تاریخ : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳ Wednesday, 24 April , 2024
3

نقش شبکه‌های اجتماعی در سرنوشت انتخابات آینده

  • کد خبر : 88499
  • 24 مهر 1398 - 22:55
نقش شبکه‌های اجتماعی در سرنوشت انتخابات آینده

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس در پاسخ به این پرسش که شبکه‌های اجتماعی چه نقشی می‌توانند در سرنوشت انتخابات آینده مجلس ایفا کنند؟ به آرمان ملی گفت: دیدگاه‌های مردم به‌صورت یک رسانه درون‌زا درباره انتخابات عمل می‌کند. این رسانه درون‌زا از تاثیر بیشتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی برخوردار است و به‌صورت پچ‌پچ، نجوا و درگوشی دیدگاه‌ها بین […]

امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه‌شناس در پاسخ به این پرسش که شبکه‌های اجتماعی چه نقشی می‌توانند در سرنوشت انتخابات آینده مجلس ایفا کنند؟ به آرمان ملی گفت: دیدگاه‌های مردم به‌صورت یک رسانه درون‌زا درباره انتخابات عمل می‌کند. این رسانه درون‌زا از تاثیر بیشتری نسبت به شبکه‌های اجتماعی برخوردار است و به‌صورت پچ‌پچ، نجوا و درگوشی دیدگاه‌ها بین افراد مختلف جامعه رد و بدل می‌شود. صحنه این رسانه نیز گوشی همراه و یا کامپیوتر نیست و بلکه این اتفاق در خیابان‌ها، کوچه‌ها، بازار و دیگر اماکن عمومی اتفاق می‌افتد. مردم در کوچه و بازار به سنجش و ارزیابی عملکردها می‌پردازند و به همین دلیل به این نتیجه رسیده‌اند که حضور و یا عدم حضور یک جریان سیاسی در قدرت تغییری در زندگی آنها به وجود نمی‌آورد. زمانی جریان‌های سیاسی می‌توانند حمایت مردم را داشته باشند که عملکرد آنها تاثیر مستقیم و مثبتی در زندگی مردم گذاشته باشد، اما این اتفاق نیفتاد. برخی به همین خاطر معتقدند حضور اصولگرایان و اصلاح‌طلبان در مجلس چندان تغییری در زندگی آنها ایجاد نمی‌کند.

امروز مردم ایران سنجشگر شده‌اند. این به معنای این است که مردم با مشاهده عملکرد افراد و جریان‌های سیاسی و ارزیابی آن به تصمیم‌گیری می‌رسند. جامعه ایران از مرحله شناخت حسی گذر کرده و به شناخت ادراکی رسیده است. جامعه ایران به این نتیجه رسیده که وجود دارد و باید تصمیم بگیرد. مردم جامعه ایران امروز با این سوالات مواجه هستند که چرا باید رأی بدهند؟ رأی آنها چه نتیجه‌ای در زندگی و سرنوشت آنها خواهد گذاشت؟ مردم به‌دنبال مشارکت واقعی در تصمیم‌گیری‌ها جامعه هستند. در گذشته این مشارکت واقعی نبوده و برخی جریان‌های سیاسی با نگاه ابزاری آن هم تنها در زمان انتخابات به مردم نگاه کرده‌اند.

لینک کوتاه : https://jomhouriat.ir/?p=88499

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰