده تبادل جیسون رضاییان در زمان اعلام انعقاد توافق نامه برجام و بازخوانی این موضوع در سریال «گاندو» که بر اساس همین شخصیت محوری نیز ساخته شده بود، باعث شد علی ربیعی سخنگوی دولت که پیش از این نیز درباره سریال «گاندو» موضع گیری کرده بود تاکید کند که […]

سیما پروانه‌گهر در روزنامه سازندگی نوشت:  پرونده تبادل جیسون رضاییان در زمان اعلام انعقاد توافق نامه برجام و بازخوانی این موضوع در سریال «گاندو» که بر اساس همین شخصیت محوری نیز ساخته شده بود، باعث شد علی ربیعی سخنگوی دولت که پیش از این نیز درباره سریال «گاندو» موضع گیری کرده بود تاکید کند که «جیسون رضاییان در زمان بحث زندانیان در مکاتبات برجام هنوز دستگیر نشده بود».

حواشی سریال «گاندو» و واکنش ها به محتوای ضددولتی آن هنوز به اتمام نرسیده است. این درحالی است که چندی است نمایش سریال پایان یافته است. علی ربیعی، سخنگوی دولت در نشست خبری روز گذشته خود در پاسخ به سوالی درباره امتیازاتی که ایران در پی آزادی جیسون رضاییان از دولت آمریکا گرفته است و اینکه آیا نباید یک نهاد بالادستی نظارتی بر ساخت مباحث سیاسی و امنیتی نظارت داشته باشد، با یادآوری اینکه «صحبت درباره این سریال کافی است و یک سریال به اندازه یک سریال اهمیت دارد و نه بیشتر»، به ژانر این سریال که یک فیلم اطلاعاتی بود پرداخت و تاکید کرد: «معمولا ژانرهای اطلاعاتی به صورت کلی علیه یک کشور خارجی است یا در صورتی که ژانر عمق زیادی پیدا کند، به این صورت نمایش تنظیم می شود که یک گروه در سیستم سالم هستند و یک گروه در داخل علیه ناسالم ها کار می کنند اما کل سیستم را سالم نشان می دهند و همیشه باید خوانشی نسبت به تولیداتی که با امنیت ملی ارتباط دارد صورت بگیرد».

وی توضیح داد: «بنده آقای سعید روستایی را در نمایش فیلم “متری شیش و نیم” با آقای ساداتیان دیدم که ناراحت بودند از اینکه دو سه صحنه فیلم را به این دلیل که خوانشی از یکی از زحمتکشان نیروی انتظامی بود باید تغییر می دادند. این سنت که همه ملاحظات منافع ملی و مصلحت ملی را در نظر بگیرند، همواره بوده است اما چون معتقد در آزادی ساختن فیلم ها هستیم در این باره اظهارنظر بیشتری نخواهیم کرد. ما معتقدیم همه باید هر فیلمی را که علاقه دارند بسازند. همان گونه که همگان شاهد بودند سریال «گاندو» به صورت کامل پخش شد و موضع خاصی در این باره اتخاذ نکردیم. اجازه بدهید که به نقد این فیلم نپردازیم و از این موضوع عبور کنیم.»

ربیعی با این حال ادامه داد: «بنده تمایل ندارم بیشتر از این در این باره صحبت کنم اما به یاد داشته باشیم که زمانی که در درون برجام، رئیس جمهور وقت آمریکا با مقامات ایران مکاتبه می کند و بحث زندانی ها آغاز می شود، از اساس در آن زمان «جیسون رضاییان» دستگیر نشده بود. به هر حال بیشتر از این تمایل ندارم وارد این موضوع شوم. خوشحال هستیم سریال هایی ساخته شود که مردم تماشا کنند و لذت ببرند. تبریک می گویم به همه آنهایی که با سریال های درس آموز خود به فکر اوقات فراغت مردم هستند و امیدوار هستم که همگان بتوانند این گونه اقدام کنند».

اگرچه این سوال خبرگزاری برنا به عنوان آخرین سوال این نشست خبری که از اساس حول محور سوالات بودجه ای و اقتصادی چرخید، مطرح شد اما جمله پایانی علی ربیعی درباره جیسون رضاییان نکته ای بود که سخنگوی دولت با بیان آن، به بازه زمانی مذاکره درباره زندانیان ذیل گفت و گوهای هسته ای، زمان بازداشت جیسون رضاییان و انعکاس این موضوع در سریال گاندو به شکل بازداشت شخصیت مایکل هاشمیان و ابعاد این پرونده امنیتی در برجام اشاره کرد و نشست خبری را به اتمام رساند و به سنت دادن عیدی از لای صفحات قرآن نیز به تمامی خبرنگاران حاضر در جمع عیدی تولد امام هشتم را اهدا کرد.

جیسون رضاییان و ماجرای دستگیری او چه بود؟

جیسون رضاییان خبرنگار دو تابعیتی ایرانی-آمریکایی و مدیر دفتر روزنامه واشنگتن پست در تهران بود که ۳۱ مرداد ۱۳۹۳ به همراه همسرش یگانه صالحی بازداشت شد. پایگاه خبری و تحلیلی مشرق در ۱۳ اردیبهشت ۹۴ اتهامات ضدامنیتی رضاییان را «نفوذ در اماکن مهم دولتی» و افشای برنامه های «ضدتحریمی ایران» از جمله هویت واسطه های تجاری و ماهیت شرکت های همکار ایران در پروسه دور زدن تحریم ها و جاسوسی از برنامه هسته ای ایران اعلام کرد. همسر وی مدتی بعد آزاد شد اما در ۳۱ فروردین ۹۴ دادستانی تهران با صدور کیفرخواستی، جیسون رضاییان خبرنگار واشنگتن پست را به جاسوسی از طریق جمع آوری تصمیمات کشور در خصوص مسائل سیاست داخلی و خارجی و همکاری با دول متخاصم متهم کرد. مهرماه سال ۹۳ حسن روحانی رئیس جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با روزنامه آمریکایی واشنگتن پست – که پیگیر وضعیت خبرنگارش بود – گفت: «دستگاه قضایی ایران به شیوه ای منصفانه در این پرونده رفتار می کند.» روحانی ضمن تأکید بر اینکه دستگیری خبرنگار واشنگتن پست ناشی از نزاع قدرت بین احزاب اصولگرا و میانه رو داخل ایران نیست، تصریح کرد: «اعتقادی به این ندارم که این مسئله علیه دولت من برنامه ریزی شده باشد.»با این حال آبان ماه همان سال،

محمدجواد لاریجانی، دبیر ستاد حقوق بشر برای ارائه دومین گزارش یو.پی.آر کشورمان در رأس یک هیئت بلندپایه به ژنو سفر می کند و در گفت وگویی زنده با شبکه خبری سی.ان.ان درخصوص دستگیری رضاییان توضیح می دهد: «متأسفانه برخی افراد با عنوان روزنامه نگار به ایران می آیند اما بعد کار دیگری غیر از روزنامه نگاری می کنند. مقامات امنیتی ما معتقدند او در فعالیت هایی شرکت داشته که ورای حوزه روزنامه نگاری بوده است.»علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با رادیو سراسری آمریکا در شهریور سال ۹۴
در پاسخ به این پرسش که آیا راهی عملی سراغ دارد که دولت ایران، جیسون رضاییان، خبرنگار واشنگتن پست و دیگر آمریکایی های در بند در ایران را آزاد کند، تأکید کرد: «البته که راه عملی وجود دارد، برای مثال، چندین ایرانی اینجا در آمریکا زندانی هستند. قطعاً در چنین مواردی، می توان به راه حل رسید. فکر می کنم سیاست مداران شما این راه ها را بشناسند.»در نهایت جیسون رضاییان که از او به عنوان جاسوس یاد می شد، در ۲۶ دی ۱۳۹۴ و همزمان با حضور وزرای خارجه ایران و آمریکا در وین – در جریان مذاکرات هسته ای – به منظور قرائت بیانیه اجرایی شدن برجام، آزاد شد. عباس جعفری دولت آبادی دادستان وقت تهران در آن زمان اعلام کرد که چهار زندانی ایرانی دو تابعیتی در چارچوب مبادله زندانیان در راستای مصوبات شورای عالی امنیت ملی ایران و مصالح کلی نظام، آزاد شدند.

بلافاصله خبرگزاری فارس اسامی دو تن از آنان را اعلام کرد: «جیسون رضاییان و سعید عابدینی.»آمریکا همزمان با آزادی رضاییان و ۴ نفر دیگر معادل مبلغ ۱٫۷ میلیارد دلار به ایران پرداخت. همان زمان برخی منابع خبری اعلام کردند پرداخت این پول را عودت «۴۰۰ میلیون دلار ایران به آمریکا برای خرید تسلیحات در دهه ۷۰ میلادی و ۱٫۳ میلیارد دلار سود آن» اعلام کردند. اما به گفته ربیعی بحث مذاکره درباره تبادل زندانیان از اساس در زمانی صورت گرفته که رضاییان هنوز دستگیر نشده بوده است. به این معنی که دولت می گوید، مذاکره درباره تبادل زندانی در بازه زمانی مذاکرات برجام پیش از ۳۱ مرداد ۹۳ – زمان دستگیری رضاییان- انجام شده و از اساس در آن زمان رضاییان به عنوان جاسوس دستگیر نشده بوده که اسمی از وی به میان بیاید و رقمی برای تبادل وی مطرح شود. منتقدان دولت روحانی – که سریال «گاندو» نیز این گروه فکری را نمایندگی می کند – این نگاه را دارند که از اساس تبادل رضاییان در چارچوب انعقاد توافق هسته ای صورت گرفته و دولت روحانی برای این که بتواند این توافق را به سرانجام برساند، با این تبادل موافقت کرده و مبلغ ۱ و ۷ دهم میلیارد دلار را که در ازای تبادل رضاییان دریافت کرده، به عنوان دستاورد انعقاد توافق هسته ای در ابتدای امر معرفی می کند.دولت مدعی است پرداخت این پول از جانب آمریکا به ایران ذیل توافق هسته ای صورت گرفته است. صحبت علی ربیعی نیز درباره بازه زمانی مذاکره و دستگیری رضاییان در همین جهت است، اما جریان مقابل دولت می گوید این مبلغ در ازای تحویل جیسون رضاییان به دولت آمریکا دریافت شده است.

 

دیگر نکات نشست خبری سخنگوی دولت

علائم خوبی را در اقتصاد کشور می بینیم، تورم ماهیانه کاهش پیدا کرده و ثبات نسبی در بازار ارز به وجود آمده است. علاوه بر پایین آمدن نرخ تورم، نرخ رشد تولید صنعتی و کشاورزی ما در دو ماه اخیر بهبود پیدا کرده است. ۱۸ ماه سختی داشتیم ولی ۲۴ ماه رو به بهبودی را خواهیم داشت.

دولت هیچ دخالتی در پرونده نجفی نداشته و به تفکیک قوا و اینکه دولت در هیچ امر قضائی نباید دخالت کند به شدت معتقدیم؛ و در موضوع آقای نجفی هم از طرف دولت هیچ گونه اعمال نظر و دخالتی صورت نگرفته است؛ در اینجا حقوق انسان ها مطرح است و باید بگذاریم دستگاه عدالت و قضا کار خودش را انجام دهد.

ترامپ امروز از ۱۲ شرط خود برای مذاکره با ایران عدول کرده است و فقط بیان می کند «ایران نباید سلاح کشتار جمعی تولید کند» که ما نیز این موضوع را بارها عنوان کرده ایم که تولید، نگهداری و استفاده از این سلاح ها از نظر جمهوری اسلامی ایران محکوم است.

اصلاح ساختار بودجه برای بهبود معیشت مردم است و برخلاف همیشه که برای اتخاذ تصمیمات مهم اجماع وجود ندارد برای اصلاح ساختار بودجه اجماع قوا و راهبرد و رهنمود رهبری وجود دارد.

منظور از اصلاح ساختار بودجه، تنگ تر کردن بودجه نیست، یک زمان این مفهوم برای اقتصاد مقاومتی نیز مطرح بود، اما مفهوم اقتصاد مقاومتی افزایش تاب آوری اقتصادی است.

باید افرادی که درآمدهای کمی دارند را شناسایی و برای زندگی آنها برنامه ریزی کنیم. در این زمینه یک ضعف و کاستی ۶۰ تا ۷۰ ساله داریم که در دولت های مختلف هم نتوانستیم آن را ساماندهی کنیم. یکی از سامانه های مهم، سامانه دریافت مالیات و دیگری سامانه رفاه ایرانیان است که اگر ساماندهی شوند می توانیم برنامه ریزی های خود را هم برای اخذ مالیات و هم برای ارائه خدمات به دهک های پایین جامعه تقویت کنیم.

۴ماه است که کمیته های کارشناسی در این زمینه و موضوع سوخت فعالیت می کنند. موضوع سوخت به درآمدزایی پایدار بر می گردد یکی از برنامه ها، اصلاح یارانه های پنهان سوخت و انرژی است و برنامه دوم یکپارچه سازی نظام مالیاتی و تامین اجتماعی است.

۸ هزار و ۴۰۰ میلیون تومان برای سیاست های اجتماعی پیش بینی کردیم که این بودجه برای اقشار خاص مانند زنان سرپرست خانوار و مددجویان در نظر گرفته شده است. طبق آخرین آماری که دارم ۱۱ میلیون نفر مشمول دریافت این بسته های ۳۰۰ هزار تومانی بودند که در ماه مبارک رمضان داده شد.

در خبرها آمده بود یارانه نان حذف شده است، که این موضوع به هیچ عنوان صحت ندارد آنچه اتفاق افتاد برای آردهای صنعتی بود.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=84570

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰