تاریخ : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳ Friday, 29 March , 2024
2

روزانه ۱۶ پرواز به عربستان داریم/ خدمت‌رسانی ۸۰ درمانگاه به حجاج ایرانی

  • کد خبر : 84663
  • 25 تیر 1398 - 8:01

به گزارش جمهوریت ; به گزارش خبرگزاری فارس، اعزام زائران حج تمتع ۹۸ از ۱۷ تیرماه آغاز شده است و تاکنون بیش از ۱۷ هزار زائر ایرانی عازم عربستان شده‌اند. نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت نیز جمعه ۲۱ تیرماه عازم مدینه منوره شد و در مدت اقامت […]

به گزارش جمهوریت ;

به گزارش خبرگزاری فارس، اعزام زائران حج تمتع ۹۸ از ۱۷ تیرماه آغاز شده است و تاکنون بیش از ۱۷ هزار زائر ایرانی عازم عربستان شده‌اند.

نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و رئیس سازمان حج و زیارت نیز جمعه ۲۱ تیرماه عازم مدینه منوره شد و در مدت اقامت خود در شهر پیامبر (ص) علاوه بر ارزیابی امکانات زائران و برنامه‌های انجام شده، پای صحبت زائران نیز نشست.

در ادامه برخی اخبار حج تمتع ۹۸ و اقدامات انجام شده تاکنون را می‌خوانیم؛ 

دیدار نماینده ولی‌فقیه با روحانیون کاروان‌های حج ۹۸ در مدینه منوره

حجت الاسلام والمسلمین «سیدعبدالفتاح نواب» امیرالحاج ایران دوشنبه با جمعی از روحانیون کاروان‌های مستقر در مدینه منوره دیدار کرد.

در این نشست که در سالن اجتماعات هتل «مراج طیبه» برگزار شد، ده‌ها تن از روحانیون، معین و معینه‌های کاروان‌ها حضور داشتند.

نماینده ولی فقیه و سرپرست حجاج ایرانی در این نشست، از روحانیون به عنوان «سربازان امام زمان (عج» یاد کرد و گفت: روحانی کاروان قبل از هرچیز مبلغ دین اسلام است و باید «وظیفه شناس، اهل مطالعه، پاسخگوی سوالات زائران و نوآور» باشد.

مسؤول بعثه مقام معظم رهبری در این نشست با بیان گوشه‌ای از فعالیت‌های روحانیون شاغل در نظام که وظیفه تبلیغی خود را فراموش نکرده‌اند با طرح برخی مسایل، راهکارهایی را برای ارتقای هر چه بیشتر کیفیت جلسات روحانیون کاروانها با زائران ارائه کرد.

حضور ۱۰۸ کاروان ایرانی در عربستان

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدجواد مظلومی» معاون فرهنگی بعثه مقام معظم رهبری نیز در این نشست درباره جلسات هماهنگی و هفکری میان روحانیون کاروانهای حج توضیحاتی داد.

در حال حاضر، ۱۰۸ کاروان حجاج ایرانی در خاک عربستان به سر می‌برند که از این تعداد، ۶۸ کاروان با بیش از ۹ هزار و ۵۰۰ زائر در مدینه هستند.

هر کاروان یک روحانی دارد و در صورتی که شمار اعضای آن به ۱۳۵ نفر برسد از یک روحانی دیگر به عنوان «معین» یا معینه بهره می‌گیرد. کاروان‌هایی که بیش از نیمی از زائران آن را بانوان تشکیل دهند، از یک بانوی مطلع کار آزموده به مسایل مذهبی بانوان به عنوان «معینه» استفاده می‌کنند.

وظیفه اصلی روحانیون، معین‌ و معینه‌های کاروان‌های حج،  هدایت فرهنگی کاروانیان و برنامه‌ریزی برای راهنمایی، توجیه و همراهی آنان از زمان شکل‌گیری کاروان تا پایان سفر است.

مدیریت فرهنگی کاروان، تبیین و تعلیم احکام و مناسک حج و رعایت سیاستهای بعثه مقام معظم رهبری نیزاز مهمترین ماموریت‌های روحانیون کاروان‌های حج به شمار می‌رود.

معین کاروان نیز باید با مردم داری و حسن معاشرت به همکاری با زائران و تشکیل جلسات سفر مبادرت کند و روحانی را در انجام وظایف محوله یاری دهد.

خواهران معینه هم مسؤولیت خدمتگزاری به بانوان زائر و پاسخگویی به سوال های دینی و معنوی آنان جهت مناسک حج از طریق سازماندهی بخش خواهران، تبیین احکام عمومی، مناسک و احکام خاص بانوان، توجیه اماکن حرمین شریفین و تلاش برای توسعه معنویت در بین بانوان را بر عهده دارند.

به عقیده کارشناسان، در سال‌های اخیر ترکیب سنی و وضعیت تحصیلی زایران خانه خدا کاملا تغییر کرده و در نتیجه زمینه برای انجام امور فرهنگی به منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر از این سفر معنوی فراهم‌ شده است.

بعثه مقام معظم رهبری مسؤولیت امور فرهنگی حجاج ایرانی را بر عهده دارد و پیگیری امور اجرایی و خدمات موردنیاز زائران در حوزه‌هایی نظیر تغذیه، اسکان، حمل و نقل و دیگر امور حوزه پشتیبانی، وظیفه سازمان حج و زیارت است.

مرکز پزشکی حج و زیارت وابسته به جمعیت هلال احمر جمهوری اسلامی ایران نیز خدمات بهداشتی و درمانی به زائران ارائه می‌کند.

 هر روز ۱۶ هواپیمای حامل حاجیان ایرانی وارد عربستان می‌شود

«کامران اکبری» مسؤول نقل حجاج اظهار داشت: پس از یک هفته اعزام حجاج ایرانی از طریق مدینه، بامداد امروز ۴ فروند هواپیمای حامل زائران ایرانی مدینه بعد در فرودگاه جده به زمین نشست تا شمار پروازهای روزانه به عربستان، افزایش یابد.

وی تصریح کرد: از ابتدای اعزام حجاج ایرانی به مدینه در ۱۷ تیرماه تاکنون، در مجموع ۱۵ هزار و ۸۷۲ تن از زائران و عوامل اجرایی حج تمتع با ۶۹ پرواز ایران ایر (هما) وارد خاک عربستان شده‌اند.

این مقام سازمان حج و زیارت یادآور شد: بر اساس توافق ایران و عربستان، انتقال تمامی ۸۹ هزار زائر و عوامل اجرایی حج تمتع ۹۸ از طریق شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران (هما) صورت می گیرد.

وی گفت: در مجموع، پروازهای هما تاکنون بموقع انجام شده و میانگین تاخیر آن کمتر از ۱۵ دقیقه بوده است.
مسئول عملیات نقل حج تمتع، از برنامه ریزی ها و تلاشهای مسئولان و کارکنان هما و دیگر دست اندرکاران انتقال حجاج ایرانی قدردانی کرد.

اکبری گفت: مسئولان عربستانی نیز در چارچوب تفاهم نامه ها و مذاکرات رسمی دو کشور، تاکنون همکاری خوب و تعامل سازنده‌ای در فرودگاههای مدینه و جده داشته اند.

وی خاطرنشان کرد: پروازهای بموقع شرکت ایران ایر و همکاری عربستان در انجام تشریفات فرودگاهی، باعث شده است شاهد تسهیل ورود حجاج ایرانی به سرزمین وحی باشیم.

مسئول عملیات نقل حج تمتع گفت: امسال، عملیات انتقال حجاج از ۱۹ فرودگاه کشور انجام می شود که از این تعداد، تاکنون انتقال زائران از ایستگاههای پروازی زنجان، یزد و اهواز پایان یافته است.

وی افزود: در مقابل، پرواز حجاج ایرانی امروز از سه فرودگاه اصفهان، بیرجند و گرگان آغاز شده و علاوه بر آن، انجام پروازها از فرودگاههای تهران، مشهد و ساری نیز همچون روزهای گذشته ادامه می یابد.

اکبری خاطرنشان کرد: امروز دوشنبه حدود دو هزار زائر ایرانی با ۸ پرواز وارد فرودگاه جده می‌شوند و یکهزار و ۷۵۰ زائر نیز با ۷ پرواز از طریق فرودگاه مدینه در سرزمین وحی حضور می‌یابند.

این مقام سازمان حج و زیارت یادآور شد: حجاج ایرانی پس از ورود به جده، در میقات «جحفه» لباس احرام پوشیده و راهی مکه مکرمه می شوند.

وی گفت: زائران ایرانی که از طریق مدینه وارد عربستان می شوند، شش روز برای زیارت مرقد پیامبر (ص) و ائمه بقیع (ع) در مدینه منوره می مانند و پس از آن، راه مکه را در پیش می‌گیرند.

به گفته اکبری، پروازهای حجاج ایرانی به عربستان تا نهم مرداد به مدینه و ۱۴ مرداد به جده ادامه دارد و پس از انجام مناسک حج، عملیات بازگشت آنها به ایران از ۲۶ مرداد آغاز خواهد شد.

نخستین گروه حجاج ایرانی روز دوشنبه ۱۷ تیرماه در قالب ۹ کاروان وارد مدینه شده و پس از زیارت مرقد پیامبر و قبور ائمه (ع)، شنبه شب مدینه را با اتوبوس به سوی مکه ترک کردند.

هم اکنون ۶۸ کاروان با نزدیک به ۹ هزار و ۷۰۰ زائر ایرانی در مدینه و نزدیک به شش هزار زائر نیز در مکه بسر می‌برند.

دغدغه‌ای برای ارائه خدمات بیمارستانی به حجاج وجود ندارد

علی رضا رشیدیان رئیس سازمان حج و زیارت در حاشیه بازدید از برخی از مراکز درمانی و درمانگاه‌های مستقر در هتل‌های مدینه گفت: در شهر  مکه، یک بیمارستان مجهز فعال شده و  در بیش از ۷۵ هتل محل استقرار حجاج ایرانی، درمانگاه‌های دارای پزشک و تجهیزات لازم فعال شده‌اند.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در مدینه نیز سه درمانگاه دارد که در یکی از آنها، تعدادی تخت برای بستری کورن زائران پیش بینی شده است.

رشیدیان درباره وضعیت ارئهه خدمات درمانی و بیمارستانی به حجاج ایرانی در سال جاری گفت: درمانگاهها و امکانات لازم برای رسیدگی به وضعیت درمانی زائران در مکه، مدینه، مشاعر و مسیرهای تردد آنها تدارک دیده شده است.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: بهنگام انجام مناسک حج درعرفات و منا نیز دو بیمارستان صحرایی با کلیه تجهیزات و در مشعر، آمبولانس دارای تجهیزات احیا و خدمات لازم برای زائران ایرانی مستقر می‌شود.

وی تصریح کرد: علاوه بر آن، با وزارت بهداشت و درمان عربستان و نیز جمعیت هلال احمر کشور میزبان  برای ارائه خدمات بیمارستانی به زائران ایرانی در طول مناسک حج هماهنگی ها و توافقات لازم بعمل آمده است.

رئیس سازمان حج و زیارت گفت: در مجموع، از نظر ارایه خدمات و امکانات درمانی به زائران هیچ نگرانی نداریم.

وی در ادامه با اشاره به توافقات انجام شده با کشور میزبان در موضوعات مختلف ازجمله پزشکی و درمانی از زائران و حجاج ایرانی خواست تا تذکرات و توصیه‌های پزشکان، روحانیون و مدیران کاروانها را جدی بگیرند و افزود: انتظار است زائران در تمام طول سفر به تذکرات پزشکان، روحانیون و مدیران کاروانها توجه کرده و در رعایت قوانین عربستان دقت لازم را داشته باشند.

رشیدیان خاطرنشان کرد: مهمترین تاکید ما، رعایت مسایل بهداشتی از سوی زائران است و امید است در زمان گرما از تردد در زیر آفتاب ژرهیز نموده و توصیه‌های مربوطه را با جدیت بکار بندند.

رئیس سازمان حج و زیارت، یکی از بزرگترین مشکلات حجاج را در فصل تابستان، «گرمازدگی» عنوان کرد و نوشیدن آب به صورت مستمر را در پیشگیری از این امر موثر دانست و گفت: امیدواریم با رعایت  قوانین داخل عربستان از سوی حجاج در ایام حج مشکل جدی نداشته باشیم.

رعایت قوانین توسط زائران /حمایت‌های کنسولی در کشور میزبان 

رشیدیان درادامه با اشاره به قوانین کشور مربوطه تصریح کرد: زائران بدانند ما هنگام حضور در عربستان تابع قوانین داخلی این کشور و ملزم به رعایت آنها هستیم.

رئیس سازمان حج و زیارت افزود: با توجه به حضور ده‌ها هزار ایرانی در مناسک حج تمتع، ممکن است سوء تفاهم ها و مشکلاتی رخ دهد که در این رابطه وزارت امور خارجه و هیات کنسولی ما در کشور میزبان استقرار یافته و حمایت‌های حقوقی و کنسولی لازم را از زائران انجام می دهد.

وی افزود: در سایر ایام سال نیز دفتر نمایندگی سازمان حج و زیارت، این مسؤولیت را عهده‌دار است.

به گزارش فارس، امسال ۸۸ هزار و ۵۵۰ نفر از کشورمان به حج تمتع مشرف می‌شوند که تاکنون بیش از ۱۷ هزار نفر از آن‌ها وارد سرزمین وحی شده‌اند.

انتهای پیام/

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=84663

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰